آنتونی بلینکن: قطر حافظ منافع آمریکا در افغانستان است

21:07 - 21 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۳۵۰۸
وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری با همتای قطری خود گفت: قطر حافظ منافع ما در افغانستان خواهد بود.

-آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترکی با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در واشنگتن داشت ضمن اعلام این که دو توافق با همتای قطری‌اش به امضا رسیده است، اعلام کرد که در اولین توافق، قطر حافظ منافع آمریکا در افغانستان خواهد بود.

وی همچنین افزود: قطر در سفارت خود در افغانستان یک بخش آمریکا ایجاد خواهد کرد تا خدمات کنسولی ارائه دهد و همچنین بر وضعیت تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در افغانستان نظارت کند. دومین توافق همکاری ما با قطر به منظور تسهیل سفر افغان‌ها با روادید ویژه مهاجرتی را تسهیل خواهد کرد.

بلینکن در ادامه گفت: قطر بازیگری مهم در منطقه به منظور تامین ثبات است و در یک دهه گذشته این کشور بیش از ۱.۳ میلیارد دلار به فلسطینی‌ها در غزه کمک کرده است. آمریکا و قطر روابط مشترکی در زمینه‌های امنیت منافع اقتصادی، چالش‌های منطقه‌ای و روند رو به رشد ارتباطات مردمی را دارا هستند.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: مساله افغانستان در چند ماه گذشته، همکاری آمریکا و قطر را افزایش داده است و از ۱۲۴ هزار نفر تخلیه شده از افغانستان تقریبا نیمی از آن‌ها از طریق قطر جابجا شدند. از آن زمان تاکنون قطر ۱۵ پرواز به افغانستان انجام داده که به وسیله آن‌ها صد‌ها نفر از این کشور خارج شده اند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در این نشست خبری ادعا کرد: واشنگتن نگران حرکت غیر معمول نیرو‌های روسیه در نزدیکی مرز‌های اوکراین است. ما از هدف روسیه خبر نداریم اما تکرار دوباره اقدامات روسیه در سال ۲۰۱۴ یک اشتباه بزرگ برای این کشور خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *