جانمایی نامناسب ایستگاه‌های اتوبوس جان مسافران را به خطر می‌اندازد

3:21 - 21 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۳۱۴۰
رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران گفت: بعضی از ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی، چون از جانمایی مناسبی برخوردار نیستند باعث می‌شوند تا هم ایمنی تردد کاربران ترافیکی اعم از مسافرانی که در آن محدوده با خودرو تردد می‌کنند به خطر بیفتد و کاهش پیدا کند و هم اینکه باعث اختلال در نظم ترافیکی در آن محدوده‌ها می‌شوند.
مصطفی زینی وند رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران وی در واکنش به اینکه در زمینه جانمایی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و محل توقف خودرو‌ها در بعضی نقاط تهران هیچ نوع طراحی خاصی اتفاق نیفتاده و به اختلال در رفت و آمد‌ها و ایجاد ترافیک انجامیده به میزان گفت: اگر بخواهم به صورت فنی و کارشناسی این موضوع را ارزیابی کنم باید بگویم متاسفانه آن ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوسی که جانمایی آن‌ها از قبل انجام شده زیاد هستند. از جمله این موارد ایستگاه‌هایی هستند که در میانه مسیر طراحی شده اند. مثل ایستگاه اتوبوس بزرگراه آیت الله سعیدی یا ایستگاه اتوبوس بزرگراه جناح محدوده خیابان سازمان آب یا ایستگاه اتوبوس بزرگراه بعثت محدوده خیابان شهید رجایی، ایستگاه اتوبوس بزرگراه شهید سلیمانی، ایستگاه اتوبوس مربوط به بوستان بهشت مادران و نمونه‌های مختلف دیگری که ما از این نوع جانمایی‌ها در دست داریم که مشکلات ترافیکی گوناگونی برای معابر شهر تهران ایجاد کرده اند.
 
وی ادامه داد: این ایستگاه ها، چون از جانمایی مناسبی برخوردار نیستند باعث می‌شوند تا هم ایمنی تردد کاربران ترافیکی اعم از مسافرانی که در آن محدوده با خودرو تردد می‌کنند به خطر بیفتد و کاهش پیدا کند و هم اینکه باعث اختلال در نظم ترافیکی در آن محدوده‌ها می‌شوند. البته جانمایی بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس در شهر تهران به درستی انجام شده، ولی ایستگاه‌های زیادی هم داریم که جانمایی مناسبی ندارند و سبب بروز مشکلاتی در زمینه حمل و نقل شهری شده اند. ضمنا باید به این نکته هم اشاره کنم که بعضی از ایستگاه‌های تاکسی ما به دلیل اینکه حریم تقاطع‌ها در جانمایی و احداث آن‌ها رعایت نشده می‌تواند به معضلی برای تخلیه به موقع بار ترافیکی تبدیل بشود. این نوع جانمایی‌های نامناسبی که درباره ایستگاه‌های تاکسی اتفاق افتاده احتمال پس زدگی بار ترافیکی را هم به همراه دارد.
 
بیشتر بخوانید:
 
زینی وند خاطرنشان کرد: با این شرایط توقفات غیر مجازی که در محدوده تقاطع‌ها و میادین رخ می‌دهد می‌تواند برای خودرو‌های تاکسی معضلاتی را به دنبال داشته باشد و مشکلاتی را ایجاد کند که این‌ها همه ناشی از جانمایی نامناسب این ایستگاه هاست. البته ما درباره همه این موارد از طریق پایگاه‌های فنی و تخصصی مشترکی که با شهرداری داریم پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم و امیدواریم این مشکلات برطرف بشود. البته نمونه‌هایی هم داریم که از طریق همین پیگیری‌ها مشکلاتشان برطرف شده است.
 
رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران افزود: به عنوان مثال در بزرگراه شهید نواب صفوی محدوده خیابان دامپزشکی ایستگاه‌های اتوبوس در میانه مسیر جانمایی شده بود. در این محدوده به دلیل اینکه عابران پیاده علی رغم وجود پل‌های عابر پیاده از عرض بزرگراه عبور می‌کردند سالانه با یک یا دو فقره تصادف منجر به فوت هم در این محل مواجه بودیم. با پیگیری‌هایی که داشتیم ایستگاه اتوبوس به حاشیه مسیر منتقل شد و به این ترتیب هم مشکل تصادفات آن محل برطرف شد و هم آن مشکلی که در زمینه پس زدگی بار که به واسطه توقف اتوبوس‌هایی که در محل ایستگاه برای پیاده یا سوار کردن مسافر توقف می‌کردند به وجود آمده بود با پیگیری‌هایی که ما داشتیم مرتفع شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *