زعفران رکورد زد؛ هر مثقال ۱۱۰ هزار تومان

13:25 - 15 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۷۳۸
بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۲ هفته گذشته قیمت زعفران ۵۰ درصد افزایش یافته و حداقل قیمت هر مثقال از ۷۵ هزار تومان به ۱۱۰ هزار تومان رسیده است.

_ روزنامه همشهری نوشت: قیمت زعفران در خرده‌فروشی‌ها بالا رفت.

قیمت زعفران همچنان که پیش‌بینی می‌شد با اجرای طرح حمایتی زعفران، افزایش یافت. گفته می‌شود افزایش قیمت دیگری هم در راه است.

مقایسه قیمت انواع زعفران در سوپرمارکت‌ها نشان می‌دهد در ۲ هفته گذشته قیمت این محصول ۵۰ درصد افزایش یافته و حداقل قیمت هر مثقال از ۷۵ هزار تومان به ۱۱۰ هزار تومان رسیده است. فروشندگان سوپرمارکت‌ها می‌گویند قیمت خرید هر مثقال زعفران در سفارش‌های دو هفته پیش ۶۰ هزار تومان بود که هفته قبل با ۵۰ درصد افزایش به ۹۰ هزار تومان رسید، اما قیمت در این نقطه متوقف نشده و در سفارش‌های جدید، این کالا برای آن‌ها مثقالی ۱۱۰ هزار تومان فاکتور شده است.

قیمت خرید ۱۱۰ هزار تومانی برای سوپرمارکت‌ها به این معناست که از این به بعد هر مثقال زعفران برای مصرف‌کننده بیش از ۱۳۰ هزار تومان آب خواهد خورد. کارشناسان و فعالان حوزه تولید و صادرات زعفران در هفته‌های گذشته ضمن استقبال از تعیین کف قیمت ۲۰.۵ میلیونی برای هر کیلو زعفران، این طرح را باعث افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی دانستند.

کاهش قدرت خرید مردم در ۲ سال گذشته با خارج کردن زعفران از اولویت‌های خرید بخش زیادی از اقشار جامعه، مصرف داخلی آن را به کمتر از نصف رسانده است. افت تقاضای خرید در بازار داخلی و مشکلات و موانع صادرات این محصول باعث شد طی یک‌سال گذشته قیمت زعفران در بازار داخلی تغییرات زیادی نداشته باشد. تثبیت قیمت زعفران روی رقمی که به اعتقاد تولیدکنندگان با هزینه‌های تولید همخوانی نداشت، در کنار عامل خشکسالی، میزان تولید زعفران را در سال زراعی جاری کاهش داده و این عامل نیز در افزایش قیمت بازار بی‌تأثیر نبوده است.

زعفران رکورد زد؛ هر مثقال ۱۱۰ هزار تومان


برچسب ها: زعفران گرانی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *