رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روایت مقام سابق اطلاعاتی عربستان درباره جوخه ترور «بن سلمان»

14:01 - 01 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۸۲۸۶
یک مقام سابق اطلاعاتی عربستان جزئیات جدیدی را درباره جوخه ترور محمد بن سلمان فاش کرده است.

- مقام سابق اطلاعاتی عربستان، می‎گوید که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان دستور ترور وی را داده و فرزندانش را به گروگان گرفته است.

به گزارش «دیلی میل»، «سعد الجبری»، که از مقام‎‎های ارشد سابق دولت عربستان بوده، می‎گوید که ولیعهد این کشور چند هفته پس از قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر ۲۰۱۸، قصد داشت او را نیز به قتل برساند.

«الجبری»، می‎گوید که ولیعهد عربستان که تصور می‌شود سازماندهی قتل وحشتناک خاشقجی را بر عهده داشته است، چند روز پس از آن گروهی را برای کشتن وی به کانادا فرستاده و از آن زمان ۲ فرزندش، سارا و عُمَر را زندانی کرده است.

این مقام سابق اطلاعاتی عربستان در سال ۲۰۱۷ هنگامی که به همراه «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق عربستان، متهم به جرایم مالی شد، از عربستان به کانادا فرار کرد.

«بن نایف»، در سال ۲۰۱۷ برکنار شد و «محمد بن سلمان»، پسر عمویش، که «نایف» و «الجبری» را به سرقت میلیارد‌ها دلار از شرکت‌های سعودی متهم کرد، جایگزین وی شد.

این تنها چند هفته پس از آن است که صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان به ریاست ولیعهد این کشور، با ۳۰۵ میلیون پوند، باشگاه نیوکاسل یونایتد انگلیس را در اختیار گرفته است.

یک دادگاه سعودی، ۲ فرزند «سعد الجبری» را در اواخر سال گذشته به اتهام پولشویی و توطئه برای فرار غیرقانونی از این کشور زندانی کرد، اقدامی که بسیاری آن را تلافی بر سر موضوع اتهامات مطرح شده علیه «الجبری» می‌دانند.

این امر پس از آن صورت گرفت که «الجبری» یک شکایت فدرال علیه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی مطرح کرده و می‎گوید که پادشاه سعودی سعی کرده او را در آمریکا و کانادا به دام انداخته و به قتل برساند.

شکایت «الجبری» همچنین می‎گوید که یک گروه کشتار تنها ۲ هفته پس از ترور «خاشقجی» در اکتبر ۲۰۱۸ برای قتل او به کانادا اعزام شد، اما این تلاش از سوی مقام‎های امنیتی مرزی کانادا خنثی شد.

این در حالی است که «الجبری» در حال حاضر مورد شکایت چندین شرکت سعودی است.

شرکت دولتی هولدینگ «ساکاب سعودی»، «الجبری» را در ماه مارس متهم کرد که ۳.۴۷ میلیارد دلار اختلاس کرده است.

این شکایت چند هفته پس از آن مطرح شد که چندین شرکت دولتی از «الجبری» در تورنتو به اتهامات مشابه شکایت کردند و باعث شد دادگاه کانادا دارایی‌های «الجبری» را مسدود کند.

«محمد بن نایف» در سال ۲۰۱۷ به عنوان ولیعهد عربستان برکنار شد و در حال حاضر در یک زندان سعودی اقامت دارد؛ با توجه به روابط شخصی نزدیک «الجبری» با ولیعهد سابق عربستان، این موضوع باعث شد که وی از عربستان فرار کند.

قرار است مصاحبه‌ای بین «سعد الجبری» و «اسکات پیلی»، خبرنگار «سی بی اس» در مورد سوء قصد به جان وی، روز یکشنبه ۲۴ اکتبر (۲ آبان)، پخش شود.

سفارت عربستان در واشنگتن در واکنش به این مصاحبه، بیانیه‌ای را برای «سی بی اس»، صادر کرده که می‎گوید «سعد الجبری یکی از مقام‎های سابق دولتی است که سابقه طولانی در ساخت و ایجاد حواس پرتی برای پنهان کردن جنایات مالی مرتکب شده است، که بالغ بر میلیارد‌ها دلار است.»

این بیانیه می‎افزاید «او جنایات خود را انکار نکرده است؛ در واقع او اشاره می‌کند که سرقت در آن زمان قابل قبول بوده است اما چه در آن زمان و چه در زمان حال، این جرم قابل قبول نیست.»

تیم حقوقی «الجبری»، پیشتر اعلام کرده بود که «ساکاب»، شرکتی وابسته به دولت سعودی که علیه «الجبری» شکایت کرده و او را به اختلاس متهم کرده است، بخشی از شبکه‌ای از شرکت‌های اصلی است که عملیات‌های امنیتی مخفیانه با آمریکا را پوشش می‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *