رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتقادها از برگزاری کنسرت رپر آمریکایی در عربستان

10:01 - 01 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۸۱۸۴
در پی برگزاری کنسرتی در پایتخت عربستان بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی به آن واکنش نشان دادند.

- برگزاری کنسرتی در ریاض، پایتخت عربستان، باعث به راه افتادن انتقاد‌ها در شبکه‌های اجتماعی، به نقض حقوق بشر در عربستان و دخالت این کشور در جنگ یمن شده است.

به گزارش «میدل ایست آی»، برخی نیز این رویداد را به دلیل عدم رعایت فاصله اجتماعی در شرایط همه گیری کووید-۱۹ محکوم کردند.

در این کنسرت که چهارشنبه گذشته برگزار شد، یک رپر آمریکایی حضور داشت؛ این جشنواره همچنین شامل رژه و همچنین نمایش آتش بازی بزرگ بود.

بسیاری از مردم به صورت آنلاین از ویدیو‌های این کنسرت برای برجسته کردن نقض حقوق بشر در عربستان استفاده می‌کنند و آن را با عدم آزادی مخالفان، فعالان و منتقدان، مقایسه کردند.

این جشنواره به نام «فصل ریاض» یک جشنواره هنری و فرهنگی است که تا مارس ۲۰۲۲ ادامه دارد و بیش از ۸۰ کنسرت و رویداد‌های ورزشی در آن برگزار می‌شود.

این رویداد همچنین واکنش‌هایی را در میان برخی از کاربران ایجاد کرده، که ویدیو‌های این کنسرت را به اشتراک گذاشتند تا نشان دهند که کشوری که میزبان یکی از مقدس‌ترین مکان‌های اسلامی است برای برگزاری کنسرت نامناسب است.

شماری از افراد نیز در مورد عدم رعایت فاصله اجتماعی در این کنسرت اظهار نظر و از آن انتقاد کردند.

اگرچه عربستان هفته گذشته اقدامات محدود کننده کووید-۱۹ را کاهش داد، اما مقام‎های بهداشت عمومی این کشور به مردم توصیه کردند که فاصله گذاری اجتماعی را ادامه دهند، به ویژه در مساجدی که مردم در مجاورت یکدیگر قرار دارند.

نگارنده «میدل ایست آی»، می‎نویسد «عربستان که متهم به تطهیر سوء استفاده و نقض حقوق بشر است، مدت‎هاست با میزبانی رویداد‌های ورزشی و سرگرمی، به ویژه پس از قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ میلادی، در تلاش برای تقویت چهره خود است.»

رویداد‌های سرگرمی عمومی یکی از ویژگی‌های اصلی سیاست «محمد بن سلمان» در بازکردن درهای این کشور به روی هنرمندان غربی پس از چندین دهه است؛ دهه‌هایی که در آن سینما‌ها تعطیل و کنسرت مختلط مجاز نبود.

عربستان همچنین به منظور تنوع بخشیدن به اقتصاد به عنوان بخشی از استراتژی چشم انداز ۲۰۳۰ «محمد بن سلمان»، میزبان چندین رویداد ورزشی بین المللی از جمله کشتی، فوتبال و بوکس سنگین وزن جهان در سال‌های اخیر بوده است.

تعدادی از سازمان‌های حقوق بشری برگزاری این نوع مراسم‎ها در عربستان در حالی که سرکوب شدید فعالان و مخالفان سیاسی ادامه دارد، برای پنهان کاری حکومت عربستان در موضوع وضعیت موجود می‌دانند.

این در حالی است که به تازگی مشخص شد که «موسی القرنی»، عضو دانشگاهی و مخالف رژیم سعودی،  در نتیجه ضرب و شتم شدید و شکنجه در زندان عربستان جان خود را از دست داده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *