رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتقاد سفیر ایران در بلژیک از سیاست یک بام و دو هوای غرب در برابر آوارگان جنگی

9:06 - 27 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۷۲۱۴
دسته بندی: سیاست
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلژیک با انتقاد از سیاست یک و بام و دو هوای برخی کشور‌های غربی گفت: کشور‌هایی کـه درب را به روی مهاجرینِ و آوارگانِ فراری از جنگ بسته‌اند، نمی‌توانند از کشور‌های همسایه توقع داشته باشند که دروازه‌های خـود را بـر روی امواج مهاجرین همواره باز نگه دارند.

- بنا به اعلام روابط عمومی وزارت امور خارجه، غلامحسین دهقانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلژیک، در وبیناری با موضوع «تبعات وضعیت افغانستان برایِ منطقه جاده ابریشم و چشم‌انداز پیش رو» شرکت و سخنرانی کرد.

برگزار کننده این وبینار مرکز بین‌المللی توسعه سیاست‌های مهاجرتی (ICMPD) بـود. ایـن مرکز، همانگونه که از نام آن پیداست، در زمینه تدوین سیاست‌ها و گزارش‌دهی در حوزه مهاجرین و پناهندگان فعالیت دارد و اجرای بخشی از پـروژه‌های مشترک ایران و اتحادیه اروپا در حوزه مهاجرت و پناهندگی را بر عهده دارد.

در این وبینار نمایندگان نهاد‌ها و مراکز مختلف اروپایی نظیر شورا، پلیس مرزی (Frontex)، کمیسیون، سرویس اقدام خارجی، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و بیش از ۱۶۰ مشارکت‌کننده دیگر از وزارت امور خارجه و نهاد‌های مختلف کشور‌های بلژیک، اتریش، لتونی، آلمان، گرجستان، پرتغال، سوئد، فنلاند، هلند، اسلوواکی، استونی و سوئیس در این وبینار حضور داشتند.

دهقـانی حول چهار محور اصلیِ علل و ریشه‌های بحـران افغانستان، مسئولیت بین‌المللی، چالشِ عظیـم ناشی از بحران افغانستان و نیاز‌های ایران سخنان خود را ارائه و بـر ضرورتِ مسئولیت‌پذیریِ کشور‌های غربی در بحران افغانستان، کـه خـود با دخالت‌های غیرقانونی نظامی در پدید‌آوردنِ آن سهم و نقش اساسی را ایفا کرده‌اند، تأکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلژیک با انتقاد از سیاست یک و بام و دو هوای برخی کشور‌های غربی گفت: کشور‌هایی کـه درب را برایِ روی مهاجرینِ و آوارگانِ فراری از جنگ بسته‌اند، نمی‌توانند از کشور‌های همسایه توقع داشته باشند که دروازه‌های خود را بر روی امواج مهاجرین همواره باز نگه دارند.

او با تأکید بر سیاست جمهوری اسلامی ایران در این موضوع، که مبتنی بر اصول و ارزش‌های دینی و اخلاقی بوده است و همواره برخوردی برادرانه با پناهجویان افغان را منجر شده است، متذکر شد «غرب نباید میزبانی مستمر ایران از بیش از ۴ میلیون پناهجوی افغان را عادی و مفروضِ همسایگی در نظر بگیرد.

سفیر کشورمان در بلژیک همچنین بر ضرورت کمک‌های بین‌المللی به کشور‌های منطقه برایِ مدیریت بحران آتی مهاجرت و همچنین میزبانی از آوارگان تأکید کرد و بـا اشاره بـه وضعیتِ وخیم اقتصادیِ ناشی از انسداد سرمایه‌های افغانستان در خارج از این کشـور متذکر شد «در صورتی که جامعه جهانی به انفعال در این زمینه ادامه دهد، فروپاشی اقتصاد و جامعه در افغانستان قطعی بوده و نتیجة مستقیم این امر نیز بروز سیل سهمگین پناهجویانی خواهد بود که مقصد نهـایی آن‌ها اروپا است. دهقـانی همچنین با اشاره به اهمیت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و اقلیت‌ها در افغانستان، ایـن مهم را مهم‌ترین تضمینِ صلح و ثبات در افغانستان و موثرترین عامل در ترغیب افغان‌ها بـه ماندن در موطن خود توصیف کرد.

دهقانی در پاسخ به اینکه «چطور می‌توان کنترل مرزی را تقویت کرد؟ آیا ایران تهمیدات مشترکی برایِ کنترل مرز‌ها بـا همسایگان خود دارد؟ آیـا ایران اردوگاه‌هایی برایِ استقرار اضطراری پنـاهجویان در مناطق مرزی در نظـر گرفتـه است؟» بـا اشاره به مرز‌های بسیار طولانی ایـران با افغاستان که نزدیک به هزار کیلومتر است گفت: «کنترل مرزی نیاز به تجهیزات دارد، زیرا اگر مهاجرین غیرقانونی را از یک نقطه مرز هم برگردانیم، از بخشی دیگـر وارد خواهند شد، زیرا فقدان تکنولوژی‌هایِ بـه‌روز کنترل مرزی بـه علت موانع ناشی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا امکان نظارت موثر را از ایران گرفته است».

دهقانی در پاسخ به این سوال که به منظور اسکانِ اضطراری مهاجرین چه اقداماتی می‌توان در مرز‌ها انجام داد؟ ایـران و پاکستان چطور می‌تواند از ایـن مهاجرین حمایت کنند؟ گفت: ایـران تا کنون همه اقداماتی را کـه در توان داشته است، انجـام داده است و همه کسانی کـه وارد قلمرو ایران شده‌اند از خدمات اولیه برخوردار بوده‌اند. اقدامی کـه در ایـن مرحله می‌توان در دستـورکار قرار داد تقویت بیمارستان مرزی است، زیرا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مناطق مرزی ایران در این مقطع با کمبود‌های جدی روبرو شده‌اند.

سفیر ایران در بلژیک اضافه کرد: همچنین با توجه به انبوه جمعیت و ضعف تجهیزات و افت سطح بهداشت، احتمال شیوع بیماری‌های واگیردار در مناطق مرزی و در میان ساکنین این مناطق را نیز بایستی جدی گـرفت. در عین حال باید توجه داشت که از جمعیت میلیون افغان‌هایی کـه در ایران حضور دارند، تنها ۳۵ هزار نفر در اردوگاه‌ها اسکان داده شده و بقیه در مناطق شهری و در کنار دیگر مردم ایران زندگی می‌کنند. می‌توان تجهیزات بیشتری در مرز مستقر کرد، اما میزان حمایت‌های بین‌المللی در این زمینه بـه هیچ وجه کفاف چالش موجود را نمی‌دهد.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *