رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تخلفات ساکن از نگاه پلیس

9:56 - 11 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۲۸۹۱
کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تخلفات ساکن باعث تغییر مسیر دیگر رانندگان و احتمال وقوع تصادفات در همان محل می‌شود.
- به گزارش مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ صبح امروز رابعه جوانبخت کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص تخلفات ساکن از دید پلیس و اهمیت برخورد با تخلفات ساکن توضیح داد.

جوانبخت  گفت: تخلفات ساکن به تخلفاتی گفته می‌شود که در حالت حرکت نیستند و ما شاهد وقوع این دست تخلفات هستیم و مانند سایر تخلفات دیگر مانند تخلفات حادثه ساز معمولا در حال حرکت و با سرعت و سبقت و حرکاتی اینچنینی و با شتاب هستند رخ نمی‌دهند.

وی ادامه داد: تخلفات ساکن دسته‌ای مختلف و متنوع از انواع توقفات را شامل می‌شوند توقفاتی کوتاه و یا طولانی مدتی که رانندگان در سطح معابر عمومی و در سطح پیاده رو‌ها و یا قسمت‌های مختلفی از معابر شهری هست که انجام می‌شود.
 
جوانبخت در خصوص اهمیت برخورد با اینگونه تخلفات گفت: اهمیت برخورد با اینگونه تخلفات بخاطر این است که وقتی شما یک تخلف ساکن را انجام می‌دهید و شاهد این تخلف در سطح معابر عمومی هستیم معمولا بخشی از ظرفیت آن معبر گرفته می‌شود و آن محدوده را دارای گره‌های ترافیکی سنگین می‌کند و ترافیک‌های پرحجمی را در آن قسمت می‌بینیم.

وی افزود: برخی موارد در مورد توقفات دوبله شاهد هستیم که، چون یک سطح از معبر گرفته شده است و به خاطر توقفات دوبله یک سطح از معبر اشغال می‌شود رانندگان مجبور می‌شوند برای تردد خود، تغییر مسیر ناگهانی را داشته باشند و این اقدام باعث انحراف و زمینه ساز بسیاری از تصادفات خسارتی و ... باشد که خود آن نیز مجدد می‌تواند به تشدید ترافیک کمک کند.

وی اشاره کرد: نکته مهم تری که می‌توان به آن اشاره داشت این است که و از جهت زیبایی شناسی تخلفات ساکن می‌تواند چهره شهر ما را زشت و بدون نظم نماید و شما شاهد یک ترافک روان و زیبا نیستید و استرسی که به راننده‌ها وارد می‌نماید که این ترافیک را روان و پویا ببینید با اینکه ترافیکی پرحجم را شاهد باشید خیلی تاثیر روانی زیادی بر رانندگانی که ساعت‌های زیادی در شهر تردد می‌نمایند دارد بخاطر همین برای ما به عنوان پلیس خیلی حائز اهمیت است که با این تخلفات برخورد‌های جدی انجام دهیم.
 
بیشتر بخوانید:
 
جوانبخت کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص خودرو‌های ثبت کننده تخلف و آمار بالای ثبت تخلفات ساکن در شهر تهران توضیح داد.

جوانبخت بیان داشت: چنانکه می‌دانیم پلیس راهور از سال‌های قبل وظیفه اعمال قانون رانندگان متخلف را بر عهده داشته و هم به صورت سنتی با تخلفات ساکن برخورد می‌کند و نیز از ظرفیت دوربین‌های هوشمند که شبکه‌های معابر را کنترل می‌کنند استفاده کرده و همکاران بنده در مرکز کنترل ترافیک هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ، وقتی ببینند که در جایی خودرویی توقف نموده و آن محدوده به واسطه این تخلفات دارای بار ترافیکی می‌باشد، اعمال قانون را بصورت مکانیزه انجام می‌دهند.

وی گفت: اعمال قانون از طریق دیگر نیز صورت می‌گیرد و شاید شما خودرو‌های پلیسی را دیده باشید که روی آن‌ها دوربین‌هایی ثابت نصب شده باشد و آن‌ها در سطح معبر‌هایی که شاهد تخلفات ساکن در آن‌ها می‌باشیم حرکت کرده و این خودرو‌ها از تخلفات ساکن عکسبرداری کرده و تخلفات زیادی نیز ثبت می‌گردد.

جوانبخت افزود: حسن این کار به این است که همکار ما اگر بخواهد به صورت سنتی این اعمال قانون را انجام دهد تعداد خیلی کمتری را می‌تواند برخورد نماید، ولی این خودرو‌های مکانیزه می‌توانند تا ۷۰۰ خودروی و راننده متخلف را که اقدام به پارک غیر ضروری و متخلفینی که در جایی که نباید پارک می‌کرده اند و حق سایر شهروندان را ضایع کرده اند براحتی می‌تواند جریمه‌ها را انجام و مرتکبین تخلفات ساکن را مورد اعمال قانون قرار دهند.

جوانبخت گفت: به دلیل اینکه توقف‌ها متنوع هست و مدل‌های توقفی که شهروندان در داخل شهر انجام می‌دهند در واقع با ۱۲ کد این تخلفات مورد اعمال قانون قرار می‌گیرند و این عدد یعنی برخورد روزانه هر یک از این خودرو‌ها با ۷۰۰ تخلف واقعا وجود دارد.

وی ادامه داد: توقف در روی پل‌ها، ابتدای خیابان‌ها، داخل تونل‌ها، حریم شیر‌های آتش نشانی، زیر تابلو‌های ایستادن ممنوع جز توقفات ممنوع هستند که رانندگان متخلف مورد اعمال قانون قرار می‌گیرند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *