تلاش دولت جدید برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان زعفران/ صادرات رونق می‌یابد

9:00 - 07 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۱۸۱۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مدیرعامل زعفران ایلیا گفت: از دولت انتظار داشتیم که هزینه‌های صادرکنندگان را کاهش دهد و تعهد ارزی بار سنگینی بر روی دوش صادرکنندگان بوده است که بحث‌هایی صورت گرفت تا دولت جدید این تعهد ارزی را بردارد و اگر این اتفاق بیافتد امسال صادرات رونق خوبی می‌گیرد.
حسن قربانی در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت صادرات زعفران، گفت: در سال گذشته صادرات زعفران با چالش‌هایی مثل تعهد ارزی و حمایت‌هایی که دولت باید از صادرکنندگان می‌کرد، ولی انجام نداد، مواجه بود؛ زعفران کالایی است که برای صادرات نیاز به هزینه بالایی دارد و در مقابل سود اندکی از این طریق کسب می‌شود.
 
وی افزود: از دولت انتظار داشتیم که هزینه‌های صادرکنندگان را کاهش دهد و تعهد ارزی بار سنگینی بر روی دوش صادرکنندگان بوده است که بحث هایی صورت گرفت تا دولت جدید این تعهد ارزی را بردارد و اگر این اتفاق بیافتد امسال صادرات رونق خوبی می‌گیرد.
 
مدیرعامل زعفران ایلیا در خصوص اینکه زعفران به چه کشور‌هایی صادر می‌شود، بیان کرد: چین، آلمان، هند، کویت، عمان، امارات، ویتنام، اندونزی و ...  در کل به ۱۵ کشور صادرات داریم.
 
وی اذعان کرد: دولت نمی‌داند به چه صورت باید از کشاورز حمایت کند که باعث می‌شود قیمت زعفران افزایش پیدا کند بنابراین خریداران این قیمت را نمی‌پذیرند و باعث می‌شود صادرات کاهش پیدا کند.
 
ربانی در ادامه گفت: سال گذشته قیمت را ۲۵ میلیون تومان مصوب کردند، ولی باید ابتدا در نظر می‌گرفتند که صادرکننده کشش این قیمت‌ها و صادرات را دارد یا نه؟ که متأسفانه سال گذشته بازار این کشش قیمت را نداشت و زعفران خریداری نمی‌شود و تا این مسئله در بازار جا بگیرد خیلی از بازارها را از دست می‌دهیم.
 
قربانی اظهار کرد: باوجوداینکه افغانستان زعفران زیادی نداشته، ولی اکثر کشورها می‌گفتند که زعفران را ارزان‌تر از ایران تهیه می‌کنند. اگر صادرات افت پیدا می‌کند و می‌خواهند از آن حمایت کنند باید تشکلی شکل بگیرد که بتواند تمامی صادرکنندگان را با یکدیگر هماهنگ کند.
 
وی افزود: زمانی که قیمتی مصوب می‌شود همه باید به این قیمت زعفران را بفروشند، ولی برخی برای جذب مشتری باقیمت پایین‌تر زعفران را فروخته که باعث می‌شود دیگر صادرکنندگان دچار مشکل شوند و قیمت مصوب شده نیز شکسته شود؛ بنابراین هماهنگی باید بین تشکل‌ها صورت بگیرد.
 
قربانی بیان کرد: اگر زعفران در حال حاضر نتوانسته آن‌چنان بازار جهانی کسب کند به علت عدم هماهنگی است و امیدواریم دولت این هماهنگی را ایجاد کند و تشکلی را به وجود بیاورد که نظارت‌کننده باشد.

وی در خصوص اینکه چند درصد زعفران جهان توسط ایران تهیه می‌شود، اظهار کرد: سالانه ۶۸۰ تن زعفران تولید می‌کنیم که از این مقدار ۵۳۰ تن صادر می‌شود و بیش از ۸۰ درصد زعفران جهان را تأمین می‌کنیم. در داخل ایران مصرف آن‌چنانی نداریم اگر صادرات را حمایت کنیم زعفران رونق پیدا می‌کند و ارزآوری خیلی خوبی خواهد داشت.
 
مدیرعامل زعفران ایلیا در خصوص اینکه مشکلات در صادرات زعفران باعث قاچاق می‌شود، بیان کرد: یکی از مشکلات این است که رایزنی‌های قوی صورت نگرفته است؛ هند یکی از کشورهایی است که صادرات زیاد زعفران  به این کشور انجام می‌شود و می‌توانیم بازار خیلی خوبی در هند داشته باشیم. همچنین چین نیز بازار زعفران خوبی برای ماست که در حال حاضر زعفران به‌صورت قاچاق به هند و چین صادر می‌شود.

قربانی در ادامه گفت: اگر رایزنی‌های لازم با هند و چین صورت می‌گرفت دیگر افغانستان که زعفران زیادی هم ندارد این بازار را از آن خود نمی‌کرد، در افغانستان گمرک کمتر و حتی صفر است، ولی در ایران ۲۶ درصد گمرک به صادرات تعلق می‌گیرد بنابراین دیگر نمی‌توانیم به‌صورت قانونی زعفران صادر کنیم حتی به بنده پیشنهاد شد که زعفران را به افغانستان ارسال کنم و بعد از طریق آنجا به چین و هند صادرات کنم و باید رایزنی‌هایی نسبت به هند و چین صورت بگیرد، زیرا مصرف بالایی در زعفران دارد.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *