محورهای احتمالی رایزنی نخست‌وزیر عراق در ایران

18:04 - 20 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۶۹۸۱
دسته بندی: سیاست
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به سفر نخست‌وزیر عراق به ایران گفت: برخی از کشورهای همسایه عراق علاقه‌مند به یک مردم‌سالاری واقعی در عراق هستند و خواستار این هستند که مانعی بر سر راه مردم‌سالار واقعی در عراق وجود نباشد و شاید جمهوری اسلامی ایران در صف اول این کشورها قرار دارد.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به ایران اظهار داشت: آقای الکاظمی اطلاع دارد که جایگاه ایران در نزد مردم عراق و نزد دولت‌های منطقه در چه جایگاهی است. از آن طرف هم می‌داند که جایگاه مردم و دولت عراق نزد مردم ما، جایگاه ویژه‌ای است. با این شرایط این سفر به دلیل جایگاه دو کشور در نزد ملت و دولت متفاوتی با سایر سفر‌های خواهد بود.


این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اضافه کرد: مسلماً یک سری مسائل عادی برای گسترش روابط وجود دارد که در همه این سفر‌ها تکرار می‌شود؛ مانند ضرورت افزایش مناسبات اقتصادی، روابط فرهنگی و سیاسی.

وی با بیان اینکه بعضی از مسائل نیز به صورت خاص مورد توجه دو کشور است، گفت: یکی از آن‌ها بحث اربعین است که موضوع بحث مشترک بین دو ملت است. دو ملت خواستار برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم هستند و این در کوتاه مدت به یک محور اساسی برای همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری تبدیل شده است. طبیعتاً تصمیم‌گیری مشترک درباره اربعین بسیار اساسی است.

قنادباشی با یادآوری اینکه مسئله بعدی مسئله انتخابات آتی عراق است، اضافه کرد: عراق به سمت یک مرحله مهم سرنوشت‌ساز پیش می‌رود و طبیعتاً رایزنی با دوستان دموکراسی در عراق بسیار مهم است. عراق همسایگانی دارد و با کشور‌هایی مرتبط است.

وی افزود: در میان این کشور‌ها برخی از آن‌ها علاقمند به یک مردم‌سالاری واقعی در عراق هستند و خواستار این هستند که مانعی بر سر راه مردم‌سالار واقعی در عراق وجود نباشد و شاید جمهوری اسلامی ایران در صف اول این کشور‌ها قرار دارد؛ لذا اگر بحثی در این مورد با آقای الکاظمی صورت بگیرد، بحث کلیه همکاری‌های ما از یک انتخابات درست و سالم و حمایت ما از امنیت انتخابات در عراق است.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث دیگری که مطرح خواهد شد خروج نیرو‌های آمریکایی است، بیان داشت: بعد از خروج از افغانستان و بعد از قانونی که در عراق برای خروج آن‌ها تصویب شده است، طبیعتاً در شرایط ضعیف قرار دارند و باید از عراق خارج شوند؛ لذا بحث اینکه بعد از خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق امنیت منطقه به چه شکل خواهد بود مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قنادباشی در پایان خاطرنشان کرد: ایران و عراق دو رکن اساسی در منطقه هستند که باید از الان بحث‌هایشان را آغاز کنند و شرایط پسا آمریکا را بررسی کنند. آمریکایی‌ها طبق شرایطی که در افغانستان نشان دادند طبیعتاً نخواهند توانست با وجود مخالفت‌های مردمی در عراق باقی بمانند؛ پس مسلماً بحث دیگر به همکاری‌های امنیتی ایران و عراق پس از خروج آمریکایی‌ها از عراق بر می‌گردد.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *