سخنگوی وزارت خارجه: فارغ از اینکه چه دولتی در افغانستان باشد پیگیر حق‌آبه ایران هستیم

12:29 - 15 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۵۴۸۴
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیگیری حق‌آبه ایران از افغانستان پیرو تحولات این روزهای این کشور گفت: اینکه در افغانستان چه کسی دولت را در دست بگیرد تاثیری در تفاهم‌ها و توافقنامه‌های دو کشور ندارد.

- سعید خطیب‌زاده در نشست مطبوعاتی هفتگی در پاسخ به سؤال خبرنگار میزان، درباره پیگیری حق‌آبه ایران از افغانستان پیرو تحولات این روزهای این کشور، اظهار داشت: اینکه در افغانستان چه کسی دولت را در دست بگیرد تاثیری در تفاهم‌ها و توافقنامه‌های دو کشور ندارد.

وی افزود: توافقات در حقوق بین‌الملل کاملاً مسئولیت روشنی را متوجه حاکمیت هر کشوری می‌کند. اما قطعاً منتظر می‌نشینیم تا دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خاجه در ادمه تاکید کرد: اما تا آن زمان هم موضوع بدیهی مانند حق آبه ایران موضوعی است که همواره در دستور کار بوده و باز هم خواهد بود.

اشرف غنی به‌رغم معاهده ایران و افغانستان در مورد آب رود هیرمند در سال ۱۳۵۱، هنگام افتتاح سد کمال‌خان ادعا کرد که تنها در مقابل دریافت نفت از ایران اجازه استفاده از آب رود هیرمند را به کشورمان می‌دهد.

شاه‌حسین مرتضوی مشاور ارشد اشرف غنی نیز در توییتی خطاب به ایرانیان گفته بود «آب مفت نداریم!». وی بعد از حمله طالبان نه تنها بیو(بخش معرفی شخصی در پلتفرم توئیتر) و پست‌های مربوط به حمایت آمریکا از دولت کابل را حذف کرد، که حتی «پرچم افغانستان» را هم از هدر صفحه توییتر خود برداشت!

البته سخنگوی وزارت امورخارجه این یاوه‌گویی‌های اشرف غنی و دیگر مسئولان غرب‌گرای افغانستان را بی‌پاسخ نگذاشت و تاکید کرد: رودخانه هیرمند دارای رژيم حقوقی تعریف شده ای است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور به امضاء رسیده و در مجالس قانون گذاری هر دو کشور به تصویب رسیده حق‌آبه ایران کاملا مشخص بوده و دولت افغانستان هم به این حق‌آبه متعهد است.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3246464_784.mp4']
در خصوص حق آبه هیرمند

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *