رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

استفاده از هندزفری و تلفن همراه در رانندگی یکسان است

9:45 - 12 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۶۴۳۱
کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ۳۵ درصد از کل تصادفات تهران به علت عدم توجه به جلو می‌باشد که خود این توجه به جلو طیف وسیعی از علت‌های مختلف را دارد که در ماده ۱۸۰ آیین نامه هم صراحتا به این موضوع اشاره شده است.
- به گزارش مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ صبح امروز رابعه جوانبخت کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه شهر امن که از استودیوی پلیس پایتخت از شبکه پنج سیما پخش می‌شد حضور یافت و در خصوص عدم توجه به جلو در رانندگی توضیح داد.

جوانبخت گفت: ۳۵ درصد از کل تصادفات تهران به علت عدم توجه به جلو می‌باشد که خود این توجه به جلو طیف وسیعی از علت‌های مختلف را دارد که در ماده ۱۸۰ آیین نامه هم صراحتا به این موضوع اشاره شده که مواردی همچون خوردن و آشامیدن، استعمال دخانیات صحبت با سرنشینان و استفاده از تجهیزاتی که حواس راننده پرت شود و اختلال ذهنی و رفتاری را در راننده ایجاد کند همه این عوامل در برگیرنده علت تامه عدم توجه به جلو در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: یکی از مصداق‌هایی که متاسفانه وقتی علت‌ها را بررسی می‌کنیم و به آن می‌رسیم تلفن همراه است که از دید پلیس در واقع یک همراه نامطمئن در رانندگی است و همراه خوبی برای ما در رانندگی نمی‌تواند باشد، ولی متاسفانه شاهد استفاده از این وسیله در رانندگی هستیم و درصد بالایی از علت تامه به این موضوع برمی گردد چرا که شما وقتی از تلفن همراه خود استفاده می‌کنید درصد بسیار زییادی از حواس شما معطوف به گوشی است و در واقع در این لحظه مغز خیلی تمرکز ندارد.
 
بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: رانندگی فعالیتی هست که در واقع شما باید از تمامی حواس خود و تمرکز ذهنی شما استفاده کنید شاید دست‌های شما آزاد باشد، ولی ذهن شما در جایی دیگر درگیر است و تحقیقات نشان می‌دهد وقتی شما دارید از هندزفری استفاده می‌کنید ۶۳ درصد از آن تمرکز و حواس ذهنی شما معطوف رانندگی است و ۲۷ درصد دیگر در جایی که فکر می‌کنید می‌باشد و درست است که دستتان آزاد است، ولی ذهن درگیر آن پیامکی است که می‌خوانید و آن ارتباط تلفنی است که برقرار کرده اید.

جوانبخت گفت: بنابراین از دید پلیس حین رانندگی و استفاده از تلفن همراه حرکت مکانیکی را از دست‌ها حذف و ذهن را درگیر خود می‌کند و اگر شما یک پیامک نگاه کنید شاید ۵ ثانیه طول بکشد، ولی در همیت ۵ ثانیه دید مقابل خودروی خود را از دست می‌دهید و در این مدت تا ۲۴ درصد خطر وقوع تصادف را برای شما افزایش خواهد داد.

به همین خاطر توصیه می‌شود از تلفن همراه در حین رانندگی استفاده نگردد و در حین استفاده از برنامه‌های مسیر یاب با نگاهی کلی به این برنامه‌های البته کاربردی داشته باشید و نیازی نیست که در هر لحظه به این برنامه نگاه کرده و تمرکز ذهنی خود را درگیر کنید و سعی کنید بیشتر از صدای گوینده مسیر یاب استفاده گردد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *