سفیر پیشین ایران در لبنان: آمریکا و فرانسه درصدد اختلاف‌افکنی در لبنان هستند

7:00 - 27 تير 1400
کد خبر: ۷۴۲۲۰۱
دسته بندی: سیاست
سفیر پیشین ایران در لبنان با بیان اینکه نمی‌توان روز‌های آینده را روز‌های آرام و با ثباتی برای لبنان پیش‌بینی کرد، گفت: آمریکا و فرانسه می‌خواهند در بعضی از کشور‌های منطقه و لبنان دخالت داشته باشند و بین مردم و مقاومت شکاف بیفتد.

احمد دستمالچیان در گفت‌‌وگو با میزان، درخصوص تحولات سیاسی لبنان، اظهار داشت: باتوجه به مشکلات سیاسی که لبنان در تاریخ خود دارد دخالت مستمر کشور‌های خارجی به خصوص فرانسه در امور داخلی لبنان نمی‌تواند روز‌های آینده را روز‌های آرام و با ثباتی برای لبنان پیش‌بینی کرد؛ چرا که با این دخالت‌ها و تحمیل اراده‌ای که آمریکا و فرانسه می‌خواهند در بعضی از کشور‌های منطقه و لبنان داشته باشند این کشور رو به قهقرا و بی‌ثباتی بیشتر پیش خواهد رفت.

سفیر پیشین ایران در لبنان اضافه کرد: البته فرانسه و آمریکا عمداً این کار را می‌کنند؛ زیرا می‌خواهند بین مردم و مقاومت شکاف ایجاد کنند تا بلکه اراده مردم را بشکنند تا از مقاومت و حمایت از مقاومت دست بردارند. درحالی که این تصور کاملاً اشتباه است، زیرا مقاومت از دل مردم بیرون آمده و از جنس خود مردم است.

وی ادامه داد: اینطور نیست که بخواهیم برای آن‌ها حد و مرزی قائل شویم. مقاومت بستگی به همان مردمی دارد که در داخل و درون مقاومت هستند لذا معتقدم با اقداماتی که آقای سعد حریری انجام می‌دهد و به خواسته‌های به حق نیرو‌های ائتلاف جواب نمی‌دهد، نشان می‌دهد که می‌خواهند لبنان را پیش از گذشته به قهقرا ببرند و به سوی ناامنی و آشوب بکشانند.

دستمالچیان با بیان اینکه البته نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که چنانچه لبنان ناامن و بی‌ثبات شود، این ناامنی به کل منطقه و حتی اروپا سرایت خواهد کرد، اضافه کرد: اگر لبنان از حالت کنترل شده و عادی خودش خارج شود دیگر کسی نمی‌تواند مسئولیت عواقبی که این ناامنی به وجود می‌آورد را به عهده بگیرد و دود آن به چشم کسانی خواهد رفت که به دنبال ناامنی و بی‌ثباتی لبنان هستند. گرچه فکر نمی‌کنم چنین چیزی رخ بدهد یعنی ممکن است به مو برسد، اما پاره نخواهد شد و تشکیلات لبنان بهم نخواهد ریخت.

وی با اشاره به سفر سعد حریری به مصر گفت: مصر یک کشور عربی است که یک حالت بینابینی دارد و همیشه هم این نقش را ایفا کرده است نه به طرف کشور‌های مرتجع عرب بوده و نه حامی صد درصدی لبنان. ولی همیشه در لبنان نقش میانجی خوب را ایفا می‌کرده است. آقای سعد حریری شاید متوسل به مصر شده است که مصری‌ها نزد میشل عون وساطت کنند تا مشکل تشکیل کابینه را حل کنند.

سفیر پیشین کشومان در بیروت اضافه کرد: اما تا زمانی که آقای سعد حریری سهمیه متعلق به مستقلین سنی در مجلس را به عنوان یک سهمیه مستقل بپذیرد بعید است که کابینه در لبنان بتواند شکل بگیرد؛ حتی اگر شکل بگیرد هم نمی‌تواند با قدرت به کار خود ادامه دهد. لذا باید منتظر تحولات روز‌های آینده بود که ببینیم در لبنان چه سرنوشت سیاسی رقم خواهد خورد.

 

 


برچسب ها: لبنان بیروت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *