سخنگوی شورای نگهبان: تلاش ما پافشاری بر حقوق مردم است

8:38 - 26 تير 1400
کد خبر: ۷۴۱۹۴۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ما حداقل یک بار در هفته مصوبات مجلس را بررسی می‌کنیم گفت: دقت این شورا در مصوبات مجلس، باعث می‌شود مصوبات قابل اجراتر و حق مردم نیز رعایت بشود.
- «هادی طحان‌نظیف» صبح امروز (شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰)، به مناسبت ساگرد تأسیس این نهاد در یک برنامه رادیویی گفت: اگر بخواهیم در مورد عملکرد‌ها صحبت کنیم باید درباره صلاحیت‌ها و ماموریت‌ها صحبت کنیم؛ شورای نگهبان طبق قانون اساسی وظایف مختلفی را برعهده دارد که شامل نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان از این حیث مصوبات مجلس را بررسی می‌کند که این مصوبات خلاف شرع و قانون اساسی نباشند و این کار به صورت مستمر توسط شورای نگهبان انجام می‌شود و ما حداقل هفته‌ای یک یا دو جلسه برای موضوع داریم.
 
وی ادامه داد: البته می‌بینیم که این صلاحیت و ماموریت شورای نگهبان کمتر مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار می‌گیرد، اما آنچه که مسلم است این است که، دقت شورای نگهبان در مصوبات مجلس، باعث می‌شود مصوبات قابل اجراتر و حق مردم نیز رعایت بشود.

طحان‌نظیف در پاسخ به سوالی درباره نظارت شورای نگهبان بر عملکرد افراد تایید صلاحیت‌شده در طول دوره خدمت‌شان، اظهار داشت: این موضوع در سیاست‌های کلی انتخابات که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، مورد اشاره قرار گرفته و طبیعتا اجرای آن نیاز به قانون‌گذاری دارد. این نظارت، موضوع با اهمیتی است که امیدواریم مجلس محترم مقداری جزیی‌تر به قانون گذاری در این مورد بپردازد.
 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با بیان اینکه وجود شورای نگهبان به پاسداشت حقوق مردم می‌انجامد گفت: سخنگویی بعد از دکتر کدخدایی مشکل هست چرا که ایشان طراز کار را بالا بردند.

وی افزود: دغدغه‌ای در میان بزرگان کشور از دوران مشروطه بود که نهایتا بعد از پیروزی انقلاب به این دغدغه ترتیب اثر داده شد و شورای نگهبان به عنوان نهاد صیانت کننده از قانون اساسی تشکیل شد که در خیلی از کشور‌ها و با عناوین مختلف وجود دارد.

طحان‌نظیف با بیان اینکه اولین صلاحیت شورای نگهبان بحث نظارت بر مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولتی است تاکید کرد: تفسیر قانون اساسی صلاحیت دوم شورای نگهبان و صلاحیت سوم شورای نگهبان نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و همه پرسی است.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: صلاحیت چهارم شورا بررسی نامه‌های دیوان عدالت اداری از سوی فق‌های شورای نگهبان است و تفاسیر شورای نگهبان در این چهل سال نشان می‌دهد شورا تاکید بر متن قانون اساسی دارد.

وی با بیان اینکه نصاب تفسیر قانون اساسی بالاست که به بیش از ۹ رای اعضای شورا نیاز دارد تصریح کرد: شورای نگهبان نهاد برآمده از انقلاب است و برای پاسداری از ارزش‌های انقلاب به وجود آمده است بنابراین جایگاه رفیعی دارد

طحان‌نظیف ضمن تاکید بر اینکه اموری که به شورای نگهبان سپرده شده بسیار مهم است گفت: تلاش ما پافشاری بر حقوق مردم است اگر جایی نقد منصفانه از شورای نگهبان باشد حتما استفاده می‌کنیم.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *