واعظی: ۳ میلیون دوز آسترازنکا از ژاپن وارد کشور می‌شود

14:46 - 23 تير 1400
کد خبر: ۷۴۱۴۳۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ۳ میلیون دوز آسترازنکا از ژاپن و هر هفته یک و نیم میلیون دوز از کشور دیگری وارد ایران می‌شود.
- محمود واعظی ظهر امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت، با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی در رابطه با واکسن داخلی و خارجی کرونا انجام شده است، اظهارداشت: طبق برنامه‌ریزی قبلی و با رفع موانع، واکسن‌های خریداری شده به سرعت وارد می‌شود وتولید واکسن‌های داخلی هم بخوبی پیش می‌رود لذا اگر اتفاق خاصی نیفتد، می‌توانیم با همان برنامه‌ریزی کارمان را ادامه دهیم.

وی درباره روند واکسیناسیون در کشور اظهارداشت: برنامه‌ریزی بسیار خوبی در رابطه با واکسن داخلی و خارجی کرونا انجام شده است. با توجه به اینکه هدف‌گذاری‌های انجام شده برای افراد بالای ۶۰ و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند و همچنین کسب و کار‌هایی که ارتباط زیادی با مردم دارند و موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، نیازمند این هستیم که سرعت بیشتری به خرج دهیم. خوشبختانه طبق برنامه‌ریزی قبلی تقریباً واکسن‌های خریداری شده به سرعت وارد می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: فردا صبح هم محموله دیگری می‌رسد، و حدود ۳ میلیون آسترازنکا از ژاپن می‌آید، هفته‌ای ۱.۵ میلیون هم از کشور دیگری وارد می‌شود و تولید واکسن‌های داخلی هم بخوبی پیش می‌رود لذا فکر می‌کنم با این چارچوب اگر اتفاقی مثل ۳ هفته قبل نیفتد، می‌توانیم با همان برنامه‌ریزی کارمان را ادامه دهیم.

 واعظی درباره اینکه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده با هدف ایجاد دسترسی ایران به دارایی‌های بلوکه شده اش در ژاپن و کره جنوبی بخشی از تحریم‌های تجاری ایران را لغو کرده است، گفت: همواره و از ابتدا بدنبال آزادی دارایی‌های خود در کره و ژاپن بودیم. این خبر را هم من امروز صبح دیدم و بررسی کردیم. به نظر می‌رسد در ارتباط با مسدودی‌ها گام‌هایی است که همان‌طور که اعلام شده درست است و برداشته می‌شود. البته مذاکره‌ای در این زمینه نکردیم و ارتباطی به مذاکرات وین ندارد.

وی درباره مذاکرات وین اظهارداشت: آن چیزی که برای این دولت مهم است، اینکه به نحو احسنت مذاکره کنیم که هم تحریم برداشته شود و هم حقوقی که متعلق به ملت ایران است به آن حقوق دستیابی پیدا کنیم. بر این اساس مذاکراتی که در این ۶ دور انجام شده، بسیار خوب بود.

واعظی خاطرنشان کرد: به نظر من آنچه مربوط به مسایل موضوعی و اقتصادی و تحریم‌ها بود، روی همه آن‌ها توافق شده است. دفعه قبل هم عرض کردم این‌هایی که توافق کردیم این‌ها زمانی عملیاتی می‌شود که هر دو طرف به تمام اهداف و خواسته‌هایمان برسیم یا همه این‌ها با هم انجام می‌شود و عملی می‌شود یا هیچ‌کدام انجام نمی‌شود. یکی دو مورد مانده است. با توجه به اینکه آخر دوره ما است، به نظر می‌رسد در ابتدای دولت جناب آقای رئیسی انجام خواهد شد.

رئیس دفتر رییس جمهور اضافه کرد: برای دولت ما فرق نمی‌کند. دولت ما می‌خواهد تحریم زودتر برداشته شود. امروز هم اگر برداشته شود، تا بخواهد پول‌ها برسد، صادرات نفت‌مان انجام شود، مواهب آن به دولت سیزدهم می‌رسد. اینکه دو سه هفته آن طرف‌تر شود، عیبی ندارد، ما هم به عنوان دولت دوازدهم از حالا تا روزی که هستیم تا دوازده مرداد همه تلاش‌مان را می‌کنیم. وقتی هم دولت تمام شد اگر باز هم افرادی که در مسئولیت نیستند، نیاز باشد که اطلاعات و تجربیات‌شان را در اختیار بگذارند، این کار را انجام می‌دهند.

 واعظی گفت: در یک ماه گذشته در ارتباط با انتقال اطلاعات و ارایه گزارش به دولت بعدی، وظیفه مان را انجام دادیم و هر آنچه برای دولت خودمان می‌خواستیم را برای دولت سیزدهم انجام دادیم.

وی افزود: فکر می‌کنیم دولت ما بلوغ خودش را نشان دهد. وقتی که مردم رئیس جمهور و دولتی را انتخاب می‌کنند باید با تمام وجود تلاش کنیم که دولت بعدی دولت موفقی باشد.

رئیس دفتر رییس جمهور درباره موضع جوزف بورل، گفت: آقای بورل مثل هر دیپلمات و هر سیاستمدار دیگری در دنیا وقتی اظهارنظر می‌کند، یک جنبه‌اش، جنبه داخلی خودشان را دارد و مقداری مربوط به سیاست خارجی است. ما هم همین‌طور هستیم. بر این اساس طبیعی است که آن چیزی از مواضع ایشان برای ما قابل قبول است که بیشتر با عملشان و با رفتارشان و مکاتبات‌شان همخوانی داشته باشد. به هر حال آقای بورل تا الان تلاش‌اش بر این بوده که همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا را بهتر انجام شود.

واعظی گفت: مسئولینی که در دولت هستند و آن‌هایی که ما با آن‌ها سر و کار داریم، این‌ها تازه بر سر کار نیامدند، این‌ها یک تاریخچه ۳۰، ۴۰ ساله دارند که همواره در مسئولیت‌های مختلف و رده‌های مختلف در این نظام بودند و آینده ممکن است که شغل دولتی نداشته باشند، ولی در خدمت این نظام هستند.

رئیس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: این دولت دولتی بوده که همه مسوولین آن شفاف کار کردند، این دولت دولتی بوده که در سخت‌ترین شرایط جنگ اقتصادی و در یک سال و نیم کرونا با شدیدترین فشار‌های روانی کار کرده است، ولی بالاخره با این وضع کشور را اداره کردیم. ممکن است الان مردم به دلایل اینکه مقداری سفره آن‌ها کوچک شده، مشکل معیشتی دارند مخصوصا طبقه متوسط به پایین، ما حق را به مردم می‌دهیم که یک مقدار دلخوری‌هایی داشته باشند، ولی می‌خواهم بگویم این دولت کم‌فروشی نکرده است.

 واعظی اضافه کرد: این دولت از تمام داشته‌های خود برای خدمت به مردم استفاده کرد، هر ابتکاری که می‌توانست بکار برد تا مردم در این شرایط بسیار سخت بتوانند زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند هر چند که آبرومندانه به معنای این است که در مقابل خارجی تحقیر نشویم، تعظیم نکنیم و سینه‌مان سپر باشد

وی گفت: باید بطور جدی از مردم سپاسگزاری کنیم که اگر مردم مقاومت نکرده بودند و آن هدفی که دشمن داشت آن هدف، تحمیل می‌شد، ولی به هر حال با همه فشار‌ها توانستیم عبور کنیم، طوری عبور کنیم که هم رئیس جمهور قبلی آمریکا می‌گفت اگر من پیروز شوم مثلا با ایران ظرف یک هفته حل می‌کنم و هم رئیس جمهور جدید آمریکا گفت که من به برجام برمی‌گردم.

رئیس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: امروز بیشتر از آنچه که در سال ۹۲ تحویل گرفتیم، تحویل دولت بعدی می‌دهیم بعنوان نمونه وقتی دولت را تحویل گرفتیم حدود ۶، ۷ هزار مگاوات برق در حال ساخت بود الان بیش از ۱۶ هزار مگاوات برق در حال ساخت است. پتروشیمی را وقتی تحویل گرفتیم یک رقم خیلی کمی بود که اصلا قابل اعتنا نیست و الان که تحویل دولت سیزدهم می‌دهیم یک رقم قابل توجهی از محصولات و کارخانجات مختلف در رده‌های مختلف است که این‌ها افتتاح می‌شود و در طول هفته نیز طرح‌های مختلفی توسط رییس جمهور به افتتاح می‌رسد.

 واعظی درباره نشست اخیر منافقین و مقامات آمریکایی اظهارداشت: به هر حال وزارت خارجه خیلی برخورد شفاف و قاطعی را نسبت به این مساله داشت. یعنی هم سفرای ما در کشور‌های ذیربط و هم وزارت خارجه، سفیر آن کشور را احضار کرد به گونه‌ای فشار آورد که آقای بورل مسوول هماهنگ کننده اتحادیه اروپا مصاحبه کرد و موضع روشن خود را اعلام کرد و آن کاری را هم که آن نخست وزیر کرده بود و مقامات کشور دیگر کرده بودند را هم محکوم کردند.

رئیس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قطع برق صنایعی مانند فولاد باعث افزایش قیمت فولاد شد، گفت: این موقتی است همه این کار‌ها را برای این دو هفته گرما کردیم امروز یک تصمیم خوبی گرفتیم که اجازه دهیم برخی از صنایع از شب تا صبح فعالیت کنند، سیمان و قسمت‌هایی از فولاد جزو این‌ها هست لذا یک همکاری بود که صنایع کردند و باید از همه آن‌ها تشکر کنیم برای اینکه برق در خانه‌ها قطع نشود. ما هم سریع تمهید می‌کنیم تا همکاری آن‌ها را جبران کنیم.
 
 واعظی درباره اقدامات انجام شده در بخش معادن اظهارداشت: در معادن سیاستی ابلاغ شده بود برای این که معادنی که مردم گرفتند و هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌کنند و فقط اسم خود را روی آن گذاشتند، این معادن را یا فعال کنند یا به فرد دیگری بدهیم آن‌هایی که فعال نکردند را از سال گذشته شروع کردند و در این رابطه آقای رزم حسینی و وزارت صمت با جسارت و شجاعت این کار را دنبال کردند.

 

 
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *