تصمیم‌گیری دولت برای واردات گندم بعد از ۱۵ شهریور/ کاهش خرید ۲۵ درصدی گندم نسبت به سال قبل

14:56 - 22 تير 1400
کد خبر: ۷۴۱۰۷۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
نایب‌ رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: در تاریخ ۱۵ شهریورماه مشخص می‌شود که چه مقدار خرید داشته‌ایم و تولید کشور چه میزان بوده و بعدازاین تعیین مقدار دولت برای واردات گندم تصمیم می‌گیرد.
علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با میزان، درباره نیاز به واردات گندم بعد از ۵ سال خودکفایی در تولید، گفت:  همه‌ساله ۶ میلیون هکتار از اراضی کشور به کشت گندم اختصاص می‌یابد و به‌طور متعارف و معمولی که شرایط جوی مناسب باشد و امکانات تدارکات نهاد‌ها به خوبی انجام شود به مرز خودکفایی می‌رسیم.

نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: این در حالی است که قیمت‌ها مناسب بوده و نهاد‌ها به‌موقع تأمین شود و آموزش بهره‌برداری انجام نیز صورت گیرد بااین‌وجود نیاز کشور را می‌توانیم تأمین کنیم و این قابلیت در کشور وجود دارد.

وی افزود: با توجه به تجربیاتی که از سال گذشته داریم و تا مرز ۱۵ میلیون تومان هم گندم در کشور تولید کرده‌ایم،  متأسفانه  امسال ازیک‌طرف شرایط جوی که باعث خشکسالی شدید خیلی از استان‌ها شده و انتظاری که از مزارع داشتیم برآورده نشده است  نتوانستیم گندمی که مدنظر بوده را به دست بیاوریم.

ایمانی اظهار کرد: خرید گندم موید این موضوع است که سال قبل در این تاریخ ۲۵ درصد نسبت به این خرید فعلی حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن جلوتر بودیم یعنی نسبت به سال قبل ۲۵ درصد کاهش خرید داریم و این کاهش خرید نمایانگر کاهش در تولید است.

وی بیان کرد: باید صبر کنیم، زیرا وارد مناطق سردسیر می‌شویم که در این مناطق هم برداشت داریم و در تاریخ  ۱۵ شهریورماه مشخص می‌شود که چه مقدار خرید داشته‌ایم و تولید کشور چه میزان بوده است بعدازاین تعیین  مقدار دولت برای واردات گندم تصمیم می‌گیرد و تا خرید‌ها به‌پایان نرسد نمی‌توانیم میزان واردات را مشخص کنیم و قطعاً باید امسال گندم واردات کنیم، زیرا راه دیگری نداریم و تولید تکاپوی نیاز داخل را برآورده‌ نمی‌کند.

نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: از طرف دیگر بخشی از گندم همه‌ساله دست زارع می‌ماند و امسال این مقدار شدت گرفته است، زیرا در اوایل فصل کشت گندم با کمبود بذر مواجه بودیم و بعدازآن قیمت گندم افزایش یافت و هم‌اکنون کشاورزان گندم خود را نگهداری‌ می‌کنند که شاید به قیمت بالاتر گندم را بفروشند.

وی تأکید کرد: موضوع دیگر کاهش گندم در بحث خوراک طیور است که در بالانس جیره غذایی مقداری گندم را با خوراک طیور مخلوط می‌کنند.

ایمانی گفت: عامل دیگر کاهش تولید افزایش بی‌رویه نهاد‌ها در زمان کشت گندم بود و زمانی که کشت گندم شروع شد این نهاد‌ها افزایش بی‌رویه پیدا کرد و قیمت کود، بذر،  سم و سایر هزینه‌های مترتب بر تولید افزایش پیدا کرد و  این باعث صدمه به تولید شد، زیرا کشاورز نتوانست تغذیه مناسب برای گیاه خود داشته باشد.

نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: همه این موارد باعث صدمه به تولید امسال کشور شد و نتوانستیم به تولید مدنظر دست پیدا کنیم و خودکفایی اثر خود را ازدست‌داده است.

ایمانی در رابطه با پرداخت مطالبات کشاورزان گفت: امسال مطالبات در فاصله زمانی بین ۷ الی ۱۰ روز پرداخت‌شده و مشکلی در این زمینه نداریم در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت‌شده و میزان خرید امسال کاهش پیداکرده است.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *