رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جدال «بن سلمان» و «سعد الجبری»؛ آمریکا درباره افشای اطلاعات هشدار داد

16:07 - 20 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۵۱۵
آمریکا درباره احتمال افشای اطلاعات نظامی دولت آمریکا در جریان ۲ پرونده دادگاهی که ولیعهد عربستان را در برابر مقام سابق اطلاعاتی ریاض قرار می‌دهد، هشدار داد.

«سعد الجبری»، از مقام‎های سابق اطلاعاتی عربستان و مخالفان خاندان سلطنتی این کشور به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۷ از عربستان فرار کرد و اکنون در کانادا زندگی می‌کند.

این مقام پیشین  عربستان اعلام کرده که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۸ قصد داشته وی را در کانادا ترور کند.

«سعد الجبری» به همین دلیل در ماه آگوست ۲۰۲۰ در دادگاه «واشنگتن دی سی» از «بن سلمان» شکایت کرد؛ وی همچنین عربستان را به گروگان گرفتن فرزندان خود متهم کرد.

ریاض نیز در مقابل، «الجبری» را به سرقت ۳.۴ میلیارد دلار از بودجه برنامه‌های ضد تروریستی متهم کرد.

به گزارش «گلوبال تایمز»، اکنون اسناد منتشر شده نشان می‌دهند که در ۲ پرونده دادگاهی که حاکم عملی عربستان یعنی «بن سلمان» را در برابر «سعد الجبری» قرار می‌دهد، احتمال افشای اطلاعات محرمانه دولت آمریکا وجود دارد و واشنگتن در این باره هشدار داده است.

یکی از این ۲ پرونده در کانادا و دیگری در آمریکا از سوی شرکت‌های دولتی عربستان علیه «سعد الجبری»، به اتهام فساد مالی تشکیل شده‎اند؛ «الجبری» به عنوان یک مقام پیشین اطلاعاتی عربستان، سابقه همکاری طولانی با دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا را دارد.

این جدیدترین چرخه درگیری میان «محمد بن سلمان» و «سعد الجبری» است و واشنگتن به دلیل نگرانی از افشای اطلاعات محرمانه خود قصد دارد تا در این ۲ پرونده مداخله قضایی کند.

این تنش در حالی پیش می‌رود که «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق عربستان سعودی و حامی «سعد الجبری»، در سال ۲۰۱۷ بازداشت و در زندان به سر می‌برد.

وزارت دادگستری آمریکا در ماه آوریل و در جریان یک پرونده دادگاهی اعلام کرد که «سعد الجبری» قصد دارد تا اطلاعات درباره فعالیت‌های امنیت ملی ادعایی خود را تشریح کند.

این پرونده می‎گوید «دولت آمریکا در حال بررسی این موضوع است که آیا و چگونه می‌تواند در این اقدام با گنجاندن امتیاز دهی دولتی مناسب در صورت نیاز، شرکت کند.»

در پرونده دوم که یک ماه بعد در دادگاه بررسی شد، وزارت دادگستری آمریکا با بیان این ادعا که «موضوعات مربوط به امنیت ملی به قضاوت‌هایی ظریف و پیچیده از سوی مقام‎های ارشد نیاز دارند»، خواستار فرصت بیشتر شد.

وزارت دادگستری آمریکا گفته که حاضر است در این پرونده «به طور مخفیانه اطلاعاتی بیشتر را در اختیار دادگاه قرار دهد.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *