روحانی: در مورد مشکل کمبود برق باید ریشه مشکلات را بشناسیم

11:27 - 16 تير 1400
کد خبر: ۷۳۹۳۲۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور با بیان اینکه در مورد مشکل کمبود برق باید ریشه مشکلات را بشناسیم، گفت: در هر سال هزار و ۷۷۵ مگاوات برق به ظرفیت کشور اضافه شد، اما در دولت تدبیر و امید هر سال ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق به ظرفیت کشور اضافه شده است؛ در این ۸ سال علیرغم تحریم‌ها، ظرفیت تامین برق افزایش مناسبی داشته است.
- حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» امروز در جلسه هیئت دولت گفت: وقتی در جامعه بین وضع موجود و مطلوب فاصله وجود دارد باید علت وجود این فاصله را مورد بررسی قرار دهیم. برخی از حوادثی که رخ می‌دهد اصلا قابل پیش بینی نیستند. مانند سیلی که در سال ۹۸ رخ داد و مشکلات زیادی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در مواردی مانند کمبود برق نیز باید متوجه شویم ریشه مشکلات در چیست؟ در کشور باید برای هر آنچه مورد نظر مردم است سرمایه‌گذاری شود. هر شعاری اگر بخواهد اجرایی شود نیز نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. چرا به اندازه کافی نمی‌توانیم سرمایه مورد نظر را در کشور مستقر کنیم؟

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات جذب سرمایه‌گذاری در داخل کشور، خاطرنشان کرد: در داخل کشور برخی مشکلاتی وجود دارد که اگر همه دستگاه‌ها هماهنگ باشد، رفع می‌شود. امیدواریم از ۱۲ مرداد به بعد یک هماهنگی کاملی بین سه قوه ایجاد شود.

روحانی عنوان کرد: فردا طرح‌هایی با ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح می‌کنیم. یکی از این طرح‌ها کوره بلند با ارزش ۲۴ هزار میلیارد تومان است که به برکت برجام محقق شد.
 
وی خاطرنشان کرد: در طرح‌های آب و برق که در دولت دوازدهم تدارک دیده شده بود؛ حدود چهار و نیم میلیارد تومان آماده بود که خروج ترامپ از برجام اتفاق افتاد و این طرح ها معلق ماند.
 
روحانی عنوان کرد: اگر مشکلی به نام برق ایجاد شده است از خودمان سلب مسئولیت نمی‌کنیم. در هر سال هزار و ۷۷۵ مگاوات برق به ظرفیت کشور اضافه شده است اما در دولت تدبیر و امید ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات اضافه شده است؛ در این ۸ سال اخیر علیرغم تحریم‌ها، ظرفیت تامین برق افزایش مناسبی داشته است.
 
وی با اشاره به تأثیر خشکسالی، افزایش گرمای هوا و افزایش تولید بخش صنعتی در ایجاد مشکلات برقی، اظهار داشت: وقتی مصرف بخش صنعتی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است معنایش این است که صنعت کشور توسعه پیدا کرده است و بخاطر توسعه در این عرصه‌ها بود که توانستیم در جنگ اقتصادی پیروز شویم و امروز هم برای رفع مشکلات موجود در برق کشور تصمیماتی اتخاذ کردیم که برخی مراکز بزرگ صنعتی برای ۲، ۳ هفته تعطیل شده یا ساعات کاری خود را کاهش دهند.

رئیس جمهور با ارایه آماری از صادرات و واردات غیرنفتی کشور در ۸ سال گذشته و مقایسه آن نسبت به ۸ سال دولت قبل گفت: میزان واردات در ۸ سال قبل از این دولت ۴۲۱ میلیارد دلار بود و در این دولت به ۳۶۷ میلیارد دلار کاهش یافت و در مقابل صادرات غیرنفتی نیز در آن دولت ۲۱۸ میلیارد دلار بود که در دولت یازدهم و دوازدهم به ۳۴۶ میلیارد دلار رسیده است و فقط در سال ۹۹ بیش از ۱۱ میلیارد دلار در پتروشیمی سرمایه‌گذاری انجام دادیم.

 روحانی گفت: به واسطه اقدامات بزرگ انجام شده در حوزه صنعت، انرژی، صادرات گاز و برق و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، توانستیم در مقابل جنگ اقتصادی مقاومت کنیم؛ لذا اگر مشکلی پیش می‌آید باید به گونه‌ای سخن بگوییم که منجر به حل مشکلات شود و به نوعی جلوه داده نشود که کشور به نقطه لاینحل رسیده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه شب گذشته وضع برق نسبت به ۲، ۳ شب قبل از آن بهتر بوده است، گفت: اگر نیاز به خاموشی بود، حتماً باید ساعات و محل آن از قبل به مردم اعلام شود و تلاش دولت این است که با تصمیماتی که اتخاذ کرده برق منازل قطع نشود.

روحانی در ادامه مردم را به صرفه‌جویی در مصرف برق توصیه کرد و گفت: اینگونه مشکلات برای مردم رنج‌آور است، اما بدانند که در این نوع موارد دولت بیش از مردم رنج می‌برد. در عین حال نباید به گونه‌ای سخن گفته شود که هیچ اقدامی در حوزه برق و نیروگاه انجام نشده است در حالی که حدود ۲۰ هزار مگاوات برق در این دولت به ظرفیت کشور اضافه شده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: از صدا و سیما می‌خواهم در این مسأله با وزارت نیرو در حوزه تبلیغات و توضیح مسایل همراهی و همکاری داشته باشد.
 

 

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *