درباره تمدید توافق با آژانس انرژی اتمی تصمیم جدیدی گرفته نشده است/ توقیف وب سایت‌های رسانه‌های ایرانی؛ استیصال گردن‌کشانه آمریکا در برابر صداهای مستقل

10:58 - 07 تير 1400
کد خبر: ۷۳۶۷۶۷
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزات امور خارجه گفت: موضوع توافق سه ماهه با آژانس و چگونگی ادامه آن و یا عدم ادامه آن بحث است و همچنان تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است. به محض اینکه تصمیمات اتخاذ شود اطلاع رسانی خواهد شد.

- سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که امروز با حضور تعداد محدودی از خبرنگاران برگزار شد، مذاکرات وین و تمدید تفاهم با آژانس اظهار داشت: قانون مجلس در خصوص تعهدات و وظایف دولت کاملاً روشن است و در همین چارچوب حرکت شده است. موضوع توافق سه ماهه با آژانس و چگونگی ادامه آن و یا عدم ادامه آن بحث است و همچنان تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است. به محض اینکه تصمیمات اتخاذ شود اطلاع رسانی خواهد شد.

وی تاکید کرد: تصمیم داخلی در جمهوری اسلامی ایران گرفته شد که در چهارچوب مصوبه الزام‌آور مجلس، همچنان این دیتا‌ها پاک نشود، اما هیچ دسترسی فرا پادمانی از روز الزام‌آور شدن قانون مجلس به آژانس داده نشده است. همچنان هیچ تصمیمی سلبی و ایجابی در خصوص دوربین‌ها گرفته نشده ادامه و یا عدم ادامه ضبط دوربین‌ها ایجاد نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: نکته مهم این است که گفت‌وگو‌ها به جایی رسیده است که همه طرف‌ها باید تصمیمات خودشان را بگیرند؛ اما تصمیماتی را که باید اتخاذ می‌کردیم به نظر خودمان اتخاذ کردیم و اعلام کردیم و منتظر هستیم که طرف‌های مقابل به شمول ایالات متحده، تصمیمات سیاسی خودشان را اعلام کنند و ما در آن صورت می‌توانیم درباره دوره آینده روشن‌تر صحبت کنیم.
 
توقیف وب‌سایت رسانه‌های ایرانی نشان‌دهنده استیصال گردکشانه آمریکاست
وی همچنین در خصوص توقیف شدن وب‌سایت رسانه‌های ایرانی توسط وزارت دادگستری آمریکا، ابراز داشت: آنچه که در خصوص این تارنما‌ها اتفاق افتاد، نشان‌دهنده استیصال گردکشانه ایالات متحده در مقابل صدا‌های مستقل از کشور‌هایی مثل ایران، نشان‌دهنده استاندارد‌های دوگانه و نشان‌دهنده دروغین بودن ادعا‌های آن‌ها در خصوص آزادی بیان قابل تفسیر و ارزیابی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اینکه ایالات متحده اعتیاد عجیب و غریب و تحریم پیدا کرده است چیز عجیبی نیست؛ اما توصیه جدی می‌کنیم که به جای این حرکات احساسی تدبیری بیندیشند. برای اینکه به واقع به آزادی بیان و صدا‌های حق گرا ملتزم باشند و اجازه بدهند گفتگو‌ها در فضای بین‌المللی در یک بستر بی‌طرفانه صورت بگیرد. وزارت امور خارجه هم بنا به وظیفه ذاتی خودش در مقابله با تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها در همه حوزه‌ها، در این حوزه هم جدیت داشته و در دستور کار قرار داده است.
 

کانادا مثل سارق حرفه‌ای است که سرکوچه ایستاده و فریاد آی دزد آی دزد می‌زند
خطیب‌زاده درباره کشف دو گور دسته جمعی در کانادا به فاصله چند هفته، تصریح کرد: من هر بار که این اخبار را می‌شنوم فکر می‌کنم که کانادا مثل سارق حرفه‌ای است که بر سر کوچه ایستاده و فریاد آی دزد آی دزد دارد. کشوری که سال‌ها است با دانستن سابقه ننگین خودش در خصوص حقوق بومیان با دروغ‌های شاخدار و نمایش‌های فریبکاران سعی می‌کند که خودش را مدافع حقوق بشر نشان بدهد، در صورتی که در گذشته خودش این چنین تاریخ سیاهی وجود دارد و همه این‌ها را برای انحراف افکار عمومی و انحراف توجهات از این تاریخ انجام می‌دهند؛ غافل از اینکه حق و حقیقت هیچ گاه پنهان نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه دولت کانادا سعی می‌کند مسئول این جنایت‌ها را گردن کلیسا بیندازد، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که دولت کانادا هنوز هم مسئولیت قطعی خودش را نپذیرفته و اقدامی در خصوص رفع کامل نگرانی‌های بومیان کانادا و جامعه بین‌المللی انجام نمی‌دهد. کشف ۷۵۰ گور تنها از یک مدرسه بعد از مدرسه اول که چند هفته پیش بود در حالی که بسیاری از مدارس دیگر باقی ماندند، گزارش‌های بسیار تلخی وجود دارد. اما با از هر منظری که نگاه کنیم یک نسل‌زدایی شرم‌آور در این جغرافیا اتفاق افتاده است.
 
صلاحیت رسیدگی بی‌طرفانه را ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز داشت: ایران و کشور‌های دیگر خواستار تحقیق بین‌المللی در این خصوص با مدیریت سازمان ملل هستند. دولت کانادا نشان داده است که صلاحیت رسیدگی بی‌طرفانه به این اتفاقات تلخ در تاریخ خودش را ندارد و ما همچنان در کنار کشور‌های دیگر خواستار بررسی ابعاد این جنایت و نسل زدایی در کانادا هستیم.
 
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت اعزام سفیر ایران در انگلیس ابراز داشت: همه آنچه که انجام شده مربوط به سال گذشته است. چندین ماه است که موضوع در دستور کار بوده و زمانی که اعزام سفیر نهایی شود اعلام می‌کنیم.

وی همچنین درباره رفتار طالبان در افغانستان و نگاه ایران به طالبان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سطوح عالی امنیتی - سیاسی موضوع افغانستان را با جدیت، از نزدیک و با نگرانی پیگیری می‌کند. با گروه‌های مختلف افغانستانی در حال گفت‌وگو هستیم و همچنان فکر می‌کنیم که حفظ تمامیت ارضی، حفظ وحدت ملی در افغانستان، رعایت حقوق اقلیت‌ها، دستاورد‌های ملت افغانستان طی دو دهه گذشته و همچنین گفت‌گو‌های اصیل بین‌الافغانی تنها راه حلی است که برای افغانستان وجود دارد. در همین چارچوب هم همواره گفتیم که آماده تسهیل گفت‌وگو‌ها هستیم؛ همچنان که نماینده ویژه ما در سفر به افغانستان با تمامی طرف‌ها گفت‌وگو‌های خودش را داشته است.
 
طالبان بخشی از امروز و آینده افغانستان است
خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه طالبان بخشی از امروز و آینده افغانستان است، یادآور شد:، اما طالبان همه امروز و همه آینده افغانستان در دولت نخواهد بود؛ اما قطعاً گفتگو‌های بین الافغانی به شمول حضور طالبان را تسهیل می‌کنیم. امنیت ایران و افغانستان به هم پیوستگی جدی دارد و طبیعی است که از نزدیک موضوعات افغانستان را پیگیری می‌کنیم. البته پنهان هم نیست که خشونت‌ها در افغانستان بالا گرفته و به وضعیت نگران کننده رسیده است. برخی از اقلیت‌های قومی و دینی تحت فشار قرار گرفتند و از همه طرف‌ها خواستیم به روشنی و به صراحت باز هم می‌خواهیم که حقوق آن‌ها را با دقت رعایت کنند. آینده افغانستان را تنها یک راه حل سیاسی می‌تواند تضمین کند.
 
آمریکا در حال بر هم زدن امنیت در این منطقه است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع وزارت امور خارجه درخصوص بمباران بوکمال توسط جنگنده‌های آمریکایی، گفت: ایالات متحده همچنان مسیر اشتباهی را در منطقه طی می‌کند که ادامه سیاست و میراث شکست خورده دولت قبلی ایالات متحده در این منطقه است. توصیه ما به دولت جدید در ایالات متحده این است به جای این رفتار‌های احساسی و بحران آفرینی‌ها در زندگی در تنش و ایجاد مشکلات و معضلات برای مردم منطقه مسیر خودش را اصلاح کند و اجازه بدهد که مردم این منطقه بدون دخالت‌های آن‌ها بتوانند در خصوص سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند. قطعا آنچه که ایالات متحده انجام می‌دهد بر هم زدن امنیت در این منطقه است که خودش یکی از قربانیان جنایات متعدد در این منطقه خواهد بود.
 
اگر امروز برجام زنده است به خاطر ایران است
این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه اگر امروز برجام زنده است به خاطر جمهوری اسلامی ایران است، اضافه کرد: اگر امروز برجامی هست که در خصوص اجرای آن گفت‌گو‌ شود به خاطر تصمیمی است که جمهوری اسلامی ایران گرفته است. تنها چیزی که در وین در حال انجام آن هستیم چگونگی انجام برجام است. ما نه درباره اصل برجام و نه درباره آینده برجام گفت‌وگو می‌کنیم؛ ما تنها در خصوص چگونگی اجرای برجام و چگونگی بازگشت ایالات متحده به برجام در حال گفت‌وگو هستیم.

وی تصریح کرد: طبیعی است که همچنان بر جام بین ایران و ۱+۴ در جریان است. اقدامات جبرانی ایران هم در ذیل برجام و برای بازگرداندن شانس احیای برجام بازگرداندن توازنی که با خروج آمریکا و بی عملی اروپا به هم خورده بود، تعریف شده است. ما فکر می‌کنیم که همه طرف‌ها هم منطق را می‌دانند و هم راه حل را می‌دانند. به شما اطمینان می‌دهم که جز منافع مردم بزرگ ایران هیچ چیزی برای ما مهم خواهد بود و ایالات متحده اگر به برجام و اجرای کامل برجام و اجرای دقیق برجام و موثر بر جامعه بازگردد مردم ایران‌های ان جای خودشان هستند همان طوری که با اجرای بی کم و کاست برجام یک‌بار نشان دادند که به آنچه که امضا می‌کنند به رغم تمامی اختلاف‌ها پایبندی کامل دارند.
 
خطیب‌زاده درباره اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت: خود مقامات آمریکایی بیش از همه می‌دانند که طرح این موضوعاتی از این دست چقدر ضد برجامی است. متن‌ها منطبق بر برجام نیست؛ بلکه در ضدیت کامل با برجام بیان می‌شود. اولاً تمامی موضوعات اختلافی بین ایران و ایالات متحده با آگاهی و با دانستن همه آن‌ها و با بی‌اعتمادی دو طرفه، یکبار در برجام گفتگو، امضا و مهر و موم شده. دوم اینکه برخی از موضوعاتی که گفته می‌شود، از جمله مسئله هسته‌ای، موشکی و مانند آن، هم در برجام و هم در قطعنامه ۲۲۳۱ با زمان‌بندی مشخص خودش تعیین تکلیف شده است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در جمهوری اسلامی ایران کسی نه در دولت فعلی و نه در هیچ دولتی اجازه نخواهد داد که ملت ایران که به عنوان یک استثناء در حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل مطرح شود. سوم اینکه اگر قرار بود این اظهارات پاسخ مثبتی از ایران بگیرد، ۴ سال قبل و زمانی که آقای ترامپ این را مطرح کرد، ایران می‌پذیرفت.

وی همچنین تاکید کرد: آنچه که در برجام توافق شده باید طابق‌النعل‌بالنعل اجرا شود؛ نه بیش از برجام و نه کمتر از برجام مورد قبول ایران نیست. یکبار برای همیشه ایالات متحده بداند که فصل تعیین و تحمیل خواسته‌هایش گذشته است. دولت ایالات متحده دولت ایالات متحده است نه دولت جهانی. وظایف و تعهدات خودش را انجام دهد. از آن طرف که تروریسم اقتصادی را بر علیه ملت ایران با تمامی حدت و جدیت اعمال کرده و شکست خورده از موضعی باید صحبت کند که موضع واقع نگر باشد حداکثر چیزی که ایالات متحده می‌تواند نام فکر کند بازگشت تمام و کامل به اجرای برجام است.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *