رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برگزاری انتخابات پارلمانی در ارمنستان؛ «پاشینیان» می‎ماند یا می‎رود؟

14:02 - 30 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۴۴۶۰
مردم ارمنستان برای شرکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام که در پی بالا گرفتن تنش‌ها در این کشور برگزار می‎شود، به پای صندوق‌های رای رفتند.

انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان از صبح روز یکشنبه، ۳۰ خرداد، در این کشور آغاز شده است.

این انتخابات زودهنگام به دستور «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان، و پس از بالا گرفتن تنش و تظاهرات در این کشور برگزار می‌شود.

 

آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان

 

ماه نوامبر سال گذشته و در پی درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه «قره باغ»، آتش بسی با میانجیگری روسیه میان باکو و ایروان برقرار شد.

خصومت بارترین دور درگیری‌های مناقشه سه دهه‌ای قره باغ در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۰ آبان ۹۹) با امضای توافق آتش بس میان روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان پایان یافت.

 

آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان

براساس این توافقنامه، جمهوری آذربایجان کنترل مناطقی را که در جریان درگیری در دست گرفته بود، حفظ کرده و روسیه نیرو‌های صلحبان خود را در منطقه قره باغ مستقر می‌کند.

 

آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان

 

در پی این آتش بس، اعتراضات علیه «پاشینیان» در ارمنستان به شدت افزایش یافته و نحوه مدیریت این بحجران از سوی وی هدف انتقاد‌های گسترده قرار گرفت.

با بالا گرفتن تظاهرات‌ها که خواهان استعفای «پاشینیان» بودند، وی از سمت خود کناره گیری و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را اعلام کرد.

براساس قانون اساسی ارمنستان، انتخابات پارلمانی زودهنگام تنها در صورت استعفای نخست وزیر و ناکامی این نهاد در انتخاب نخست وزیر در ۲ هفته، امکان پذیر است.

 

آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان

 

ضمن اینکه این انتخابات نباید ۳۰ روز زودتر یا ۴۵ روز دیرتر از انحلال پارلمان برگزار شود.

 

آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان

 

حدود ۲.۶ میلیون نفر از مردم ارمنستان واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند و ۲ هزار شعبه اخذ رای در سراسر این کشور، آرای مردم را دریافت می‌کنند.

انتظار می‌رود که نتایج انتخابات پارلمانی ارمنستان تا اواخر روز یکشنبه اعلام شود.

انتخابات امروز سومین انتخبات پارلمانی در ارمنستان طی ۴ سال گذشته به شمار می‌رود؛ علاوه بر این دومین بار به شمار می‌رود که به طور متوالی انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود.

در این دور از انتخابات پارلمانی ارمنستان ۲۲ حزب و ۴ فراکسیون با یکدیگر قابت می‌کنند و تعداد کرسی‌های پارلمان این کشور نیز ثابت نبوده و بر اساس توزیع آرا میان احزاب حاضر در انتخابات تعیین می‌شود.

کمترین تعداد کرسی در پارلمان ارمنستان ۱۰۵ کرسی بوده و پارلمان کنونی این کشور ۱۳۵ دارای ۱۳۲ کرسی است.

حزب «روبرت کوچاریان»، رئیس جمهور ارمنستان در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ رقیب اصلی حزب «پاشینیان» در این انتخابات به شمار می‌رود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *