ابرماه سرخ ۲۰۲۱ چه زمانی روی می‎دهد و چه ویژگی‎هایی دارد؟

20:15 - 03 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۷۱۹۵
پدیده ابر ماه سرخ به زودی در بسیاری از مناطق جهان قابل مشاهده است.

- وقوع پدیده ماه کامل در ماه می‌، همزمان با دو رویداد نادر اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود ماه بزرگتر، روشن‌تر و در بعضی مواقع سرخ‌تر دیده شود.

به گزارش «ایندیپندنت»، همزمانی این رویداد‌های آسمانی، باعث شده تا ماه با این مشخصات به «ابر ماه سرخ» معروف شود و از سال ۲۰۱۹ تاکنون، این نخستین بار خواهد بود که ماه به این شکل درخواهد آمد.

این پدیده یکی از دو ابرماه در سال ۲۰۲۱ است که زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در نزدیکترین نقطه به زمین باشد.

نزدیکی ماه به کره زمین در ماه آوریل اتفاق افتاد، اما ماه کاملاً به زمین نزدیک نبود؛ به این معنا که این ماه بزرگترین و درخشان‌ترین ماه دیده شده در سال جاری میلادی خواهد بود.

ناسا آن را فوق العاده‌ترین ابر ماه توصیف کرده است و قرار است در تاریخ ۲۶ می (۵ خرداد) ظاهر شود؛ این ابر ماه با چشم غیر مسلح هم برای یک روز کامل قابل مشاهده خواهد بود.

همچنین یک ماه گرفتگی کامل نیز در تاریخ ۲۶ می‌، در سراسر بخش‌های وسیعی از قاره آمریکا و استرالیا اتفاق می‌افتد.

ناسا می‎گوید «ماه گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید و ماه موقعیت‌های دقیق در دو طرف زمین را اشغال کنند.»

به گزارش ناسا، «طی این رویداد، زمین مسیر مقداری از نور خورشید را برای رسیدن به ماه کامل مسدود می‌کند؛ جوّ کره زمین، نور را هنگام عبور فیلتر می‌کند و این باعث می‌شود که ماه سرخ به نظر برسد.»

همچنین ماه گرفتگی جزئی در قسمت‌های وسیعی از آسیا از جمله هند، نپال، غرب چین، مغولستان و شرق روسیه قابل مشاهده خواهد بود.

برخلاف ماه گرفتگی، ابرماه در سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.

به دلیل یک حالت نوری معروف به «مون ایلوژن»، ابرماه در هنگام نزدیک شدن به افق، حتی بزرگتر و درخشان‌تر برای بینندگان آسمان ظاهر می‌شود.

یک توضیح برای این امر این است که اندازه نسبی ماه در مقایسه با اجسام موجود در افق، بزرگتر از حد واقعی به نظر می‌رسد.

هواشناسی در انگلیس پیش بینی می‌کند که شرایط آب و هوایی مطلوب بوده و فرصتی مناسب برای مشاهده ابرماه در هفته آینده ایجاد خواهد کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *