نقش «فاشا» در آزادسازی خرمشهر/ روایتی از تدابیر خاص افسران کنترل شکاری و رصد تحرکات جنگنده‌های دشمن در سایت‌های شنود

11:10 - 07 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۷۰۹۶
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
فرمانده عملیات سایت راداری بندر امام پدافند هوایی ارتش در جریان عملیات بیت‌المقدس گفت: هواپیما‌های شنود الکترونیکی با مداومت پروازی شش تا هفت ساعته در فضای منطقه، تمام اطلاعات دریافتی تحرکات هوایی دشمن را به سایت‌های رادار ما اطلاع می‌دادند و ما با این اطلاعات می‌توانستیم تصمیم بگیریم و علیه این هواپیما‌ها اقدامات تاکتیکی انجام دهیم و در نهایت خرمشهر عزیز در جریان عملیاتی ظفرمندانه به پیروزی رسید.
سرهنگ بازنشسته سید احمد کیا در گفت‌وگو با میزان، در ایام سالروز حماسه غرورآفرین آزادسازی خرمشهر، گفت: عملیات بیت‌المقدس ۴۵ روز بعد از عملیات پیروزمندانه و موفق فتح‌المبین در غرب دزفول و دشت عباس، به عنوان یک فتح الفتوح (آزادسازی خرمشهر) انجام شد.

فرمانده حوزه عملیات سایت راداری بندر امام پدافند هوایی ارتش در جریان عملیات بیت‌المقدس افزود: بنده آن زمان در خدمت شهید بزرگوار ستاری در این پایگاه مشغول خدمت بودم، که در آن زمان سمت فرماندهی اتاق نبرد را در این رادار تاکتیکی بر عهده داشت و در آن مقطع زمانی اشراف کامل بر منطقه عملیات داشتیم و این مهم بر عهده ما بود.
 
آزادسازی خرمشهر، نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس
وی آزادسازی خرمشهر را نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس برشمرد و تصریح کرد: شجاعت و ابتکار بسیار خوب فرماندهان ما با انجام ریسکی بالا و حرکتی ماهرانه در آن شرایط تحریم‌ها این مأموریت خطیر را به سر منزل مقصود رساند.
 
سامانه‌های موشکی پدافند هوایی؛ شکارچی ۶۳ جنگنده و بالگرد رژِیم بعثی در عملیات بیت‌المقدس/ ایمنی پرواز‌ها و پشتیبانی از نیرو‌های سطحی، مأموریتپدافند هوایی در عملیات بیت‌المقدس
 
تجهیز رژِیم بعثی عراق با پشتیبانی مالی و اطلاعاتی مُستکبرین شرق و غرب
فرمانده وقت حوزه عملیات سایت راداری بندر امام(ره) پدافند هوایی ارتش با تأکید بر اینکه دشمن از پشتیبانی مالی و اطلاعاتی استکبار جهانی از شرق و غرب برخوردار بود، اضافه کرد: تمام هَم و غَم جان‌برکفان پدافند هوایی آزادسازی خرمشهر عزیز و پاک کردن رد پای رژیم بعثی از این خاک مقدس بود که ما با کمک خداوند متعال و انسجام نیروهای مسلح این مهم را محقق کردیم.
 
کیا از عملیات بیت‌المقدس به عنوان عملیاتی ترکیبی و تلفیقی هوا پایه و زمین پایه یاد کرد و افزود: توانستیم با وحدت نیروهای مسلح و نقش مهم پدافند هوایی در این عملیات غرورآفرین پیروز شده و حماسه‌ای بزرگ را خلق کنیم.

جنگنده‌های «میگ ۲۵» و «سوخو ۲۲»، تجهیزات عاریه‌ای رژِیم بعثی عراق از ناحیه شوروی
فرمانده وقت حوزه عملیات سایت راداری بندر امام(ره) پدافند هوایی ارتش با اشاره به جنگنده‌های میگ ۲۵ و سوخو ۲۲ به عنوان تجهیزات عاریه‌ای در دست رژِیم بعثی عراق از ناحیه شوروی سابق، تصریح کرد: این جنگنده‌ها به موشک‌های آرم و ایکس ۲۸ مجهز بودند و بر علیه سامانه‌های راداری ما عملیات انجام می‌دادند.

فرانسه؛ تأمین کننده نیاز صدام با «میراژ»
وی به فرانسه با عنوان یکی دیگر از پشتوانه‌های نظامی صدام با تجهیز لشکر رژِیم بعثی به میراژ اشاره کرد و افزود: این جنگنده‌ها با موشک‌های ضد رادار بر علیه رادارهای تَپِشی ایران، رژیم بعثی را مسلح کرده بود و این رژیم با استفاده از هواپیماهای اخلال‌گر بر علیه سامانه‌های راداری ما پارازیت‌های مختلفی می‌فرستاد، ولی در این شرایط سایت‌های شنود ما تحرکات جنگنده‌های دشمن و نوع حمله آن‌ها را به ما خبر می‌دادند.
 
کیا ادامه داد: جنگنده‌هایی با مأموریت بمب باران پشت این هواپیما‌های اخلال‌گر «دان کاو» این گروه پروازی را پشتیبانی می‌کردند.
 
وی با بیان اینکه ما باید با چنین تهدیداتی فضای کشور را در لایه‌های مختلف دفاعی و راداری محافظت می‌کردیم، اضافه کرد: ولی به یاری خداوند متعال بر علیه این تهدیدات دشمن اقدامات لازم و موفقی را به ویژه در جریان عملیات بیت‌المقدس انجام دادیم.
 
سامانه‌های موشکی پدافند هوایی؛ شکارچی ۶۳ جنگنده و بالگرد رژِیم بعثی در عملیات بیت‌المقدس/ ایمنی پرواز‌ها و پشتیبانی از نیرو‌های سطحی، مأموریتپدافند هوایی در عملیات بیت‌المقدس
جنگنده‌های «آر، اف ۴»، با مأموریت جمع‌آوری اطلاعات از تحرکات و عقبه دشمن
کیا تصریح کرد: عملیات ما در پدافند هوایی کورکورانه نبود، یکی از مأموریت رادارهای پدافند هوایی در عملیات بیت‌المقدس با خبر شدن از تحرکات و عقبه دشمن بود و این مأموریت بر عهده هواپیماهای «آر اف ۴» بود که به دوربین خاص مجهز بودند و قابلیت پرواز در ارتفاعات خاص را داشتند و از جنگنده میگ ۲۵ با قابلیت سرعت بالای پروازی در حدود ۷۵ هزار پا استفاده می‌کردند.
 
اجرای اصل غافل‌گیری برای عبور از دیوار موشکی رژِیم بعثی
فرمانده حوزه عملیات سایت راداری بندر امام(ره) پدافند هوایی ارتش با اشاره به اینکه دیوار موشکی رژِیم عراق به جنگنده‌های ما اجازه ورود به منطقه عملیاتی را نمی‌داد، اضافه کرد: ما این جنگنده‌ها را با تدابیر خاص افسران کنترل شکاری در اتاق عملیات هدایت می‌کردیم و با سایت‌های شنود اقدامات مهمی را انجام می‌دادیم و با استفاده از اصل غافل‌گیری جنگنده‌ها را وارد منطقه عمل کرده و با هدایت آن‌ها عملیات شناسایی را انجام و به قرارگاه‌های عمل کننده نیروی زمینی در کوتاه‌ترین زمان ارسال می‌کردیم.
 
سامانه‌های موشکی پدافند هوایی؛ شکارچی ۶۳ جنگنده و بالگرد رژِیم بعثی در عملیات بیت‌المقدس/ ایمنی پرواز‌ها و پشتیبانی از نیرو‌های سطحی، مأموریتپدافند هوایی در عملیات بیت‌المقدس
 
وی پشتیبانی از نیرو‌های سطحی مستقر در منطقه عملیات بیت‌المقدس را از دیگر مأموریت پدافند هوایی ارتش برشمرد و تصریح کرد: ایمنی پرواز‌ها و پشتیبانی از نیرو‌های سطحی مسئولیتی خطیر بر گردن پدافند هوایی ارتش بود و به خوبی از این مأموریت‌ها رو سفید بیرون آمدیم.

کیا با بیان اینکه تهدیدات علیه جنگنده‌های کشور را از سایت‌های شنود دریافت می‌کردیم، اضافه کرد: تلفیقی از جنگنده‌های هوا پابه و زمین‌ پایه را در اجرای این عملیات‌ها شاهد بودیم، دفاع هوایی ما قبل انقلاب بر عهده هواپیما‌ها بود و همه کار‌های دفاع هوایی را هواپیما و رادار‌ها بااستفاده از هواپیما‌های شکاری رهگیر انجام می‌دادند، اما در عملیات بیت‌المقدس تلفیقی و ترکیبی از ظرفیت هواپایه و با تغییر تاکتیک و ریسک بالا برگ برنده ما در مقابل تجاوز دشمن بود.

سایت «تبوک»؛ جنوب خوزستان را برای جنگنده‌های شکاری رژیم بعثی نا اَمن کرد
کیا با تأکید بر اینکه سایت تبوک، اولین سایتی بود که از بوشهر به منطقه حرکت دادیم، افزود: این سامانه در منطقه تبوک در شش کیلومتری آبادان مستقر شد و برای اولین بار در آغاز جنگ تحمیلی منطقه جنوب خوزستان را برای جنگنده‌های شکاری و رهگیری رژیم بعثی نا امن کردیم.
 
فرمانده حوزه عملیات سایت راداری بندر امام پدافند هوایی ارتش ادامه داد: نیروهای ما در تاریخ ۹ فروردین ماه حرکت خود را آغاز کردند و در ۱۰ اردیبهشت نیروهای سطحی ما احیا و در آستانه رسیدن به منطقه نبرد بودند، اضافه کرد: «فاشا» فرماندهی اطلاع شناسایی هم در جریان عملیات بیت‌المقدس و در نهایت آزادسازی خرمشهر نقشی مهم ایفا کرد.
 
کیا با اشاره به سایت‌های شنود در ارائه اطلاعات تحرکات دشمن به عنوان گوش شنوای پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: هواپیماهای شنود الکترونیکی با مداومت پروازی شش تا هفت ساعته در فضای منطقه، تمام اطلاعات دریافتی تحرکات هوایی دشمن را به سایت‌های رادار ما اطلاع می‌دادند و ما با این اطلاعات می‌توانستیم تصمیم بگیریم و علیه این هواپیماها اقدامات تاکتیکی انجام دهیم و در نهایت خرمشهر عزیز در جریان عملیاتی ظفرمندانه به پیروزی رسید و پدافند هوایی نیز شهدای عالی‌قدری را به انقلاب اسلامی تقدیم کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *