ضرورت همکاری اقتصادی ایران و روسیه در زمان تحریم‌ها

4:30 - 02 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۴۹۲۷
دسته بندی: سیاست
آلکسی آستروفسکی همکاری اقتصادی با ایران را به ویژه در مقطعی که تحریم‌هایی علیه هر دو کشور وضع شده امری لازم و ضروری دانسته و در راستای تحقق این ایده به برقراری روابط بین استانی میان اسمولنسک و برخی از استان‌های دارای مزیت صادرات محصولات کشاورزی ایرانی اقدام کرده است.

- با ترسیم نمودار تحول نگرش روسیۀ پساشوروی به ایران، جابه جایی‌هایی با شدت نوسان گسترده قابل مشاهده است که در یک سوی آن، ایران به مثابه «متحدی مطمئن و قابل اتکا در منطقه و جهان» و «متحدی در برابر دشمان مشترک» و در سوی دیگر به عنوان «تهدید جنوبی و به منزله ابزاری برای تنظیم روابط با غرب» مورد شناسایی قرار گرفته است.

یکی از جلوه‌های عملی این نوسان، در ارائه دو رای متفاوت و مهم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال ایران مشاهده می‌شود، مخالفت و وتوی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ و موافقت و رای به قطعنامه ضد ایرانی ۱۹۲۹ در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ است.

«ایران در هندسه سیاست خارجی روسیه» عنوان کتابی به قلم محمد شاد است که وی در این اثر کوشیده است تصویری منطبق با واقعیت، از نحوه سیاستگذاری خارجی روسیه در مقابل ایران و عناصر دخیل در شکل‌گیری این سیاست‌ها ارائه دهد. در نظر دارد هر روز برشی از این کتاب را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.

سایر اعضای هیئت مدیره
سایر اعضای هیئت مدیره مگیمو در رده‌های تأثیرگذار بعدی فرار دارند و از طرفی، به دلیل کاهش وزن سیاسی یا اقتصادی‌شان در مقایسه با افراد نفوذ یاد شده، کمتر به آن‌ها رجوع شده و طبعاً اطلاعات قابل توجهی در خصوص مواضعشان در قبال ایران نیز نمی‌توان یافت. با در نظر گرفتن این دو ملاحظه، در ادامه، به اجمال این افراد و برخی مواضع یا کنش‌هایشان در قبال ایران بررسی می‌شوند:

آندری آکیموف یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره مگیمو از سرمایه‌داران روس، رئیس هئیت مدیره گازپروم بانک، و عضو هیئت مدیره نواتک است. او فارغ‌التحصیل آکادمی مالی مسکو از دنشکده اقتصاد بین‌الملل است.
 
همچنین در سوابق او پست‌های مدیریتی چند‌گانه‌ای در ونیشتور بانک، معاونت مدیر کل شعبه در زوریخ سوئیس در زمان اتحاد جماهیر شوروی، مدیر کلی دانوبانک در وین (اتریش) دیده می‌شود.
 
گازپروم بانک در سال ۱۹۹۰ توسط شرکت گازپروم برای فراهم کردن سرویس‌های نوبن بانکی برای سایر شرکت‌های گازی تأسیس شد. گازپروم بانک سومین بانک بزرگ فدراسیون روسیه است و با اشتغال‌زایی برای ۱۳۵۰۰ نفر نقش بی‌بدیل در اقتصاد این کشور دارد.
 
گفتنی است که گازپروم را وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم کرده است. از آکیموف دیدگاه مشخصی در خصوص ایران منتشر نشده است؛ اما وی از سرمایه‌داران نزدیک به حاکمیت شمرده شده و در خصوص ایران نیز از مواضع حاکمیت پیرو می‌کند.

ایگور آرتمیف، رئیس سرویس فدارالی ضد انحصار طلبی روسیه، فارغ‌التحصیل از دانشگاه ایالتی ایالتی لنینگراد، یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره دانشگاه مگیموست. او مقاطع تحصیلی بالاتر را در دنشگاه حقوق ایالات سن پترزبورگ گذرانده و صاحب ۴۳ مقاله و اختراع ثبت شده است و یکی از اقتصاددانان قابل احترام روسیه شناخته می‌شود.
 
آرتمیف با مسائل سیاست خارجی ارتباط مستقیم ندارد و در این مسئائل از مواضع پوتین پیروی می‌کند. او زا افراد نزدیک به پوتین و روسیه واحد است و برخی وی را از اعضای سرویس‌های اطلاعاتی روسیه دانسته‌اند.

نیکلای برونیچ از دیگر اعضای هیئت مدیره مگیموست که از سال ۲۰۱۳ مدیرکل کنسرسیوم خط چهاره سال گذشته است. او، که در پنج سال اخیر نیز مدیر کل شرکت دولتی زاروبژنفت بوده، دارای مدرک دکترای اقتصاد و نشان افتخار کارگر شایسته صنعت نفت است. کنسرسیوم خط لوله خزر با مشارکت کشور‌های حوزه مشترک‌المنافع به طول ۱۵۱۱ کیلومتر به منظور انتقال نفت خام حوزه‌های غربی قزاقستان به پایانه دریایی نوروسیک احداث شده است.

برونیچ سرمایه‌گذاری نفتی روسیه در ایران را در انطباق با منافع روسیه دانسته و آمادگی شرکت دولتی زار و بژ نفت را برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه میدان نفتی چنگوله در ایلام اعلام کرده است. برونیچ در بازدید از استان ایلام عنوان کرد که این شرکت آمادگی سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری را در ایران دارد.

آندره وروبایف عضو هیئت مدیره مگیمو، فرماندار مسکو، رئیس سابق جناح روسیه متحد و یکی از معاونان رئیس جمهور در دومای دولتی است. او تحصیلات خود را در رشته تجارت در سال ۱۹۹۵ در دانشگاه ایالاتی ختاگوروف در اوستیای شمالی ادامه داده و در سال ۲۰۰۶ مدرک خود را در رشته مدیریت کسبو کار و ارتباطات سیاسی دریافت کرده است.
 
او سابقه خدمات امنیتی دارد و در خلال سال‌های ۱۹۸۹-۱۹۸۸ در بخش امنیتی وزارت امور داخلی اتحاد جماهیر شوروی خدمت کرده است. وی در همین واحد به ویژه در عملیات بازگرداندن نظم در باکو، ایروان، خوقند و فرغانه شرکت داشته است. او در حزب جایگاه مناسبی دارد و از حلقه وفاداران پوتین شمرده شده و هم‌اکنون فرماندار منطقه مسکوست.
 
وروبایف سابقاً نیز رئیس کمیته مرکزی اجرایی حزب روسیه واحد بوده و در مسائل سیاست خارجی از خط مشی کلی حاکم بر حزب تبعیت می‌کند.

ولادیمیر گروزدف از دیگر اعضای هئیت مدیره مگیموست و سابق بر این، فرماندار استان تولا (۲۰۱۱_۲۰۱۶) بوده است. او تاجر سیاستمداری است که طبق مدعای مستندات سیاست فوریس در ردیف ۱۵۳۳ میلیارد‌های جهان قرار دارد. او پس از بازنشستگی از ارتش در بیست سال پیش شروع به فعالیت در خرده‌فروشی کرد.
 
گروزدف در حوزه مسائل سیاست خارجی چهره شناخته شده‌ای نیست و باتوجه به عضویتش در شورای عالی حزب روسیه واحد در این مسائل از نظریات و خط مشی حاکم بر حزب تبعیت می‌کند.

آلکسی آستروفسکی از دیگر اعضای هیئت مدیره مگیمو، فرماندار منطقه اسموننسک، از اعضای دومای دولتی روسیه و وابسته به حزب لیبرال دموکرات، واحد عقاید ضدغربی و از طرفداران تعمیق روابط با شرق از جمله ایران است.
 
او همکاری اقتصادی با ایران را به ویژه در مقطعی که تحریم‌هایی علیه هر دو کشور وضع شده امری لازم و ضروری دانسته و در راستای تحقق این ایده به برقراری روابط بین استانی میان اسمولنسک و برخی از استان‌های دارای مزیت صادرات محصولات کشاورزی ایرانی اقدام کرده است.

هیئت مدیره مگیمو در جات بعدی شامل افرادی می‌شود که عمدتاً دارای صبغه تجاری اقتصادی هستند و استخراج دیدگاه‌هایشان درباره موضوع ایرن جز از طریق مصاحبه میسر نیست.

نحوه بازنمایی ایران در مجلات علمی مگیمو
مهم‌ترین مجلاتی که در این د انشگاه منتشر شده‌اند عبارت‌اند از: «نظریه روابط بین‌الملل و سیاست جهانی»، «سیاست تطبیقی روسیه»، «بررسی روابط بین‌الملل دانشگاه مگیمو»، و «مطالعات بین‌المللی روسیه» موضوع برخی از این مجلسات «ایران» بوده است که به اجمال معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *