حامیان جدایی اسکاتلند از انگلیس طرح استقلال را کلید زدند

13:24 - 19 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۳۱۰۷
پس از پیروزی حزب ملی‎گرای اسکاتلند در انتخابات این کشور بار دیگر زمزمه جدایی اسکاتلند از لندن قوت گرفت.

- حزب ملی‎گرای اسکاتلند که حامی پیشبرد طرح جدایی از انگلیس است، برای چهارمین بار در انتخابات پارلمانی پیروز شد.

به گزارش رویترز، بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی اسکاتلند، حزب ملی‎گرا به همراه حزب سبز که هر دو از حامیان سرسخت جدایی از انگلیس هستند، اکثریت را کسب کردند.

حزب ملی‎گرای اسکاتلند موفق شد ۶۴ کرسی پارلمان را از آن خود کند و بنابراین بیشترین رای را در میان احزاب رقیب خود کسب کرده است.

این حزب اسکاتلندی برای کسب اکثریت قاطع نیاز به ۶۵ کرسی از مجموع ۱۲۹ کرسی پارلمان داشت، اما از کسب اکثریت قاطع بازماند.

با این وجود «نیکولا استروژن»، وزیر اول اسکاتلند و رییس حزب ملی، این پیروزی را «تاریخی و فوق العاده» توصیف کرد.

«استروژن»، می‌گوید که این حزب موفق شده تا آرای بیشتری در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۹ کسب کند.

وی همچنین بر پیشبرد طرح جدایی از انگلیس تاکید کرد.

وزیر اول اسکاتلند گفت که اولویت حزب وی مبارزه با ویروس کرونا خواهد بود، اما مصمم به برگزاری همه پرسی جدایی از انگلیس است.

به گفته وی، «این پیروزی به معنای آن است که ما برگزاری همه پرسی دوم برای جدایی از انگلیس را پیش خواهیم برد.»

در همین حال «بوریس جانسون»، با ارسال نامه‌ای به حزب پیروز انتخابات اسکاتلند، خواستار همکاری دوجانبه برای مواجهه با چالش‌های مشترک شد.

این پیروزی می‌تواند تنش‌هایی را میان دولت انگلیس و اسکاتلند ایجاد کند و اتحاد ۳۱۴ ساله انگلیس با اسکاتلند و ولز را با خطر مواجه کند.

ماجرای استقلال اسکاتلند از انگلیس در پی خروج این کشور از اتحادیه اروپا، شکل جدی تری به خود گرفته و حزب «اس ان پی» اسکاتلند به ریاست «نیکولا استروژن»، مصرانه خواهان برگزاری همه پرسی دوم است.

موضوع استقلال اسکاتلند همانقدر که برای «ادینبورگ» به معنای دست یافتن به فرصت‌های فوق العاده جدید است، برای انگلیس مایه دردسر و نگرانی است؛ از هم فروپاشیدن اتحادیه ۴ عضوی با حضور اسکاتلند، ایرلند شمالی، ولز و انگلیس، عضویت اسکاتلند در ناتو، استقلال خواهی سایر اعضای اتحادیه و ... از جمله نگرانی‌های لندن با استقلال اسکاتلند و مخالفت با برگزاری آن است.

نخستین همه پرسی استقلال اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ برگزار شد و در این همه پرسی ۵۵.۳ درصد به عدم استقلال و ۴۴.۷ درصد به استقلال این کشور رای داده بودند.

با این وجود اکنون شرایط تغییر کرده است؛ انگلیس با وجود مخالفت اکثریت مردم اسکاتلند، از اتحادیه اروپا خارج شده و در خواست‎ها برای جدایی از انگلیس در میان مردم اسکاتلند نیز افزایش یافته است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *