رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آنچه که از مذاکرات وین می‌دانیم، بسیار مبهم و کلی‌گویی است/ مذاکرات ملعبه‌ای برای انتخابات نباشد

15:47 - 18 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۲۳۷۳
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اینکه آنچه که الان از مذاکرات وین می‌دانیم، بسیار مبهم و کلی گویی است، گفت: اگر شروط ایران محقق نشود، خواه ناخواه منجر به فرسایشی شدن مذاکرات خواهد شد.

عابد گل‌کرمی در گفت‌و‌گو با میزان، درمورد مذاکرات وین، اظهار داشت: یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود، مرور شروط ایران برای آغاز مذاکرات وین است. با بررسی این شروط می‌توان تصویر روشنی از مسیر مذاکرات را دید.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: ایران برای مذاکرات وین، ۴ شرط می‌تواند داشته باشد؛ اول رفع کامل تحریم‌هاست. ما پیش از این، تجربه برجام را هم داشتیم و فقط این موضوع مربوط به تحریم‌های دوره ترامپ نیست و طرح‌هایی مانند آیسا، قانون داماتو و تحریم‌هایی که آمریکا در دوره‌های مختلف از دهه ۱۹۹۰ بر روی ایران اعمال کرده است، باید لغو شوند.

وی با بیان اینکه دومین شرط، منتفی بودن طرح گام به گام است، افزود: چراکه هم از نظر موضوعی و هم از نظر زمانی به نفع ایران نیست و بیشتر برای این است که آنها بتوانند اهداف خود را محقق کنند و ایران نمی‌تواند رفع گام به گام تحریم‌ها را بپذیرد.

گل‌کرمی ادامه داد: سومین موضوع، راستی‌آزمایی لغو همه تحریم‌ها است. به دلیل اینکه آنها از برجام خارج شدند، این ایران است که باید راستی‌آزمایی کند و آنها با یک برنامه مشخص و تضمین‌دار، لغو تحریم‌ها را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه چهارمین موضوع، بحث فرسایشی نشدن مذاکرات است، تاکید کرد: اگر ایران با اجرای سه شرط اول را در مذاکرات حضور پیدا کند، منجر به فرسایشی نشدن مذاکرات هم خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ابراز داشت: فرسایشی شدن مذاکرات به این معناست که ایران کم‌کم از حقوق خودش محروم شود و از طرف باعث شکست مذاکرات نیز، بشود تا طرف‌های مقابل بتوانند با یک اجماع جهانی، تحریم‌ها را به شکل دیگری بازتولید کنند.

وی تاکید کرد: ایران باید خواستار رفع هرگونه تحریم باشد تا این تحریم‌ها در زمان دیگر و به گونه دیگر بازتولید نشود.

گل‌کرمی با اشاره به اینکه آنچه که الان از مذاکرات وین می‌دانیم، بسیار مبهم و کلی گویی است؛ چه از سوی مقامات دستگاه دیپلماسی ایران و چه از سوی دیگر کشورهای عضو برجام، اضافه کرد: به نوعی می‌رساند که اگر سه شرط اول محقق نشود، خواه ناخواه منجر به فرسایشی شدن مذاکرات خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی موضوع دیگری که مذاکرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بحث انتخابات ریاست جمهوری ایران عنوان کرد و گفت: این موضوع هم برای ایران و هم برای آمریکا بسیار مهم است و این هوشیاری را می‌طلبد که مذاکرات وین ملعبه‌ای برای انتخابات نباشد.

گل‌کرمی در پایان خاطرنشان کرد: در نتیجه ایران باید با هوشیاری عمل کند و از سیاست‌های مقطعی که دارای نتایج داخلی است، جلوگیری شود.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *