وزیر دفاع: مشکلی در صادرات اقلام و تجهیزات دفاعی نداریم

14:35 - 17 فروردين 1400
کد خبر: ۷۱۴۵۸۹
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
وزیر دفاع کشورمان گفت: جمهوری اسلامی با رویکرد حل‌وفصل مشکلات منطقه با حضور و مشارکت خود کشور‌های منطقه، هزینه زیادی برای بازگشت صلح و ثبات در منطقه متحمل شده است که مهم‌ترین آن‌ها شهادت سردار سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی بوده است.
میزان -  بنا به اعلام روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ «امیرحاتمی» در دیدار با سپهبد «شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان در تهران، حضور وزیر دفاع تاجیکستان و هیئت همراه در فصل زیبای بهار و ایام «عید باستانی نورو» در جمهوری اسلامی را مبارک دانست و گفت: امیدواریم که همچون شروع فصل زیبای بهار، شاهد شروع فصل جدیدی در روابط و همکاری‌های دوجانبه با دوستان و برداران تاجیک باشیم.

وی با بیان اینکه روابط دو کشور روابط عمیق و مبتنی برریشه‌های مشترک و کهن است، افزود: نگاه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری تاجیکستان مبتنی بر روابط خویشاوندی و خونی است و روابط خویشاوندی و خونی همیشه ماندگار و مداوم است و این پیوند‌ها و پیوستگی‌ها که از گذشته دور یادگار مانده و ماندگار است را نمی‌توان نادیده گرفت.

وزیر دفاع با بیان اینکه اگر چه ایران و تاجیکستان مرز مشترک زمینی ندارند، اما فراتر از مرز‌های تعریف‌شده روابط خوبی بین دو کشورحاکم بوده است، تصریح کرد: زبان مشترک، فرهنگ مشترک، تاریخ مشترک، دین مشترک، تمدن مشترک ازجمله اشتراکات دو کشور هستند

وی با بیان اینکه معتقدیم وجود اشتراکات دو کشور می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه و فراوانی را برای توسعه روابط فی‌مابین ایجاد کند، اضافه کرد: وجود این ظرفیت‌ها که فعال شدن آن‌ها به نفع هر دو کشور است، دشمنان و بدخواهان زیادی دارد که در مقاطع مختلف دست‌به‌کارشده‌اند.

 حاتمی با بیان اینکه در حوزه روابط دوجانبه، همواره جمهوری تاجیکستان از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است،افزود: نقش تاجیکستان در آسیای مرکزی بر جایگاه و اهمیت روابط دو کشور ایران و تاجیکستان افزوده است.

وزیر دفاع با بیان اینکه طی سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تحریم‌های ظالمانه و فشار‌های سنگین در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیر و فراوان داشته است، تصریح کرد: خوشبختانه در اکتبر ۲۰۲۰ تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به موجب قطعنامه شورای امنیت به پایان رسید و ما در امر صادرات اقلام و تجهیزات دفاعی هیچ مشکلی نداریم.
 
حضور داعش و گروه‌های افراط‌گرا در برخی کشور‌های منطقه موضوع مهم و حساس
وی با بیان اینکه توسعه حضور داعش و گروه‌های افراط‌گرا در برخی کشور‌های منطقه موضوع مهم و حساسی است ، افزود: ما همواره مخالفت خود را با حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای در جنگ‌ها و درگیری‌های مختلف اعلام کرده‌ایم. تفاوتی نمی‌کند این حضور در سوریه، عراق، افغانستان باشد یا در جای دیگر...

حاتمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با رویکرد حل‌وفصل مشکلات و مسائل منطقه با حضور و مشارکت خود کشور‌های منطقه، هزینه زیادی برای بازگشت صلح و ثبات در منطقه متحمل شده است که مهم‌ترین و البته جبران ناپذیرتربن آن شهادت سردار سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی بوده است.

رویکرد وزارت دفاع همسو با دولت، تأکید بر توسعه و ارتقاء همکاری‌ها بر اساس اعتماد متقابل
 حاتمی با بیان اینکه روند همکاری‌ها در تمامی حوزه‌های دوجانبه و به‌طور ویژه در حوزه دفاعی و نظامی در حال بازگشت به مسیر واقعی خود است، اضافه کرد: رویکرد وزارت دفاع همسو با دولت جمهوری اسلامی ایران تأکید بر توسعه و ارتقاء روابط و همکاری‌ها بر اساس احترام و اعتماد متقابل است.

همکاری‌های دو کشور در برقراری صلح، ثبات و امنیت منطقه بسیار حائز اهمیت است
سپهبد «شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران، اراده کشور تاجیکستان را به توسعه هکاری‌های سیاسی، نظامی دفاعی و همکاری‌های همه جانبه با ایران اسلامی برشمرد و تصریح کرد: در طول سابقه روابط تاریخی دو کشور توانسته ایم با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی و اجتماعی به نتایج خوب و ارزنده راهبردی دست یابیم.

وزیر دفاع تاجیکستان همکاری‌های دو کشور را در برقراری صلح، ثبات و امنیت منطقه بسیار حائز اهمیت دانست و اظهارداشت: مناقشات و ناامنی‌های موجود در منطقه ضرورت همکاری‌های دو کشور را در مقابله با تروریسم، مبارزه با قاچاق، مواد مخدر و همچنین توسعه و تحکیم امنیت منطقه‌ای دو چندان می‌کند.
انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *