سیاست ایران تقویت و تحکیم روابط دوستانه با کشورهای آفریقایی است

20:10 - 03 شهريور 1394
کد خبر: ۷۰۴۸۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان - رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار وزیرامورخارجه غنا گفت: سیاست ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تقویت و تحکیم هرچه بیشتر روابط دوستانه خود با کشورهای آفریقایی از جمله غنا بوده است.
به گزارش گروه سیاسی ، علی لاریجانی عصر امروز در دیدار 'هاناسروا تته' وزیرامورخارجه غنا گفت: مجلس شورای اسلامی آمادگی لازم برای تسهیل و تسریع همکاری های دولتی و بخش خصوصی دو کشور را دارد.

وی در ادامه به روند رو به رشد همکاری های دولتی و پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و غنا در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به تبادل هیات های بلندپایه میان دو کشور در سال های اخیر، بسترهای لازم برای توسعه هر چه بیشتر روابط ایران و غنا فراهم شده که باید از آنها به نفع دو ملت استفاده کرد.

لاریجانی همکاری اقتصادی و تجاری را از جمله مهمترین زمینه های همکاری میان ایران و غنا دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت های قابل ملاحظه ای در سال های اخیر در زمینه های مختلف از جمله سدسازی، تولید برق و کشاورزی صنعتی داشته است که می تواند این تجربیات را در اختیار غنا قرار داده و متقابلا از ظرفیت های تجاری و اقتصادی غنا استفاده کند.

رییس مجلس شورای اسلامی به تفاهم نامه های امضا شده میان جمهوری اسلامی ایران و غنا اشاره کرد و گفت: قراردادهای همکاری خوبی میان دو کشور امضا شده که امید است در فضای جدید روابط دو کشور و با توجه به گفت وگوهای سازنده مقامات ایران و غنا گام های موثری برای اجرایی کردن این تفاهم نامه ها برداشته شوند.

وی ادامه داد: رایزنی درخصوص مسائل بین المللی و منطقه ای اقتضای گفت وگو و تبادل نظر بیشتری میان مقامات دو کشور را دارد.

هاناسروا تته وزیر امورخارجه غنا نیز دراین دیدار برآمادگی کشورش جهت توسعه همکاری های میان دو کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های زیادی که دو کشور برای ارتقای سطح مناسبات خود دارند، دولت و پارلمان غنا از گسترش همکاری های فیمابین استقبال می کند.

وی افزود:کشورغنا دارای توانمندی های زیادی در زمینه صدور طلا، قهوه، محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی است که با ارتباط بیشتر بخش های خصوصی دو کشور و اجرای تفاهم نامه های فیمابین می توان از آنها برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری دو کشور استفاده کرد.

وزیرامور خارجه غنا در این دیدار از سفر رئیس جمهور این کشور طی ماه های آینده به جمهوری اسلامی ایران خبرداد و ابراز امیدواری کرد که با انجام این سفر روابط و مناسبات دوستانه دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *