دادستان انتظامی قضات را بیشتر بشناسید

1:15 - 31 مرداد 1394
کد خبر: ۶۹۰۷۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: حجت الاسلام و المسلمین محمد موحدی آزاد در 15 شهريور ماه سال 1339 در يكي از محله‌هاي قديمي قم متولد شد. در سن 24 سالگي بر منصب قضاوت نشست و 31 سال قضاوت در کارنامه کاری‌اش به چشم می خورد. او دارای تحصيلات حوزوی در رشته فقه و اصول است.
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی میزان، دادستان جدید انتظامی قضات که پیش از این معاون قضائی رئیس کل دادگستری تهران و سرپرستی دادگاه های انقلاب اسلامی تهران را عهده دار بود، اولين تجربه كاري خود را در دستگاه قضايي از دادياري در استان تهران آغاز كرد، او10 سال سمت هاي دادياري، دادياري جانشين، بازپرس، معاون دادستان و دادستان را عهده داشت و از دیگر خدمات قضایی وی می توان به 10سال ریاست دادگاه بدوي و يكي از شعب دادگاه انقلاب اسلامي در تهران  اشاره کرد.

حجت الاسلام موحدی آزاد همچنین 10 سال ریاست دادگاه تجدید نظر راعهده گرفت و در  يازدهمين سالي كه با حفظ سمت ریاست دادگاه انقلاب اسلامي تهران را عهده دار شده بود به سمت دادستان انتظامی قضات منصوب و معرفی شد.

رسیدگی به پرونده هاي مهم قضايي همچون مهدويت، هواپيما ربايي ، پرونده هاي فتنه 88 و ... در دادگاه انقلاب تهران در کارنامه کاری دادستان جدید انتظامی قضات به چشم می خورد.

رسيدگي به پرونده «مهدويت» در دادگاه بدوي استان تهران مهم ترین خاطره حجت الاسلام محمد موحدی آزاد دادستان انتظامی قضات است،  در رسیدگی به این پرونده که اعضاي آن  يك گروه تروريستي بودند با سوء استفاده از اعتقادات افراد به حضرت مهدي(عج) اقدام به كارهاي تروريستي كرده بودند كه نمونه اش سوء قصد به جان رياست دادگستري وقت استان تهران در سال  1376 بود.

 اين گروه ده ها نفر عضو داشت كه با سرقت مواد منفجره از پادگان و تخليه شش پايگاه بسيج طي يك هفته اعضا رامسلح كرده بودند و رييس آنان مدعي بود كه سید خراساني است و به دنبال زمينه سازي برای ظهور حضرت مهدي(عج) است كه با اين افكار شوم و پليدش تعدادي از جوانان را فريب داده بود. در رسيدگي به اين پرونده بيست جلسه رسمي دادگاه غیر علنی برگزار و هفتاد و پنج ساعت محاكمه رسمي انجام شد و همچنين صد و دو صفحه راي تايپ شده از اين پرونده مشاهده می شد.

حجت الاسلام محمد موحدی آزاد در رسیدگی به این پرونده مريدان و خانواده هايشان را در جلسات دادگاه دعوت كرد تا در جريان اقدامات انحرافي اين فرد قرار گيرند، محاكمه يك مجرم كه كاري فكري و اعتقادي انحرافي انجام داده است با حضور مريدان وفريب خوردگان، اقدامي موثر در راستاي رسيدن  به اهداف بود؛ در جریان رسیدگی به این پرونده  همان مريدان كه در جلسات اول دادگاه به رييس گروه ابراز ارادت مي كردند پس از برگزاری چندین جلسه دادگاه به شدت اظهار تنفر و عليه او شكايت كردند.

رئيس سابق دادگاه انقلاب تهران اين موفقيت را حاصل صبر و حوصله دادگاه عنوان کرد  كه به متهمان اجازه داد حرف هايشان  را بگويند تا جايي كه اعلام كردند ما ديگر حرفي براي گفتن نداريم و آنها متوجه شدند عقايد رئيس گروه پايه و اساس نداشته و نوعي خودخواهي و شهرت طلبي بوده است .

و  امروز پس از هفده سال مشاهده مي كنيم مريدان اين فرد در مسير زندگي صحيح قرار گرفته اند و علاوه بر مجازات متهمان، فريب خوردگان ارشاد و هدایت شده اند. حجت الاسلام موحد آزاد از اين پرونده  به عنوان مهم ترين دستاورد و بهترين خاطره دوران قضاوتش یاد می کند كه توانسته است با تدبیر و آگاهی ده ها نفراز فريب خوردگان را نجات دهد و به زندگي آبرومندانه بازگرداند.

موفقيت در رسيدگي به پرونده هواپيما ربايي برادران حردانی هم در کارنامه کاری حجت الاسلام موحد به چشم می خورد،  پرونده ای که  فيلم ارتفاع پست توسط آقاي حاتمي كيا از آن ساخته شد، مستند اين پرونده خانوادگي بود كه با موفقیت مورد رسيدگي قرار گرفت، افرادي كه فريب اين فرد را به اميد رفتن به خارج از كشور خورده بودند  در جلسات دادگاه به اقدام پليد اين فرد پي بردند كه خوشبختانه رسيدگي به اين پرونده هم موفقيت آميزبود.


 برخورد اصلاحي و پيشگيرانه دستگاه قضايي با پرونده هاي فتنه 88 از دیگر دستاوردهای دادستان انتظامی قضات است،  در مرحله تجديد نظر هم رسيدگي به پرونده هاي جريان فتنه 88 در شعبه 54 را می توان مورد اشاره قرار داد كه رسیدگی به این پرونده ها هم قابل توجه بود، در آن زمان پرونده هاي فراواني ارجاع و مورد رسيدگي قرار گرفت كه برخورد دستگاه قضايي كاملا اصلاحي و پيشگيرانه بود، احكامي كه صادرشد عموما موثر بود و افرادي كه به نوعي سوء استفاده مي كردند سرجايشان نشستند .

حجت الاسلام موحدی آزاد اقدام دادگاه انقلاب و به خصوص دوشعبه تجديدنظر در جهت جمع كردن آشوب ها و برگرداندن آرامش به شهرتهران را به شدت تاثیرگذار دانست، ورود دستگاه قضايي در برخورد با اين حادثه دلخراش و مقابله با اغتششات  و مخلان نظم وامنيت اجتماعي که موجب سلب حق آرامش مردم شده بود، موثر بود و تصور حجت الاسلام موحد اين است كه آثار اين اقدامات خوب دستگاه قضايي و ساير دستگاه ها همچون وزارت اطلاعات، سپاه و نيروي انتظامي و .. آرامش را به تهران بازگرداند.

رسیدگی به  پرونده سه هزار ميلياردي هم در شعبه اول دادگاه انقلاب تهران از عملکرد موثر رئیس سابق دادگاه انقلاب تهران است که دراین پرونده مهم احكام نيز صادر و در قسمتي هم اجرا شد و قسمت هاي ديگر نيز اجرا خواهند شد.  

پرونده مهدی هاشمی و برخورد قاطع و بدون اغماض دستگاه قضایی با متخلفان نیز در دوره ریاست حجت الاسلام موحد بر دادگاه های انقلاب مورد رسیدگی قرار گرفت پرونده ای که بدون هيچ گونه مساله  از جهت برخورد ها و دادرسي ها صورت گرفت و نهايتا حكم قطعي صادر و ابلاغ شد.

دراین پرونده دستگاه قضايي استقلال خود را حفظ کرد و هيچ گاه آلوده به سياست زدگي و سياسی كاري نشد. 

و در آخر، كاهش 50 درصدي پرونده هاي وارده موادمخدر نیز در کارنامه کاری دادستان انتظامی قضات به وضوح به چشم می خورد که در بحث مواد مخدر ظرف سه سال گذشته آمار وارده تقريبا 50 درصد كاهش يافته است.

 انتهای پیام/


آزاد مرادي
|
-
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
0
ضمن عرض سلام و تبريک وهمچنين آرزوي طول عمر روز افزون خدمت حاج آقا موحدي وقتي که آدم نگاهي اجمالي به سوابق قضاوت اين مقام محترم قضايي مينمايد مخصوصا صدور و اجراي رأي آقازاده ...بايد به حقانيت و استقلال دستگاه قضا بواسطه دارا بودن افرادي مانند حاج آقا موحدي افتخار کند و سلامتي تمامي قضات صالح را از درگاه خداوند منان مسئلت نمايد
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
0
ایشان اهل کجاهستند؟
احمد واحدی
|
-
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
0
0
بنده از همکاران ایشان نبوده ام ولی کاملا با روحیه مردم داری و ولایت مداری و تقوای ایشان آشنا هستم خداوند ایشان را حفظ نماید
بی نام
|
-
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
واقعا مرد شریفی هستند.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
0
حاج اقای موحد انسانی ولایت مدار و پرتلاش و با حسن نیتی می باشد خداوند ایشان و همه مسولین ولایت پذیر را حفظ نماید.
جوان
|
-
|
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
ایشان فردی بسیار درستکار و امانتدار هستند و مدافع حقوق مردم...مردم فریب هجمه به دستگاه قضا را نخورند...دشمن دنبال تخریب است.
مریم پهلوان
|
-
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
0
0
سلام حاج اقا شما پرچم دار حق حقیت هستید همان حقو حقیقتی که حسین بن علی درصحرا کربلا برآن ایستادوزیر بازظلم ستم نرفت ابولفضل العباس همیشه نگهدارت باشه .
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
0
سلام وعرض ارادت،،،بعد از خدا امیدمان به این گونه انسانهای شریف هست که واقعا میتوان اشرف مخلوقات نامیدشان،،،چگونه میتوان دیدار حضوری با حاج اقا موحدی ازاد داشته باشم بعداز ۷ سال دوندگی دنبال ارثی که بدستم نرسیده برادرم با کلاهبرداری های زیاد دزدی وتجاوز تبرئه شده واقعا گیج ومبهوت شدم خواهش میکنم واستدعا دارم به من کمک کنید
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *