احتمال به سرانجام رسیدن طرح جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال

22:52 - 09 دی 1399
کد خبر: ۶۸۸۴۷۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش‌های بسیاری انجام شده تا مشکل جاماندگان سهام عدالت حل شود گفت: این طرح هم اکنون در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار دارد و گمان می‌کنم بتوانیم امسال، شاهد تصویب آن باشیم.

- محمدرضا پور ابراهیمی با حضور در برنامه پایش، با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ شبیه به لوایح بودجه سنواتی سابق است، گفت: در این لایحه فقط اعداد و ارقام تغییر داشته و سرفصل‌های مربوط به این حوزه‌ها تغییری پیدا نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه منابع بودجه باید اتفاقات اساسی شکل می‌گرفته، اما این اتفاق رقم نخورده است ادامه داد: به عنوان مثال صحبت از این می‌شود که درآمد پایدار را جایگزین نفت کنیم، اما این سوال به وجود می‌آید که چه چیزی باید جایگزین درآمد‌های نفتی کنیم؟

مولد سازی دارایی‌های دولت، یکی از محور‌های مهم در اصلاح ساختار بودجه است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از راهکار‌های ایجاد درآمد پایدار و یکی از محور‌های مهم در اصلاح ساختار بودجه، مولد سازی دارایی‌های دولت است؛ دولت هجم عظیمی از دارایی‌های بلااستفاده دارد که کافیست آن‌ها را ساماندهی کنیم.

پور ابراهیمی عنوان کرد: در یک محاسبه ساده برآورد کردیم که اگر ما معادل ده درصد دارایی‌های غیر مولد را مولد کنیم و معادل حداقل پنج درصد، نرخ بازده از آن‌ها ایجاد کنیم، به اندازه کل درآمد نفت در شرایط عادی، می‌توانیم برای دولت درآمد ایجاد کنیم و این اعداد و ارقامی است که بدنه کارشناسی دولت هم آن را قبول دارد و موضوع جدیدی نیست که ما به آن رسیده باشیم.

وی با اشاره به بحث مالیات‌ها نیز بیان داشت: وقتی بحث مالیات را مطرح می‌کنیم، دولت «گرا»‌های اشتباه به مردم می‌دهد و می‌گوید ما می‌خواهیم مالیات اضافه به مردم تحمیل کنیم در حالی که اساسا این آدرس اشتباه دادن است چرا که صحبت ما افزایش مالیات حقوق کارکنان و پرسنل مجموعه‌های دولتی و غیر دولتی، کسبه و فعالان اقتصادی نیست بلکه صحبت از فرار‌های مالیاتی است؛ در اقتصاد ما به اندازه میزانی که مالیات اخذ می‌شود فرار مالیاتی از ناحیه کسانی وجود دارد که هیچ هویتی ندارند.

نزدیک به نیمی از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، موفق به دریافت سهام عدالت نشده اند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت نیز گفت: بر اساس گزارشی که کمیته امداد امام خمینی ارائه کرده است، هم اکنون یک ملیون و ۲۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش این کمیته فاقد سهام عدالت هستند و سازمان بهزیستی نیز اعلام کرده است که حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش این سازمان نیز سهام عدالت دریافت نکرده اند ضمن آنکه بر اساس اطلاعات ما حدود ۲۰ میلیون نفر از کسانی که در زمان عرضه سهام عدالت در سال‌های ۱۳۸۴ و ۸۵، مالک سهام عدالت شدند جزء شش دهک پایین درآمدی کشور محسوب نمی‌شدند و به این ترتیب ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کم درآمد کشور از سهام عدالت، محروم شدند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه مجموعه افراد تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی حدود ۶ میلیون نفر برآورد می‌شوند تصریح کرد: بر این اساس نزدیک به نیمی از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی موفق به دریافت سهام عدالت نشده اند.

وی با اعلام اینکه طرح جاماندگام سهام عدالت در نوبت بررسی صحن علنی مجلس قرار دارد، اظهار داشت: تلاش‌های بسیار زیادی انجام داده ایم تا مشکل جاماندگان سهام عدالت حل شود که گمان می‌کنم بتوانیم امسال، شاهد تصویب این طرح باشیم چرا که کمیسیون اقتصادی، گزارشات خود را در این رابطه به صحن علنی ارسال کرده است.



ناشناس
|
-
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
هر چه سریعتر ثبت نام کنید.
ناشناس
|
-
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
هر چه سریعتر ثبت نام کنید.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
0
پس تکلیف کسانی که کارگرفصلی هستندولی سهام عدالت ندارند چی میشه،اینایی که شماگفتیدهمه کمیته امدادیندوتحت پوشش بهزیستی.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
0
پس تکلیف کسانی که کارگرفصلی هستندولی سهام عدالت ندارند چی میشه،اینایی که شماگفتیدهمه کمیته امدادیندوتحت پوشش بهزیستی.
نا شناس
|
-
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
من و همسرم و بچه هایم هیچ کدام سهام عدالت نداریم و جز بهزیستی و کمیته هم نیستیم ولی خانواده کم درآمد هستیم تکلیف ما هم تا آخر سال مشخص می شود؟
نا شناس
|
-
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
من و همسرم و بچه هایم هیچ کدام سهام عدالت نداریم و جز بهزیستی و کمیته هم نیستیم ولی خانواده کم درآمد هستیم تکلیف ما هم تا آخر سال مشخص می شود؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *