دیار کهن تربت جام از دیرباز خاستگاه عرفان و افتخارات فرهنگ معنوی بوده است

16:12 - 29 مرداد 1394
کد خبر: ۶۸۸۳۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: رییس مجلس شورای اسلامی از دیار تربت جام به عنوان خاستگاه عرفان، هنر و پرورنده بزرگان نامی ایران اسلامی و بسیاری از افتخارات فرهنگ معنوی یاد کرد.
به گزارش خبرنگار سیاسی میزان، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه (29مرداد) در پیام خود به نخستین همایش بین المللی بزرگداشت 'قاسم انوار' در تربت جام افزود: دیار کهن تربت جام از دیرباز خاستگاه و قسمتی از عرفان، هنر و پرورنده بزرگان نامی ایران اسلامی بوده است.

وی در بخش دیگری از این پیام آورده است: خراسان از دیرباز با وجود با برکت ثامن الحجج حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) خاستگاه و نقطه تلاقی ارزنده تعالیم آسمانی اسلام و فرهنگ و تمدن باشکوه ایرانی به شمار آمده و بسیاری از افتخارات فرهنگ معنوی ما در این سرزمین دیرپا و ارزشمند پدیدار گشته است.

شاه قاسم انوار از بزرگترین عرفا و شاعران قرن هشتم و نهم هجری قمری است که با سوز و گدازهای عارفانه بهترین تصاویر و احساسات شاعرانه را رقم زده و آثار به جای مانده از این شاعر و عارف نامی با بسیاری از آثار ارزشمند ادب فارسی هم سنگ است.

در بخش پایانی پیام لاریجانی آمده است: امید است این همایش زمینه ترویج عشق، مهربانی، یکدلی، وحدت و نزدیکی قلوب مسلمین را در پی داشته باشد.

در پیام رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به این همایش نیز آمده است: در جهان امروزی که به رغم همه وعده های فراوان که در باب آزادی، برتری، کرامت و پیشرفت سرمی دهند، جهانی آکنده از ظلم و ستم و بی عدالتی نمایان شده است.

غلامعلی حداد عادل در پیام خود افزود: آموزه‌های اخلاقی بزرگان فرهنگ ایران اسلامی چراغی به سوی آرامش و شناخت خداوند است.

وی در ادامه پیام مزبور آورده است: مهمترین وجه شخصیتی شاه قاسم انوار، محترم و عزیز بودنش در نزد مردم چه در زمان حیات و چه بعد از مرگش است و مردم آن زمان به وی ارادت خاصی داشتند و عده ای نیز شاهرخ تیموری را به وی بدبین کرده و باعث شدند شاهرخ دستور اخراج وی را صادر کرد.

حداد عادل در این پیام افزود: شاه قاسم به بلخ و سمرقند سفر می کند و مدتها بعد به هرات باز می گردد و در پایان عمر خود قصد رفتن به تبریز را می کند که در جریان سفر به تربت جام می رسد و در این محل اقامت نموده و دست به ساختن خانقاهی زده و از رفتن به تبریز منصرف می شود.

وی در بخش دیگر پیام خود آورده است: ویژگی عمده شعر شاه قاسم مانند مولانا جلال الدین این است که برگرفته از آیات و سخنان بزرگان تصوف می باشد بطوریکه وی با معارف اسلامی آشنا بوده و در ادب و حکمت بحث داشته و از آثار به جای مانده این عارف نامی می توان به شخصیت این شاعر پی برد.

رییس ستاد اولین همایش بین‌المللی قاسم انوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این همایش همزمان با روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه با هدف رسیدن به امنیت پایدار و افزایش همدلی و همزبانی دولت و ملت و تکیه بر سرمایه های اندیشه و ایمان که متعلق به همه مردم این دیار کهن است در این خطه مرزی برگزار شده است.

حسن جان نثار احمدی افزود: 53 مقاله از دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور و همچنین پنج مقاله از کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان و ترکیه به دبیرخانه این همایش رسیده است.

وی اظهار کرد: از مجموع مقالات رسیده 35 مقاله پذیرفته شده و 12 مقاله برتر برای ارایه در همایش توسط هیات داوران انتخاب شده است.

وی گفت: در این همایش یک روزه بیش از هزار نفر از مهمانان خارجی و داخلی حضور دارند.

سید معین الدین قاسمی انواری تبریزی معروف به قاسم انوار در سال 757 هجری قمری در سراب تبریز به دنیا آمد.

وی از پیروان خاندان صفی الدین اردبیلی بود که اشعارش شامل تعدادی غزل، قطعه، رباعی و چند مثنوی است.

مثنوی های او انیس العارفین و صد مقام نام دارد که در بیان اصطلاحات عرفان و تصوف سروده شده اند.

وی در شعر اغلب به قاسم و قاسمی و گاهی قاسم انوار تخلص کرده و به زبان های فارسی، ترکی و گیلکی شعر سروده است.

شاه قاسم انوار درسال 843 هجری قمری در محمدآباد لنگر کنونی درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد.

آرامگاه وی که به دستور امیرعلی شیرنوایی ساخته شده در 24 کیلومتری شمال غربی تربت جام واقع است.

مجموعه مزار شاه قاسم انوار در اردیبهشت ماه سال 1354 با شماره 1061 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

همایش گرامیداشت وی نیز با همکاری شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تربت جام و با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده است.

شهرستان 270 هزار نفری تربت جام در 160 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *