دستگاه دیپلماسی به واقعیات بین‌الملل توجه کند/ تضعیف توان و جایگاه اروپا و آمریکا

18:30 - 05 دی 1399
کد خبر: ۶۸۶۶۹۱
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دستگاه دیپلماسی کشورمان باید واقع‌بینانه عمل کرده و نسبت به آنچه که امروز در عرصه بین‌المللی در جریان است که مهم‌ترین وجه آن تضعیف موقعیت توان و جایگاه اروپا و آمریکا به معنای غرب در مقابل ایران است، دقت لازم را داشته باشد.
جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص سیاست‌های اخیر اروپایی و زیاده‌خواهی‌های آن‌ها در قبال برجام و فراتر از آن، اظهار داشت: مهمترین مسئله‌ای که در خصوص برجام وجود دارد این است که هم اروپا و هم آمریکا امروز در مقایسه با چهار سال گذشته خود بسیار ضعیف‌تر شده‌اند.

وی گفت: توانایی سیاسی و اقتصادی اروپا و آمریکا نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و البته وجهه و اعتبار آن‌ها در قبال افکار عمومی به دلیل عدم انجام تعهدات شان در قبال برجام نیز با کاهش شدیدی مواجه است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه قدرت چانه زنی غرب نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است، افزود: وزارت امور خارجه کشورمان باید متوجه این مطلب باشد که طرف‌های اروپایی در موقعیت قبلی قرار ندارند و وضعیت ضعیف تری پیدا کرده‌اند.

قنادباشی بیان کرد: اعتراضات سیاهپوستان در آمریکا، مشکلات گسترده اقتصادی و معیشتی، ناتوانی مدیریتی در جلوگیری از گسترش و شیوع کرونا و مسائل دیگری در داخل آمریکا باعث تضعیف هرچه بیشتر ایالات متحده نسبت به گذشته شده است.

وی ادامه داد: در خصوص اروپا باید به این نکته اشاره شود که جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و البته مشکلات گسترده‌ای که این کشور در مواجهه با گسترش نوع جدید ویروس کرونا با آن دست و پنجه نرم می‌کند و مسائل دیگری از جمله رشد افراط گرایی و گروه‌های راست در کشور‌های مختلف اروپایی نیز باعث تضعیف هر چه بیشتر جایگاه و توان اروپا شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بنابراین دستگاه دیپلماسی کشورمان باید واقع‌بینانه عمل کرده و نسبت به آنچه که امروز در عرصه بین‌المللی در جریان است که مهمترین وجه آن تضعیف موقعیت توان و جایگاه اروپا و آمریکا به معنای غرب در مقابل ایران است، دقت لازم را داشته باشند.

قنادباشی در پایان با بیان اینکه اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر لزوم توافق گسترده‌تر با ایران در قالب موضوعات فراتر از آنچه که در برنامه هسته‌ای ایران هست به نوعی فرار رو به جلوی اروپایی‌ها به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: طرف‌های اروپایی نزد افکار عمومی ایران به دلیل همسوئی و همراهی زیاد آن‌ها با دولت ترامپ طی چهار سال اخیر در تحریم‌های ظالمانه و اجرای سیاست فشار حداکثری علیه ملت ایران بسیار خشمگین هستند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *