با دانشگاه عالی قضایی آشنا شوید

12:40 - 28 مرداد 1394
کد خبر: ۶۸۱۹۲
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: دانشکده علوم قضايی و خدمات اداری برای رفع نيازهای دادگستری در زمينه‌های حقوقی، قضايی و اداری تاسيس و با همت و تلاش آيت الله شهيد دکتر بهشتی در سال 1361 به طور رسمی فعاليت خود را آغاز کرد.
با دانشگاه عالی قضایی آشنا شویدبه گزارش ، به موجب ماده 35 قانون اصلاح پاره ای از قوانين دادگستری مصوب سال 1356 ،وزارت دادگستری مکلف شد به منظور تامين کادر مورد نياز خود از جمله قضايی و اداری با همکاری وزارت علوم و آموزش عالی به تاسيس «دانشکده علوم قضايی و خدمات اداری دادگستري» اقدام کند و داوطلبان خدمت در دادگستری را از بين فارغ التحصيلان دانشکده مذکور و ساير دانشگاهها و موسسات آموزش عالی طبق قوانين مربوط انتخاب کند.

دانشکده در سال 1361 و با پذيرش اولين دوره دانشجو در رشته علوم قضايی تاسيس شد و بدين ترتيب هر سال با توجه به امکانات دانشگاه با هماهنگی وزارت علوم، اقدام  به جذب دانشجو کرد.

در دانشکده، تعداد قابل توجهی دانشجو در رشته های پليس قضايی، خدمات اداری، ثبت، دوره های معادل علوم قضايی و دوره های کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم شناسی آموزش تخصصی لازم را به پايان رسانده و در قوه قضائيه يا مراکز ديگر مشغول به کار شده اند.

پذیرش دانشجو بورسیه در دانشگاه:

داشتن شرايط عمومی آزمون سراسری ،تدين به دين مبين اسلام و التزام عملی به احکام آن،التزام به ولايت فقيه و مبانی نظام جمهوری اسلامی ايران،پذيرش در گزينش صلاحيت های عمومی،برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی و نداشتن سوء پيشينه کيفری،سپردن تعهد به تحصيل تمام وقت و عدم اشتغال به کار در زمان شروع به تحصيل«1394/6/31» برخی از این شرایط هستند.

سپردن تعهد خدمت به قوۀ قضائيه برای تصدی سمت‌های قضايی بر اساس نيازهای قوۀ قضائيه به ميزان دو ‌برابر مدت تحصيل با این تبصره که تعهد خدمت داوطلبانی که از مزايای "قانون گذرانيدن مدت خدمت وظيفۀ فارغ‌التحصيلان دانشکدۀ علوم قضايی در محاکم قضايی کشور مصوب 1373" استفاده می‌کنند، ده سال خواهد بود،داشتن حداکثر 24 سال تمام تا تاريخ 1394/6/31 با این تبصره که مدت خدمت وظيفه داوطلبانی که دوره سربازی را گذرانده‌اند به حداکثر سن آنان افزوده می‌شود.

داشتن حداقل معدل کتبی ديپلم 14 و معدل کل پيش دانشگاهی 14 برای داوطلبان مقطع کارشناسی علوم قضايی وداشتن حداقل معدل کتبی ديپلم 16 و معدل کل پيش دانشگاهی 16 برای مقطع کارشناسی ارشد پيوسته علوم قضايی سایر شرایط برای استفاده بورسیه تحصیلی دانشگاه علوم قضایی است.

دانشکده های دانشگاه علوم قضایی

در سال 1389 دانشکده علوم قضايی و خدمات اداری به دانشگاه ارتقا يافت و در حال حاضر سه دانشکده دارد:

1-دانشکده حقوق:این دانشکده گروههای آموزشی حقوق اسلامی،حقوق خصوصی ،حقوق عمومی و بین الملل ،حقوق جزا و جرم شناسی ،معارف اسلامی و کمیته زبان و گروه پژوهشی فلسفه حقوق را دارد.

2-دانشکده پيشگيری از وقوع جرم و اصلاح تربيت :در این دانشکده یک گروه آموزشی با عنوان پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح و تربیت وجود دارد که رشته های مرتبط با آن حقوق کیفری اطفال و نوجوانا ،مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی و حقوق جرا و جرم شناسی هستند.

3- دانشکده ثبت و مديريت قضايی:این دانشکده نیز تنها یک گروه آموزشی با عنوان ثبت ومدیریت قضایی دارد و رشته های مرتبط با آن حقوق ثبت اسناد واملاک،مدیریت دادگستری،مدیریت نظارت و بازرسی وحقوق سردفتری اسناد رسمی است.

چه رشته هایی در دانشگاه علوم قضایی تدریس می شود؟

الف) کارشناسی علوم قضايي؛ اين رشته به تربيت کارکنان قضايی اختصاص دارد، اولين دوره دانشجويان اين دوره در تاريخ 61/15/6 تحصيلات خود را شروع و در 64/11/29 حدود 30 نفر از اولين دوره فارغ التحصيل شدند،  در اين رشته هم اکنون نيز دانشجو جذب می شود.

ب) کارشناسی پليس قضايي؛ اين رشته به تربيت پليس جهت خدمت در قوه قضائيه اختصاص  داشت که در سال 1368 برای اولين بار دانشجويان در اين رشته پذيرش شدند ولی پس  از آن جذب دانشجو استمرار نيافت.

ج) کارشناسی خدمات اداري؛ اين رشته به تربيت کارکنان اداری قوه قضائيه اختصاص  داشت که در سال 1371 تعدادی دانشجو در اين رشته جذب شدند ولی جذب دانشجو در اين رشته نيز استمرار نيافت.

د) کاردانی ثبت؛ اين رشته جهت تربيت کارکنان اداری سازمان ثبت اسناد و املاک اختصاص داشت لکن در دروه ای محدود مبادرت به جذب دانشجو در اين رشته شد ولی استمرار نداشت.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *