استقبال ایران از کاهش اختلاف کشور‌های حاشیه خلیج فارس

4:30 - 17 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۱۱۶۲
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل منطقه گفت: سیاست ایران همواره تلاش جهت برقراری گفت‌وگوی میان کشور‌های منطقه در راستای حل مشکلات با هم‌فکری آن‌ها بوده و در این راستا از بهبود روابط و کاهش مخاصمات آن‌ها استقبال می‌کند.
رضا میرابیان در گفت‌وگو با میزان، در خصوص کنار گذاشتن اختلافات میان عربستان و قطر با وساطت کویت و البته نقش آفرینی تاثیرگذار آمریکا، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از این که روابط میان کشور‌های همسایه حاشیه خلیج فارس بهبود پیدا کند و مخاصمات آن‌ها کاهش پیدا کند همیشه استقبال می‌کند.

وی گفت: سیاست ایران همواره تلاش جهت برقراری گفت‌وگوی میان کشور‌های منطقه در راستای حل مشکلات منطقه‌ای با همفکری و مشورت یکدیگر بوده و هست.

میرابیان افزود: اینکه امروز گفته می‌شود قطر اختلافاتش را با عربستان کاهش داده، الزاماً نمی‌تواند برای ایران تهدید به حساب آید، چرا که همانطور که گفته شد تهران از نزدیکی میان کشور‌های همسایه و منطقه استقبال می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: قطر در این مدت که مورد تحریم برخی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس قرار گرفته از فضای هوایی جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کرد و کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس و البته آمریکا نمی‌خواهند که دیگر این موضوع را شاهد باشند.

وی بیان کرد: آمریکایی‌ها با علم به اینکه قطر مجبور است جهت استفاده از فضای هوایی ایران هزینه‌هایی را به جمهوری اسلامی ایران پرداخت کند، از این طریق تلاش می‌کند این منبع درآمدی را هم از ایران بگیرد.

میرابیان گفت: در واقع آن‌ها می‌خواهند با لغو تحریم هوایی قطر علاوه بر کاهش اختلافات با آن کشور و نزدیک کردن دوحه به خودشان، مزیت اقتصادی این موضوع را هم از ایران بگیرند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه یکی از اهداف آمریکا از تلاش جهت نزدیکی میان قطر با کشور‌هایی از جمله بحرین، امارات، کویت و عربستان فشار بیشتر بر ایران است، افزود: آن‌ها در این زمینه نتیجه‌ای نخواهد گرفت و سیاست شکست خورده‌ای را دنبال می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد مقامات دوحه بار‌ها اعلام کردند که خواهان تداوم و گسترش همکاری‌ها با ایران هستند و این موضوع اخیرا هم می‌توان صرفا اینطور تعبیر کرد که قطر و برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس به این نتیجه رسیده‌اند که علیه یکدیگر نبرد رسانه‌ای نداشته باشند و تحریم هوایی دوحه از این پس لغو خواهد شد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *