جرائم اطفال در کجا و چگونه رسیدگی می‌شود؟

3:47 - 25 مرداد 1394
کد خبر: ۶۶۵۴۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: پرونده‌هايي كه موضوع آنها جرائم اطفال است به دادگاه ويژه اطفال در مجتمع قضایی شهید قهمیده ارسال مي‌شود. در اين مجتمع از شعب 1183 تا 1189 دادگاه كيفري اطفال مستقر است.
به گزارش گروه‌ حقوقی و قضایی میزان، جرائم اطفال مستقيما در دادگاه ويژه اطفال رسيدگي مي شود. در جرائم اطفال رسيدگي مقدماتي اعم از تعقيب و تحقيق با رعايت مفاد تبصره ماده (43) (ق.آ. د. ك) توسط دادرس و يا به درخواست او توسط قاضي تحقيق انجام مي‌گيرد. دادگاه كليه وظايفي را كه برابر قانون برعهده ضابطين است راسا به عمل خواهد آورد.

اختصاصي بودن بعضي از شعب دادگاه‌هاي عمومي مانع از ارجاع ساير پرونده‌ها به آن شعب نیست.

آراء رسيدگي كننده به جرائم اطفال برابر مقررات مربوطه قابل تجديد نظر است.

منظور از طفل كسي است كه به حد بلوغ شرعي نرسيده باشد و به كليه جرائم اشخاص بالغ كمتر از 18 سال تمام نيز در دادگاه اطفال طبق مقررات عمومي رسيدگي مي شود. 

با توجه به مفاد ماده 1210 قانون مدني رسيدن صغار به سن بلوغ دليل رشد آنان در غير امور مالي است. مگر خلاف آن ثابت شود. بنابراين فردي كه به سن بلوغ رسيده و سفه (عدم رشد) او ثابت نشده مي‌تواند در هر نوع امور مربوط به خود جز در امو مالي كه به حكم تبصره 2 ماده مرقوم مستلزم اثبات رشد است دخالت کند و با اين كيفيت صغيري كه به سن بلوغ رسيده مي‌تواند شكايت كيفري کند و دادسرا مكلف به قبول و رسيدگي آن است ولي در صورتي كه موضوع شكايت كيفري متضمن مطالبه مال از قبيل ديه و يا ضرر و زيان ناشي از جرم باشد محكوم به مال بايستي تحويل ولي يا قيم شاكي شود. 

نشانی این مجتمع در اول اتوبان تهران-كرج، نرسيده به عوارضي قديم خیابان آزادگان  پلاک 144  و به شماره تماس: 8-44064467، 6- 44406111 است. 

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *