رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دلارهای نفتی ریاض برای انحراف افکار عمومی از نقض حقوق بشر در عربستان

17:42 - 12 مهر 1399
کد خبر: ۶۶۱۶۳۶
دیده بان حقوق بشر سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کرده که کمپینی جهانی را علیه عربستان سعودی به دلیل عوام فریبی این کشور برای انحراف افکار عمومی از نقض گسترده حقوق بشر به راه انداخته است.

دیده بان حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید که کمپینی جهانی را علیه عربستان سعودی به راه انداخته است.

بر اساس این گزارش، دولت عربستان سعودی به عنوان راهبردی عامدانه برای منحرف کردن افکار عمومی از نقض حقوق بشر در این کشور، سالانه میلیارد‌ها دلار را صرف میزبانی از برنامه‌های فرهنگی و ورزشی و تفریحی می‌کند.

این گزارش همزمان با دومین سالروز قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد سعودی، منتشر شده و در بخشی از آن آمده است «با گذشت حدود ۲ سال از قتل وحشیانه جمال خاشقجی، تاکنون هیچ گونه پاسخگویی از سوی مقام‎های ارشد عربستان سعودی صورت نگرفته است.»

دیده بان حقوق بشر می‌گوید که از زمان قتل خاشقجی به بعد، عربستان سعودی به طور گسترده‌ای برای بسیاری از رویداد‌های مهم با حضور چهره‌ های سرشناس بین المللی برنامه ریزی می‌کند و اخیرا نیز ریاست گروه ۲۰ به عنوان مجمع همکاری اقتصادی بین المللی را بر عهده گرفته است.

این نهاد بین المللی در ادامه می‎افزید که شهروندان عربستان باید از تفریحات و مراسم‌های ورزشی لذت ببرند، اما به طور همزمان باید از حقوق پایه‌ای مانند آزادی بیان و گردهمایی مسالمت آمیز برخوردار شوند.

در بخش دیگری از این گزارش به طرح بن سلمان، موسوم به «چشم انداز ۲۰۳۰» اشاره شده و این طرح نیز به عنوان تلاشی برای بهبود وجهه بین المللی ریاض توصیف شده است.

در حالی که ۲ سال از قتل جمال خاشقجی می‌گذرد، اما این پرونده در نهایت با ابهامات فراوان در دادگاه عربستان سعودی بسته شد و علاوه بر حبس های کوتاه مدت حتی نام بسیاری از عاملان این قتل فاش نشد.

«اگنس کالامارد»، گزاشگر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های خودسرانه، در ارتباط با این پرونده گفته که شواهد موجود مبنی بر ارتباط «محمد بن سلمان» با قتل خاشقجی کافی نیست و فشار‌ها به سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) برای ارائه اطلاعات بیشتر باید ادامه یابد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *