رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

صدور 8500 گواهی فوت مرگ طبیعی در سال گذشته/ کاهش حجم پرونده‌های قضایی با اجرای طرح دادپزشک

8:34 - 17 مرداد 1394
کد خبر: ۶۴۵۱۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: علی بخشی از صدور 8500 گواهی فوت مرگ طبیعی در سال گذشته توسط کارشناسان طرح داد پزشک خبر داد.
صدور 8500 گواهی فوت مرگ طبیعی در سال گذشته/ کاهش حجم پرونده‌های قضایی با اجرای طرح دادپزشک«مهرداد علی بخشی» در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی قضایی میزان با اشاره به اینکه اجرای طرح دادپزشک از سال 89 مطرح شد، گفت: احساس نیاز در جامعه پزشکی و بین مردم علت آغاز بررسی‌های کارشناسی این طرح بود.

وی تصریح کرد: برخی اوقات افراد، متوفیانی داشتند که به فوت طبیعی از دنیا رفته بودند؛ اما به دلیل عدم حضور پزشک معالج جواز دفن آنها صادر نشده بود و اجساد باید به ناچار تحت عنوان فوت مشکوک به پزشکی قانونی ارجاع می‌شدند و از آنجا که علت فوت آنها را مشکوک اعلام می‌کردند باید برایشان پرونده قضایی تشکیل می شد که این موضوع در کنار سردرگم کردن مردم باعث افزایش حجم پرونده‌های قضایی شده بود.

این کارشناس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به اینکه علت دیگر نیاز به طرح دادپزشک مربوط به سیستم درمانی کشور بود، افزود: نظام سلامت کشور می تواند از اطلاعاتی که از متوفیان به دست می آورد در رابطه با کاهش خدمات و حوادث و بیماری ها استفاده کند؛ زیرا زمانی که جوازهای دفن غیر علمی باشد، وزارت بهداشت نیز نمی تواند از اطلاعات آن بهره برداری کند.

علی بخشی با اشاره به توافقنامه سازمان پزشکی قانونی کشور و وزارت بهداشت در این خصوص گفت: در همین رابطه سال 92 تفاهم نامه ای بین این 2 ارگان به امضا رسید و قرار شد مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور، فعالیتی به عنوان دادپزشک را انجام داده و امور متوفیان را ساماندهی کند.

وی افزود: در این راستا قدم اول ارائه خدمات مشاوره‌ای به پزشکان بود؛ زیرا در بسیاری مواقع پزشکان معالج باید جسد را بررسی کرده و اگر فوت طبیعی بود برای جسد جواز دفن صادر می کردند و در غیر این صورت جسد باید به پزشکی قانونی ارجاع می شد. در این زمان اگر پزشک اطلاعات کافی نداشته باشد ممکن است مرگ طبیعی فرد را مشکوک قلمداد کرده و آن را به پزشکی قانونی ارجاع دهد و یا اینکه مرگ مشکوکی را نادانسته طبیعی قلمداد کرده برای فرد جواز دفن صادر کند که در این حالت ممکن است جرمی مخفی مانده باعث از بین رفتن حقوق مردم شود و درکنار آن نیز ممکن است پرونده های قضائی مختلفی تشکیل شود که نیازی به آنها نیست و هم باعث بالا رفتن هزینه مردم و هم بالارفتن هزینه حکومت شود.

وی با اشاره به ارائه خدمات مشاوره‌ای سازمان پزشکی قانونی به پزشکان، گفت: متخصصان این کار از طرف پزشکی قانونی به پزشکان مشاوره داده و اگر در این زمینه به نتیجه نرسیدند کارشناسان متخصص پزشکی قانونی جسدها را معاینه کرده و درنهایت تشخیص کارشناسی را ارائه می دهند و در صورت نیاز به مراجع قضائی نامه نوشته اعلام فوت مشکوک می نمایند.

علی بخشی با اشاره به اینکه طرح دادپزشک از اردیبهشت سال گذشته در تهران به عنوان پایلوت آغاز شده است، گفت: درحال حاضر در 25 استان شروع شده و مراحل خود را طی می کند و طی سال گذشته 8500 جواز فوت طبیعی توسط دادپزشکان صادر شده است و فوتهای مشکوک نیز به پزشکی قانونی ارجاع شده است.

مسئول طرح دادپزشک پزشکی قانونی درباره فواید طرح دادپزشک گفت: جواز دفن‌هایی که صادر می شود اطلاعات کامل بهداشتی دارد و وزارت بهداشت می تواند با این اطلاعات برای پیشگیری و ارتقاء سطح سلامت جامعه اقدام کند. همچنین خانواده متوفیان از اینکه بی دلیل وقتشان گرفته نمی‌شود و نیاز به کالبد شکافی اجساد نیست احساس رضایت دارند و هزینه مردم و دستگاه های حکومتی کاهش داشته است.

وی درباره وضعیت طرح دادپزشک و کمبودهای آن گفت: هر چه جلوتر می رویم این طرح با موفقیت بیشتری رو به رو شده و همچنین نقایص کار نیز مشخص می شود. متأسفانه درحال حاضر مردم از این طرح اطلاع زیادی ندارند و پزشکان نیز علی رغم امضای تفاهم نامه به دلیل حجم بالای کار و استرس زا بودن فضا در برخی اوقات از ما مشورت نمی گیرند.

علی بخشی در پایان گفت: درنظر داریم سطح آگاهی های عمومی را بالا برده و هر چه بیشتر در مسیر پیشرفت این طرح گام برداریم.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *