ضرورت شناسایی عوامل مخدوش کننده استقلال دستگاه قضا

16:20 - 10 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۵۹۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب با بیان اینکه بیشترین فصلی که مقام معظم رهبری در آغاز بیاناتشان در هفته قوه قضائیه به آن اشاره کردند بحث استقلال قوه قضائیه است، گفت: عوامل مخدوش کننده استقلال دستگاه قضا تهدید، تطمیع، رودربایستی و فشار جو عمومی است.

ضرورت شناسایی عوامل مخدوش کننده استقلال دستگاه قضابه گزارش گروه حقوقی و قضایی و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان البرز، حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب، رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضاییه در مراسم تودیع و معارفه رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان البرز با اشاره به مصادف شدن ایام کنونی با جنگ احد و شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا (علیهم السلام) اظهار داشت: امروز تنگه احد را در مقیاسی دیگر در اتحاد نظام استکبار و نظام کفر و نفاق می‌بینیم که مثلثی بین مدعیان اسلام، خوارج و مستکبران ایجاد شده و آن‌ها به نام اسلام دست به کشتار مسلمانان می‌زنند و با حمایتی که از جبهه بین المللی استکبار به رهبری آمریکا می شوند همه دست در دست هم داده‌اند و تنگه‌ای ایجاد کرده‌اند که با تنگه احد برابری می‌کند.

وی همچنین با اشاره به ایام پیش روی شهادت امام صادق(علیهم السلام) رئیس مذهب جعفری که شیعه اثنا عشری به ایشان نسبت داده می‌شود، گفت: فقه، دین و اعتقادات ما و آنچه که بنیان و اساس مذهب جعفری را شکل می دهد توسط ایشان و پدر بزرگوارشان در اختیار ما قرار گرفته است.

رییس مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضاییه اضافه کرد: میزان احادیثی که از ایشان در اختیار شیعیان قرار گرفته با بقیه احادیث برابری می‌کند و همه این‌ها در شرایطی بوده که بنی‌امیه به پایان خود می‌رسید و عباسیان بر سر کار می‌آمدند ولی ایشان در چنین فضای پر از خشونت و خونریزی بیش از 4000 شاگرد را تربیت کردند.

وی در ادامه با اشاره به عوامل زمینه ساز استقلال و عدم وابستگی دستگاه قضایی گفت: بیشترین فصلی که رهبری در آغاز بیاناتشان در هفته قوه قضاییه به آن اشاره کردند بحث استقلال قوه قضاییه است و می‌توان گفت با استعانت از این بیان امام صادق(علیهم السلام) که فرموده‌اند «مومن، مومن نیست مگر اینکه بیمناک و امیدوار باشد و بیمناک و امیدوار نیست، مگر اینکه از آنچه از آن می‌ترسد، دوری گزیند و به آنچه امیدوار است، عمل کند» عوامل مخدوش کننده استقلال دستگاه قضا را چهار عامل تهدید، تطمیع، رودربایستی و فشار جو عمومی برشمردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب تصریح کرد: همیشه باید توجه داشته باشیم که در تمام مراحل کاری و زندگی به عنوان قضات و کارمندان دادگستری که پیگیر و مجری عدالت هستیم، تهدید و تطمیع باعث می شود استقلال دستگاه قضایی مخدوش شود.

وی افزود: رهبر انقلاب علاوه بر اینکه بر عوامل آسیب زننده بر استقلال قضایی اشاره کرده‌اند، چهار عامل تحقق استقلال دستگاه قضایی را نیز بیان داشته و فرموده‌اند که اقتدار، قاطعیت و ایستادگی دستگاه قضایی، قانون گرایی، سلامت کامل و تکیه بر روش و رفتار صحیح عوامل محقق کننده این استقلال هستند.

رییس مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضاییه اظهار داشت: اگر مجموعه قضایی دادگستری استان بتواند این عوامل را اجرایی کند و از هر نوع آسیبی نگهداری و صیانت کند می‌توانیم بگوییم که استقلال دستگاه قضایی را حفظ کرده است.

وی اضافه کرد: باید عوامل تهدید کننده و تحقق بخش استقلال دستگاه قضایی را بشناسیم و با عمل به آن‌ها بتوانیم در جهت داشتن مجموعه‌ای سالم و موفق مورد نظر که بتواند عدالت اسلامی را محقق کند حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب وظیفه شناخت عوامل تهدید کننده و تقویت کننده دستگاه قضایی را بر عهده حفاظت و اطلاعات در دستگاه قضایی برشمرد و گفت: لازم است از هریک از افراد مجموعه صیانت و حفاظت شود، اگر همه مجموعه دادگستری اعم از قضات و کارمندان دست در دست هم دهند می‌توانیم ادعا کنیم که در جهت تحقق اهداف قدم برداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌ها از یک سری عوامل بیرونی و درونی نشات می‌گیرد، گفت: اگر در تصمیم و رای قاضی، علم و عدالت و تسلط قاضی و همکاران وی به عنوان عامل درونی نقش دارد، عوامل بیرونی هم به صاحبان پرونده اعم از وکلا، شاکی و متشاکی مربوط می‌شود که باید در برابر تاثیر از آن‌ها نیز از خود مراقبت کنیم.

وی با اشاره به اینکه می‌توان با همکاری و مراقبت درونی و بیرونی و با کمک مجموعه حفاظت و اطلاعات، نظارت را محقق کرد، گفت: حفاظت موظف است در چارچوب قانون، شرع و اخلاق عمل کند.

وی افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتشان بر پیشگیری تاکید می‌کنند باید فردی که در امر حفظ و توسعه نیروی انسانی متصدی است توجه کند که مهمترین قدم یا اقدامی که می تواند نقش آفرینی کند و صیانت را محقق کند این است که به موقع در مورد نیروها تحرک، یادآوری و توجیه لازم را داشته باشیم.

وی در پایان یادآور شد: باید نظارت همگانی و امر به معروف و نهی از منکر شکل بگیرد و از همان ابتدا و پیش از شکل‌گیری رفتاری نادرست از آن پیشگیری کرد تا توان بهره‌گیری از افراد و حفظ و حیثیت دستگاه محفوظ شود.

در این مراسم همچنین از زحمات سید جلال موسویان تقدیر و سید مرتضی میرغفاری به عنوان رئیس جدید حفاظت و اطلاعات دادگستری استان البرز معرفی شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *