تعیین شعب ویژه‌ برای رسیدگی به جرایم زیست محیطی در استان لرستان

11:08 - 30 خرداد 1399
کد خبر: ۶۳۰۰۹۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس کل دادگستری استان لرستان گفت: شعب ویژه‌ای در دادسرا، دادگاه بدوی و تجدید نظر برای رسیدگی به مسائل زیست محیطی و جرائم این حوزه تعیین کرده ایم تا به صورت فوق العاده به این پرونده‌ها رسیدگی کنند.
تشکیل شعب ویژه‌ برای رسیدگی به مسائل زیست محیطی در استان لرستان- مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط زیست و جمعی از کارکنان این اداره کل با رییس کل دادگستری استان لرستان دیدار کردند.

محمد رزم رییس کل دادگستری استان لرستان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات این مجموعه که در جهت حفظ و حراست از محیط زیست کشور بویژه استان می‌شود، بیان کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی در رابطه با حفاظت از محیط زیست است که این موضوع حکایت از اهمیت محیط زیست و جایگاه آن در قانون اساسی دارد.

وی با تاکید بر اینکه همه ما وظیفه حفاظت از محیط زیست برای نسل امروز و نسل‌های فردا داریم، افزود: نسل‌های بعدی بایستی در این محیط زیست و در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند ولذا دولت و ملت وظیفه حفاظت از محیط زیست را بر عهده دارند.

رزم ضمن تاکید بر اینکه فعالیت‌های کارخانجات و طرح‌های تولیدی بایستی با استعلام و کسب مجوز محیط زیست باشد، بیان کرد: قوانین متعددی در راستای حفاظت از محیط زیست تدوین شده است از جمله قانون شکار و صید، قانون بهره برداری و حفاظت از جنگل‌ها که ضمانت‌های اجرایی خوبی توسط قانونگذار برای جرائم زیست محیطی تعیین شده است.

وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که به اهمیت موضوع محیط زیست و جلوگیری از تحریق و تخریب و ساخت و ساز‌های غیر مجاز م و تغییر کاربری در محیط زیست تاکید داشتند، افزود: نظر مقام معظم رهبری به صراحت این است که در این موضوع جرم انگاری صورت بگیرد.

نماینده عالی شورای دستگاه قضایی در استان لرستان ضمن تاکید بر اینکه آیت الله رییسی بر حفاظت و صیانت از محیط زیست تاکید ویژه دارند و سه قوه وظیفه دارند در مسائل محیط زیستی و جرائم این حوزه با قاطعیت برخورد کنند، افزود: شعب ویژه‌ای در دادسرا، دادگاه بدوی و تجدید نظر برای رسیدگی به مسائل زیست محیطی و جرائم این حوزه تعیین کرده ایم تا به صورت فوق العاده به این پرونده‌ها رسیدگی نمایند.


رزم ضمن اشاره به اینکه شش میلیون هکتار جنگل در زاگرس وجود دارد که یک میلیون و۲۰۰ هزار هکتار از آن در معرض خشکیدگی قرار دارد، ابراز کرد: جنگل‌ها دارای اهمیت فراوانی هستند از جمله در بحث تولید اکسیژن، حفظ منابع آب، حفظ منابع خاک و تلطیف هوا و ... که بحمدالله در سال‌های اخیر اوضاع بهتر شده است.

رییس شورای قضایی استان لرستان ضمن تاکید بر اینکه ما در بحث جرائم محیط زیستی حساسیت ویژه‌ای داریم و پرونده‌های این حوزه را پیگیری خواهیم کرد، افزود: اداره کل محیط زیست بایستی در بحث فرهنگ سازی از طریق رسانه‌ها وارد شود و آموزش‌های لازم و همچنین هشدار‌های مجازاتی را به مردم اطلاع رسانی نماید.

 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *