رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روابط هند و نپال در آستانه تنشی جدید

20:02 - 24 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۸۴۵۱
پارلمان نپال روز چهارشنبه لایحه پیشنهادی برای انتشار نقشه جدید جغرافیایی که مناطق مورد اختلاف با هند را بخشی از خاک این کشور نشان می‌دهد، تایید کرد.

- بنابر گزارش رسانه‌های هندی، پارلمان نپال از لایحه پیشنهادی برای انتشار نقشه جدید سیاسی این کشور حمایت کرده است.

انتشار این نقشه می‌تواند روابط دیپلماتیک با هند را با تنش بیشتری مواجه کند. دهلی نو اعلام کرده نقشه جدید کاتماندو را نخواهد پذیرفت.

در نقشه جدید نپال که به تایید کابینه دولت این کشور رسیده است، مناطق لیپولک، کلاپانی و لیمپیادورا که هند نیز ادعای مالکیت آن‌ها را دارد، در خاک نپال نشان داده می‌شوند.

کی پی شرما اولی نخست وزیر نپال روز چهارشنبه در سخنرانی خود در پارلمان این کشور ضمن متهم کردن هند به اشغال خاک این کشور گفت: هند سربازان خود را به منطقه کلاپانی منتقل کرده است که خاک نپال محسوب می‌شود.

وی افزود: ما بر اساس حقایق تاریخی با هند وارد مذاکره خواهیم شد و برای حل این مساله به صورت دیپلماتیک اقدام خواهیم کرد.

پرادیپ گایاولی وزیر امور خارجه نپال گفت: ما به دنبال آغاز مذاکره با هند هستیم. ما به دنبال حل دیپلماتیک این مساله با هند می‌باشیم.

با این حال هند اعلام کرده است که نپال باید اول فضای لازم برای مذاکره را ایجاد کند و از اقدامات یک جانبه خودداری نماید.

ماه گذشته هند یک جاده ۸۰ کیلومتری را افتتاح کرد که از گذرگاه لیپولک عبور کرده و تا نزدیکی مرز چین ادامه می‌یافت. در سال ۲۰۱۹ نیز هند یک نقشه منتشر کرد که منطقه کلاپانی را بخشی از خاک این کشور نشان می‌داد .
گذرگاه لیپولک در غرب کلاپانی یک منطقه مورد اختلاف مرزی میان هند و نپال است. نپال اعلام کرده است که این منطقه متعلق به بخش داروچولا این کشور است. از سوی دیگر هند می‌گوید این منطقه بخش جدایی ناپذیر ایالت اوتراکند در این کشور می‌باشد.

اختلافات ارضی هند و نپال شامل مناطق مختلفی است. هند منطقه مدهش یا ترای در جنوب نپال که به زبان هندی سخن می‌گویند را متعلق به این کشور می‌داند.

دو کشور همچنین دارای اختلاف در منطقه 'کلاپانی'در ایالت اوتاراکند هستند. نپال ادعا می‌کند رودخانه موجود در غرب منطقه کلاپانی، جریان اصلی رودخانه کالی است. اما هند معتقد است که رودخانه موجود در شرق منطقه کلاپانی جریان اصلی رودخانه کالی می‌باشد.

رودخانه کالی منطقه مهاکالی در نپال را از ایالت اوتاراکند هند جدا می‌کند. بر اساس توافق امضا شده میان نپال و هند در زمان استعمار انگلیس در سال ۱۸۱۶میلادی، رودخانه کالی به عنوان مرز غربی نپال با هند مشخص شد اما نقشه‌های ترسیم شده توسط نقشه برداران انگلیسی منشاء این رودخانه را در مناطق مختلف نشان می‌دهد.
این اختلاف در یافتن منشاء رودخانه باعث اختلاف مرزی بین هند و نپال شده است.

در چند سال گذشته هند روابط سردی با نپال داشته است. دهلی نو از نزدیک شدن نپال به چین ناراضی است. اما نپال می‌خواهد وابستگی خود به هند را کاهش دهد. در سال ۲۰۱۷ مسدود شدن مرزها از سوی هند باعث بحران شدید سوخت در نپال و همچنین کشته شدن بیش از ۵۰ نفر شد.

/انتهای پیام/

ایرنا


برچسب ها: هند نپال

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *