یک دیپلمات:ترامپ برآتش اختلافات نژادپرستانه می‌دمد

11:42 - 20 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۷۵۳۲
دسته بندی: سیاست
سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان با بیان اینکه مسئله نژاد پرستی دهه‌هاست در آمریکا وجود دارد، گفت: رفتارهای نژادپرستانه ترامپ هم بر آتش اختلافات می‌دمد چراکه او گروه‌های مخالف را رهبری می‌کند یعنی همان گروه‌هایی که عدم برابری نژاد سفید و سیاه را طرفداری می‌کنند.
حقوق بشرآمریکایی عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به نقض حقوق بشر سیستماتیک از سوی رژیم آمریکا به مرزهای این کشور رسیده و در پدیده‌های شومی مانند نژادپرستی خودنمایی می‌کند، اظهار داشت: آنچه مسلم است مسئله نژاد پرستی دهه‌هاست در آمریکا وجود دارد و خودشان نیز به این موضوع اذعان داشته و دارند.

وی با بیان اینکه مارتین لوترکینگ نیز برای مبارزه با نژادپرستی قیام خود را آغاز کرد و اقدامش مانند جهشی بود که مدتی اوضاع را در این کشور آرام‌تر کرد، افزود: با گذشت دهه‌ها مبارزه  و فعال شدن سیاهپوستان در آمریکا اما از میزان نژاد پرستی در این کشور کاسته نشده است.

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان اظهار داشت: با روی کار آمدن یک رییس جمهور سیاهپوست؛ همان آقای اوباما  همه فکر می کردند، جاده‌ها همواره می‌شود و رفتار نژادپرستانه علیه سیاهپوستان کم می‌شود اما بعد از دوران اوباما و روی کار آمدن ترامپ، نشان داده شد که هنوز برای جامعه آمریکا مسئله سفید وسیاه از اهمیت خاصی برخوردار است.
فرجی‌راد گفت: در آمریکا همیشه جامعه سیاه‌پوستان مورد تهاجم بوده است و سالی نیست که چندین خبر از کشته شدن آن‌ها نشنویم. این روند نژادپرستی در آمریکا، باعث ایجاد چندپارگی در این کشور شده است و مردمانش چند دسته شده‌اند. 

استاد دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: در هفته‌های اخبر و با کشته شدن یک مظنون سیاس‌پوست از سوی پلیس آمریکا که فضای این کشور را متشنج کرده است، عقاید و رفتارهای نژادپرستانه آقای ترامپ هم بر آتش اختلافات می‌دمد چراکه او گروه‌های مخالف را رهبری می‌کند یعنی همان گروه‌هایی که  عدم برابری نژاد سفید و سیاه را طرفداری می‌کنند. 
 
وی با اشاره به تأثیر پدیده نژادپرستی روی اقتصاد آمریکا، عنوان کرد: هر چقدر در جامعه‌ای شکاف بین مردم بیشتر  باشد طبیعتا به اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی آن جامعه لطمه بیشتری  می‌خورد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *