محدودیت هند برای کنترل سلطه اقتصادی خارجی در کشور

19:22 - 01 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۴۰۸۳
دولت هند در اقدامی که می‌تواند واکنش‌های منفی زیادی در عرصه بین المللی به دنبال داشته باشد ، شرایط برای سرمایه گذاری مستقیم شرکت‌های کشورهای همسایه این کشور بخصوص چین را دشوارتر کرده است.

به گزارش به نقل از رسانه‌های هند، این اقدام با هدف جلوگیری از تصاحب شرکت‌های هندی توسط سرمایه گذاران چینی در میان شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادی هند انجام شده است.

وزارت بازرگانی هند در بیانیه خود بدون اشاره به نام چین اعلام کرد: تمهیدات جدید با هدف جلوگیری از سرمایه گذاری‌ها و تصاحب سود جویانه اجرایی شده‌اند.

این وزارتخانه افزود: سرمایه گذاری از سوی شرکتی که در کشور دارای مرز مشترک با هند حضور دارد نیازمند تایید دولت هند خواهد بود و این شرکت‌ها نمی‌توانند از مسیرهای اتوماتیک استفاده کنند.

یک مقام ارشد در دولت هند گفت: کشورها نباید از این وضعیت سو استفاده کرده و کنترل شرکت‌های ما را به دست گیرند.

پیش از این محدودیت‌های سرمایه گذاری در هند شامل کشورهایی چون بنگلادش و پاکستان می‌شد. اکنون این محدودیت‌ها شامل چین، افغانستان، بوتان، میانمار و نپال خواهد شد.

کشور استرالیا نیز اعلام کرده است به منظور جلوگیری از فروش سراسیمه سهام شرکت‌ها در طول بحران کرونا، سرمایه گذاری‌های خارجی نیازمند تایید دولت خواهند بود. کشور آلمان نیز تمهیدات مشابهی به کار گرفته است.

بر اساس یک گزارش از سوی سازمان "گیت اوی هاوس" در ماه فوریه، ارزش سرمایه گذاری مستقیم چین در هند ۶.۲میلیارد دلار اعلام شده است.

شرکت چینی "بایتدانس" اعلام کرده است که قصد دارد یک میلیارد دلار در هند سرمایه گذاری کند. شرکت‌های خودروسازی چین مانند "گریت وال موتور" نیز از علاقه مندی خود برای سرمایه گذاری میلیونی در هند سخن گفته‌اند.

هند در چند سال گذشته با هدف کاهش کسری تجاری خود با چین، از سرمایه گذاری‌های این کشور استقبال کرده بود.

بیسوات جیت یک کارشناس در دانشگاه جواهر لعل نهرو گفت: این اقدامات به دلیل هراس از کنترل چین انجام می‌شوند. درحالی که تمام جهان درگیر کرونا است، چین تولید خود را از سر گرفته است. چین چند ماه از اقتصادهای بزرگ جلوتر است و می‌تواند منافع بزرگی به دست آورد. دولت هند سعی می‌کند از کنترل چین بر شرکت‌های هندی جلوگیری کند. کشورها باید توانایی‌های داخلی خود را قوی کنند تا بتوانند در مقابل چین مقاومت نمایند.

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی اداره کل گمرک چین، کسری تجاری هند در مقابل چین در سال ۲۰۱۹ به ۵۶.۸ میلیارد دلار رسیده است.

هند هفتمین مقصد بزرگ محصولات چینی است، اما در زمینه صادرات هند به چین، این کشور در رتبه 24 قرار دارد.
هند به طور مداوم به چین فشار وارد کرده است تا بازار خود را برای ورود محصولات فناوری اطلاعات و دارویی هند باز کند. هند اعلام کرده این اقدام می‌تواند به کاهش کسری تجاری بین دو کشور کمک کند.

/انتهای پیام/

ایرنا


برچسب ها: هند صادرات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *