فساد در گمرک هرات ادامه دارد

8:41 - 04 دی 1398
کد خبر: ۵۷۹۵۴۲
رئیس اتاق معادن و صنعت هرات گفت: به دلیل عدم مبارزه با فساد در گمرک هرات شاهد ادامه فساد در این اداره هستیم که این موضوع باعث وارد آمدن خسارت فراوان به تجار افغانستان شده است.

به گزارش ، حمید الله خادم رئیس اتاق معادن و صنعت هرات گفت: ولایت هرات با داشتن دو مبدا ورودی مهم تجاری با کشورهای ایران و ترکمنستان و حجم وسیعی از واردات و صادرات متاسفانه با مشکلات زیادی در گمرک این ولایت رو به رو است.

وی گمرک هرات را مرکز حیف و میل درآمد دولتی عنوان کردو افزود: فساد در گمرکات سبب شده تا فعالیت‌های در هرات را تحت تاثیر قرار داده و باعث خسارت فراوان به بازرگان شده است.

خادم با بیان اینکه دولت باید با فساد در افغانستان مبارزه کند، گفت: اگر مبارزه جدی با فساد در گمرک صورت بگیرد، دیگری نیازی به کمک های خارجی نبوده و درآمد حاصل از گمرکات کفاف هزینه‌های دولت را خواهد داد.

از سوی دیگر نیز سرمایه گذاران و بازرگانان هراتی می‌گویند: با انتقال گمرک هرات از مرکز شهر به منطقه اسلام قلعه که 120 کیلومتر از مرکز شهر دور است چالشهای زیادی از جمله فساد را ایجاد کرده و پای دلالان را به منطقه باز شده و خسارات هنگفتی به بار آورده است.

 

همچنین «کامران علیزائی» رئیس شورای ولایتی هرات با اشاره به عدم مبارزه حکومت با فساد اداری در ادارات گفت: تا زمانی که حکومت با قاطعیت با عوامل فساد در ادارت برخورد نکند این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

وی بیان داشت: در حال حاضر فساد گسترده در اداره گمرک هرات وجود داشته و عدم پاسخگویی مسوولان این اداره و نبود مبارزه جدی باعث گسترش فساد شده است.

«عبدالقادر کامل» کارشناس امور اقتصادی در هرات در این مورد گفت: یکی از ویژگی‌های حکومت داری خوب مشارکت، قانون گرائی و شفافیت است و تازمانی که فرهنگ حسابدهی و پاسخگوئی به مسوولان محلی و مرکزی و بخصوص شهروندان ارائه نشده و همچنان در ادرات دسترسی به اطلاعات و روند کاری آنها وجود نداشته باشد، فساد ادامه خواهد داشت.

وی بیان داشت: اداره گمرک هرات یکی از فاسدترین ادارات دولتی بوده که از سوی یک تعداد افراد خاص اداره شده به دنبال تامین منافع خاص هستند.

/

منبع: فارس



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *