مجوز شکار زیر سوال بردن حیات وحش است/ ادعای حفظ نسبت جنسیتی راه باز کردن برای شکار است

11:22 - 01 دی 1398
کد خبر: ۵۷۹۱۲۶
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مجوز شکار زیر سوال بردن علم اکولوژی و حیات وحش است.

مجوز شکار زیر سوال بردن حیات وحش است/ ادعای حفظ نسبت جنسیتی راه باز کردن برای شکار استبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، اصغر عبدلی، کارشناس محیط زیست و عضو هیات علمی شهید بهشتی در نشست خبری شکار و صید که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، اظهار کرد: سازمان محیط زیست تلاش کرده که طبیعت حفظ شود، اما سوء مدیریت هم داشته است.

عبدلی درباره اینکه آیا باید شکار انجام بشود یا خیر گفت: باید بر اساس مستندات علمی صحبت کنیم و شرایط کشور را نیز مورد توجه قرار دهیم و نباید فقط الگوگیری از کشور‌های خارجی بپردازیم.

این استاد دانشگاه افزود: از طریق اکوتوریسم و طبیعت‌گردی و عکاسی از حیات وحش می‌توانیم درآمد بیشتری از شکار حیات وحش ایجاد کنیم و البته درآمدی که پایدار است و از قبل از آن صد‌ها ارکان و سازمان دیگر نیز از این امر منتفع می‌شوند. ۱۴۴ هزار جمعیت چهارپا داریم و بعد می‌گویند ۱۰۰ تا از آن‌ها را شکار کنیم و چه اشکالی دارد؟!

عبدلی افزود: وضع مناطق محیط زیست خراب است و این گفته مسئولان محیط زیست است و اعلام کرده‌اند که حدود ۱۰ درصد جمعیت حیات وحش باقی مانده است.

وی گفت: بررسی شده از نظر آی یو سی ام چهارپایان ایران جز گونه‌های حفاظت شده و آسیب پذیر طبقه بندی شده‌اند و از نظر طبقه‌بندی آی یو سی ام برخی از آن‌ها در مغرض خطر هستند و این امر به معنی این است که سازمان محیط زیست باید به آن‌ها توجه کند تا این جمعیت از این طبقات خارج شود.مجوز‌های شکار برخلاف قوانین بین‌المللی است. در سطح بین‌المللی و ملی جز گونه‌های در معرص انقراض هستند و چرا باید آن‌ها را صید کنیم و این که گفته می‌شود می‌خواهیم نسبت جنسیتی را متعادل کنیم و... راه باز کردن برای شکار است.

عبدلی افزود: سازمان محیط زیست مجوز صید ماهی می‌دهد و از میزان جمعیت آن‌ها هیچ اطلاعاتی ندارد. گونه‌های حیات وحش را با دست خودمان به انقراض رسانده ایم.

این استاد دانشگاه افزود: مجوز شکار زیر سوال بردن علم اکولوژی و حیات وحش است.

عبدلی افزود: نگرش سازمان محیط زیست هیچ وقت ارتباط علمی و منطقی با جامعه شکارچی برقرار نکرده باید برای شکارچی جمعیت قابل بهره برداری را توضیح و تشریح کند.

وی در ادامه گفت: محیط زیست ما در حال نابودی است. محیط زیست ما فک خزری و یا ماهی خاویاری را رها کرده است و وضعیت این‌ها از یوزپلنگ وخیم‌تر است.


برچسب ها: محیط زیست شکار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *