آلودگی شدید هوا در دهلی نو

17:51 - 13 آبان 1398
کد خبر: ۵۶۴۷۹۳
مقامات بهداشتی هند اعلام کردند آلودگی شدید و کشنده هوا در پایتخت هند باعث افزایش بیماریهای تنفسی در بین مردم بین مردم بویژه کودکان و افراد سالخورده شده است.

به گزارش ، دادگاه عالی هند نیز روز جمعه با اعلام هشدار قرمز برای پایتخت هند ،هرگونه ساخت و ساز را در دهلی نو تا هفته آینده ممنوع کرد.

ارویند کجریوال سروزیر ایالت دهلی گفت که با توجه به آلودگی شدید هوا در دهلی نو، تمام مدارس در سطح این شهر تا ژنجم نوامبر(سه شنبه) تعطیل است.

براساس گزارش سازمان هواشناسی شاخص آلودگی هوا در دهلی نو هم اکنون به ۹۴۰ واحد رسیده است.

استاندارد های بین المللی شاخص صفر تا ۵۰ را به عنوان هوای مناسب برای تنفس معرفی می کنند.

دولت هند پس از افزایش شدید آلودگی هوا، با برگزاری جلسه فوری اعلام کرد به علت آلودگی شدید، هوا در شمال هند در وضعیت اضطراری قرار گرفته است.

بر اساس توصیه مقامات ،ساکنان هلی نو باید از ورزش در فضای باز خودداری کرده و ماسک های ضد آلودگی به همراه داشته باشند.

کارشناسان توصیه کردند افراد از باز کردن پنجره ها خوداری کنند و درصورت امکان از دستگاههای تصفیه هوا استفاده کنند.

همچنین دود غلیظ باعث شد که چندین پرواز بین المللی دهلی نو لغو شود.

شیوام داس ساکن اهل دهلی نو گفت: فرزند چهارساله ام با اینکه هیچ سابقه بیماری تنفسی نداشته در روزهای اخیر دچار مشکل شده و برای تنفس عادی نیاز به استفاده از کپسول اکسیژن شده است.

آلودگی هوای پایتخت هند همه ساله به دلیل جشن آتش بازی 'دیوالی'، آتش زدن زمین های کشاورزی ، دود منتشر شده از خودرو ها و ذرات خاک در فصل پاییز افزایش می یابد.
سال گذشته دولت دهلی نو یک روز پس از پایان یافتن جشن دیوالی تمام مدارس در این شهر را به مدت سه روز تعطیل کرد.

ادامه آلودگی ها در دهلی نو، بسیاری از ساکنان این شهر بویژه سالخوردگان را به فکر ترک این شهر انداخته است.

دکتر اروپ باسو یک پزشک عمومی در بیمارستان سری گانگا در دهلی نو گفت: من به بسیاری از بیماران خود پیشنهاد کرده ام که در طول فصل زمستان و با افزایش آلودگی هوا،دهلی نو را ترک کنند.

وی افزود: بخش اورژانس همه روز شاهد حضور تعداد زیادی مراجعه کننده به علت مشکلات تنفسی است.

پزشکان می گویند ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا از طریق جریان خون وارد قلب می شود و باعث بروز بیماری های قلبی ،حمله های قلبی و فشار خون می شود.

به گفته مقامات بهداشتی هند، آلودگی هوا باعث آسیب دائمی به ریه ها و مرگ ۱.۳ میلیون نفر در سال دراین کشور می شود.

اگرچه خبر آلودگی شدید هوای دهلی نو در چند دروز گذشته سرخط اخبار این کشور بوده است، اما در واقع هیچ راه حلی برای رهایی از این آلودگی پیشنهاد نشده است.

دولت دهلی نو از امروز طرح ترافیکی زوج و فرد را اجرایی کرده است. به گفته مقامات هندی، با اجرایی شدن این طرح روزانه بیش از یک و نیم میلیون خودرو در خیابان های دهلی نو تردد نخواهند کرد و این امر به کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد.

یک مقام هندی گفت: تغییر در کیفیت هوا در دوره کوتاه مدت ایجاد نمی شود بلکه بهبود هوای دهلی نو به یک دوره پنجاه ساله احتیاج دارد.

پروفسور ساچیدان تریپاتی یک استاد دانشگاه در موسسه فناوری اطلاعات شهر کانپور گفت: اگرچه آتش زدن زمین های کشاورزی یک دلیل عمده برای افزایش آلودگی هوای دهلی نو است، اما پخت و پز با استفاده از سوخت فسیلی یک عامل بسیار مهم دیگر است که به آن توجه نمی شود.
بسیاری از خانه ها در دهلی نو از گاز خانگی برای پخت و پز استفاده نمی کنند بلکه آنها از چوب و سایر منابع سوختی آلوده کننده برای پخت و پز استفاده می کنند.

همچنین در بسیاری از مناطق دهلی نو پیاده رو ها خاکی است و به گفته مقامات این امر با افزایش آلودگی کمک می کند. مقامات شهری باید هرچه سریع تر نسبت به پوشش سطح این پیاده رو ها اقدام کنند.

با این وجود تعدادی از مقامات هندی امیدوارند که وزش باد به تدریج آلودگی هوای دهلی نو را کاهش دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *