نقشه راه ۲۵ ساله برای شراکت راهبردی ایران و چین/ رژیم صهیونیستی از زنجیره مقاومت پاسخ دریافت خواهد کرد/ واکنش ایران به آزمایش موشکی میان‌برد آمریکا/ روزهای مهمی پیش‌روست

8:30 - 08 شهريور 1398
کد خبر: ۵۴۵۲۷۲
دسته بندی: سیاست
حوزه سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت اخبار متنوعی داشت که جزئیات آن‌ها پیش‌تر منتشر شده است. مهم‌ترین اخبار این حوزه را مرور می‌کنیم.
سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشتبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، حوزه سیاست خارجی در طول هفته‌ای که گذشت اخبار متنوعی داشت که جزئیات آن‌ها پیش‌تر منتشر شده است. مهم‌ترین اخبار این حوزه را مرور می‌کنیم.

دیدار «ظریف» و «وانگ‌یی» در پکن/ نقشه راه ۲۵ ساله برای شراکت راهبردی ایران و چین
 وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در پکن دیدار و گفت‌وگو کردند.

معاون حقوقی وزارت خارجه از مناطق مرزی استان آذربایجان شرقی بازدید کرد
 معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امورخارجه در راس یک هیئت حقوقی، سیاسی و فنی متشکل از مدیران ذیربط بخش‌های حقوقی و سیاسی وزارت امورخارجه و مسئولان برخی دستگا‌های ذیربط از جمله وزارت نیرو، وزارت کشور و مرزبانی، طی سفر دو روزه به آذربایجان شرقی، با استاندار این استان ملاقات و از مناطق مرزی استان بازدید کرد.

وزیران امور خارجه ایران و چین در پکن دیدار و گفتگو کردند
محمد جواد ظریف عصر دوشنبه با آقای وانگ یی همتای چینی خود دو دور گفتگو و تبادل نظر کرد.

رژیم صهیونیستی از زنجیره مقاومت پاسخ دریافت خواهد کرد
 کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سید حسن نصرالله در بیانات اخیر خود خواست خطاب به متجاوزان رژیم صهیونیستی بگوید، حزب الله لبنان در چارچوب زنجیره مقاومت در منطقه تعریف می‌شود و همین که اسرائیل مناطقی در سوریه، لبنان، نوار غزه و عراق را می‌زند، باید پاسخی را از تمام کشورهای این زنجیره دریافت کند و این پاسخ حتماً از درون لبنان نخواهد بود.

سخنرانی ظریف در «موسسه امور بین‌المللی ژاپن» در خصوص آینده برجام
 «كن ماتسزاوا» رئيس و «هيرويوكى يوشيتا» عضو هيئت مديره «شوراى تعاملات دوستى بين الملل ژاپن» صبح امروز در محل اقامت ظریف با وی دیدار و گفتگو کردند و گزارشی از اقدامات خود در خصوص توسعه روابط دو کشور ایران و ژاپن ارائه کردند.

ظریف با نخست وزیر ژاپن درباره آخرین تحولات اجرای برجام گفت‌وگو کرد
 وزیر امور خارجه ایران با نخست وزیر ژاپن دیدار و درباره آخرین تحولات اجرای برجام و نیز تنش‌ها در منطقه و راهکار‌های کاهش آن به تفصیل گفت‌وگو کرد.

واکنش ایران به آزمایش موشکی میان‌برد آمریکا
 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از آزمایش موشک میان‌برد آمریکا در روز‌های اخیر که با فاصله کمی پس از خروج آن کشور از «پیمان منع آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه» موسوم به INF انجام شد، ابراز نگرانی کرد.

تحریم بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها توسط وزارت امور خارجه کشورمان
 وزارت امور خارجه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و مدیر آن را در فهرست تحریمی جمهوری اسلامی ایران قرار داد.

خیز یمن برای پیشمان کردن سعودی‌ها از جنگ‌افروزی
جانشین پیشین اداره‌کل سیاسی سپاه با بیان اینکه جنگ یمن در حال اتمام است، گفت: هم اکنون یمن از نظر نظامی قوی شده است و برای دفاع از سرزمین خود، حالت آفندی گرفته تا عربستان را از جنگ افروزی‌هایش پشیمان کند.

ورود اسرائیل به ائتلاف مورد نظر آمریکا زمینه را برای ورود به هر جنگ احتمالی در منطقه باز می‌کند/ حساسیت افکار عمومی جهان نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ورود اسرائیل به ائتلاف مورد نظر آمریکا عملا زمینه را برای ورود احتمالی اسرائیل به هر جنگ احتمالی در منطقه باز می‌کند و این معنی را می‌دهد که عملا اسرائیل یکی از هدف‌هایی خواهد بود که در صورت بروز جنگ می‌تواند آسیب‌پذیر باشد، لذا آنها با ورود به این ائتلاف در یک طرف جنگ قرار گرفته‌اند.

انتظار نداشتیم اروپا مطالبه غیرقانونی آمریکا درباره «بازداشت شهروندان ایرانی» را اجرا کند
 سخنگوی وزارت خارجه گفت: طبق توافقی که فی مابین آمریکا و اروپایی‌ها بود، اروپا نیز با این کشور همکاری کرد و بنا به درخواست دولت آمریکا چند تن از شهروندانی ایرانی را در کشور‌های اروپایی به ظن دور زدن تحریم‌ها بازداشت و به ایالات متحده مسترد کردند که انتظار نمی‌رفت اروپا این مطالبه غیرقانونی آمریکا را اجرایی کند.

مخالفت شدید مردم یمن با تجزیه کشورشان/ متجاوزان باید دست خالی یمن را ترک کنند
 کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سعودی‌ها و اماراتی‌ها به فکر تجزیه یمن در بخش‌های شمالی، جنوبی و شرقی هستند ولی با مقاومت و مخالفت شدید مردم، انصارالله و ارتش این کشور مواجه شدند؛ این متجاوزان باید به‌زودی و با دست خالی خاک یمن را ترک کنند.

دیپلماسی فعالانه ایران برای دستیابی به همکاری‌های سازنده ادامه دارد
 محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در توییتر خود تاکید کرد: دیپلماسی فعالانه ایران برای دستیابی به همکاری‌های سازنده ادامه دارد.

 ظریف پس از بازگشت از فرانسه در صدر هیئتی عازم پکن شد
 وزیر امور خارجه کشورمان بامداد امروز پس از بازگشت از فرانسه در صدر هیئتی عازم پکن پایتخت چین شد.

منابع خارجی اخبار کذب را در مورد محتوای سفر ظریف به فرانسه منتشر می‌کنند
 روابط عمومی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به شهر بیاریتز به دعوت دولت فرانسه و در حاشیه اجلاس سران گروه ۷ و بازتاب‌های رسانه‌ای گسترده آن، از کلیه رسانه‌های داخلی درخواست کرد تا صرفا به منابع اصلی اطلاع رسانی، رجوع نمایند.

ظریف جزئیات سفر دوم خود به فرانسه را تشریح کرد
وزیر امور خارجه، گفت: سفر به بیاریتز با دعوت وزیر خارجه فرانسه برای ادامه مشورت‌هایی بود که در هفته‌های گذشته بین روسای جمهور ایران و فرانسه صورت گرفت.

وزیر امور خارجه: روزهای مهمی پیش‌روست
 وزیر امور خارجه گفت: در پکن یک نقشه راه ۲۵ ساله برای عملی کردن شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین ارائه خواهم کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *