دادیاران در قانون جدید آیین دادرسی کیفری دارای جایگاه ویژه می‌شوند

16:35 - 12 خرداد 1394
کد خبر: ۵۲۹۰۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: مشاور معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: اصلاحات قانون آیین دادرسی کیفری جدید در مجلس به تصویب رسید و این قانون در انتظار تایید شورای نگهبان به سر می‌برد.
محمدرضا ساکی درگفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی قضایی درباره قانون آیین دادرسی کیفری جدید اظهار کرد: تغییراتی در این قانون انجام شده که از ابتدای تیر ماه سال جاری این قانون اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 به صورت طرحی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه شد و اصلاحات آن هم اخیرا به تصویب مجلس رسید.

معاون سابق دانشگاه علوم قضایی خاطر نشان کرد: این قانون بر اساس اصل 85 قانون اساسی به تصویب کمیسیون قضایی مجلس رسیده و جهت تایید شورای نگهبان ارسال شده است.

وی افزود: برخی از تغییرات این قانون مربوط  به حوزه صلاحیت دادگاه‌هاست که صلاحیت دادگاه کیفری یک در قانون جدید اصلاح شده است؛ به این ترتیب که رسیدگی به جرایم موجب مجازات تعزیری درجه سه و بالاتر در صلاحیت این دادگاه قرار گرفته و جرایم تعزیری درجه 4 تا 8 در صلاحیت دادگاه کیفری دو است.

مشاورمعاون حقوقی قوه قضاییه اذعان داشت: در قانون قبل برای دادیاران جایگاه ویژه‌ای برای انجام تحقیقات مقدماتی پیش بینی نشده بود اما در اصلاحیه اخیر تصویب شده در صورت کمبود بازپرس، دادیارها نیز می‌توانند در تحقیقات مقدماتی مربوط به جرایم غیر از ماده 302 این قانون اقدام نمایند.

وی ادامه داد: بازپرس‌ها در قانون جدید می‌توانند در همه جرایم مبادرت به تحقیقات مقدماتی کنند و دادیاران می‌توانند با توجه به کمبود بازپرس اقداماتی را در زمینه تحقیقات مقدماتی انجام دهند.

ساکی افزود: اصلاح دیگر قانون در مورد سلب حق همراه داشتن وکیل و عدم تفهیم این حق به متهم است که به موجب اصلاحیه اخیر مجازات انتظامی درجه هشت و سه را در پی خواهد داشت.

مشاور معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: به این منظور در خصوص دخالت وکلای دادگستری در رسیدگی‌های قضایی ضمانت اجرای خوبی در قانون جدید پیش بینی شده است.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *