آغاز دوباره فعالیت‌های موشکی پیونگ یانگ؛ تلاش کره شمالی برای اعمال فشار بر آمریکا

22:00 - 17 خرداد 1398
کد خبر: ۵۲۲۷۳۴
بازدید اخیر کیم جونگ اون از کارخانه‎های مرتبط با پرتاب‌های موشکی در پی آزمایش‎های موشکی اخیر از دو واقعیت حکایت دارند؛ تسلیم نشدن در مذاکرات با آمریکا و فشار بر این کشور.
از سرگیری فعالیت‌های موشکی پیونگ یانگ؛ تلاش کره شمالی برای اعمال فشار بر آمریکابه گزارش گروه بین الملل ؛ بازدید «کیم جونگ اون» رئیس کره شمالی از کارخانه مرتبط با پرتاب‌های موشکی در پی آزمایشات موشکی اخیر این کشور نشان دهنده بی اعتمادی عمیق پیونگ یانگ به مذاکرات خلع سلاح با آمریکا و عزم این کشور برای از سرگیری فعالیت‌های متوقف شده موشکی خود است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی روز شنبه گذشته خبر بازدید کیم از کارخانه مرتبط با پرتاب‌های موشکی و سایر تسلیحات را بدون ذکر تاریخ آن منتشر کرد.
 
تحلیل‎گران مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته ای، ضمن توصیف سایت‌های مورد بازدید کیم به عنوان مراکز دارای نقش موثر در ساخت فناوری موشکی بالستیکی بین قاره ای، اذعان داشتند که این بخش قلب صنعت دفاعی کره شمالی محسوب می‌شود.

از آن جا که، بازدید سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ کیم از این سایت‌ها در نهایت منجر به آزمایش موشک‌های بالستیک شده بود، گمانه زنی‌ها در مورد این که پیونگ یانگ درصدد انجام آزمایش موشکی جدیدی باشد، تقویت شده است.

اما آن چه توجهات به بازدید اخیر رئیس کره شمالی از کارخانجات مرتبط با پرتاب‌های موشکی و سایر تسلیحات را پر رنگ‌تر کرد، تحولات اخیر در روابط واشنگتن و پیونگ در پی نشست ناکام سران کره شمالی و آمریکا در «هانوی» پایتخت «ویتنام» در زمستان سال گذشته بوده است.

دیدار دوم ترامپ و کیم در هانوی که منجر به ترک محل مذاکرات توسط ترامپ در نیمه مذاکرات شد، از سوی پیونگ یانگ به عنوان تیر خلاصی بر پیکر اعتماد به آمریکا تلقی شد. کره شمالی در پایان نشست، علت ناکامی مذاکرات را مخالفت واشنگتن با لغو تحریم‌ها به موازات اقدامات کره شمالی اعلام کرد. در حالی که آمریکا اعلام کرد تنها در صورتی حاضر به لغو تحریم‌ها علیه کره شمالی است که تمامی برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور لغو شود.

پیونگ یانگ اخیرا ضمن متهم کردن واشنگتن در به بن بست کشاندن عمدی مذاکرات دو کشور، اعلام کرد تا زمانی که آمریکا رویه خود را تغییر ندهد، مذاکرات از سر گرفته نخواهد شد.
 
سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی ۲۴ مه (۳ خرداد) ضمن ابراز نارضایتی کشورش از خواسته‌های دولت آمریکا، گفت: واشنگتن با درخواست‌های یکجانبه و غیرقابل قبول مسبب برهم خوردن نشست ترامپ و کیم بوده است.

تحلیل‎گران با اشاره به آزمایش‎های موشکی کره شمالی در ماه‌های اخیر بر این باورند که کره شمالی در پی شکست دومین نشست سران دو کشور در تلاش است که فشار علیه آمریکا را افزایش دهد. از این منظر نوع سلاح آزمایش شده اهمیتی ندارد بلکه موضوع حائز اهمیت ناامیدی پیونگ یانگ از واشنگتن برای حل مساله خلع سلاح هسته‌ای است.

کره شمالی پیشتر هشدار داده بود که آمریکا در صورت عدم موفقیت در اتخاذ موضع جدید تا پایان سال جاری با عواقب ناخواسته‌ای مواجه خواهد شد. کیم نیز در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تاکید کرده بود صلح و امنیت در شبه جزیره کره به آمریکا بستگی دارد. وی هشدار داده بود که امکان بازگشت شرایط خصمانه میان دو کشور نیز وجود دارد.

اغلب کارشناسان بر این باورند که آزمایش اخیر موشکی کره شمالی و نیز بازدید کیم از کارخانه مرتبط با پرتاب‌های موشکی حاکی از تشدید فشار پیونگ یانگ بر واشنگتن در مورد مذاکرات هسته‌ای است. ضمن این که کره شمالی با این اقدامات درصدد است نشان بدهد که تسلیم فشار آمریکا در طول مذاکرات نخواهد شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *