اظهار نظر کارشناسانه باید بدون توجه به مسائل حاشیه‌ای باشد

16:37 - 05 خرداد 1394
کد خبر: ۵۱۶۶۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: کار‌شناسان باید در موضوع کار‌شناسی بدون توجه به مسایل حاشیه‌ای اظهار نظر کنند.
به گزارش گروه حقوقی قضایی ، یدالله موحد در مجمع عمومی کانون کار‌شناسان رسمی دادگستری استان کرمان اظهار کرد: شهرستان‌های استان از حیث برخورداری و محرومیت دارای وضعیت متفاوتی هستند که تمرکز کار‌شناسان در شهرستان‌های برخوردار و نبود کار‌شناس در مناطق محروم مشکل ساز شده است.

وی توجه به نیازهای بومی هر منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: توسعه خدمات کار‌شناسی در تمامی شهرستان‌ها مورد هدف است که باید در این راستا با تفویض برخی اختیارات به استان‌ها، اجازه رفع مشکلات این حوزه داده شود.

وی تصریح کرد: بخشی از تجدید اوقات دادرسی مربوط به عدم وصول نظریه کار‌شناسی است و این در حالی است که زمان تعیین شده برای برخی کار‌شناسی‌ها بیشتر از زمان مورد نیاز برای این کار است.

رییس کل دادگستری کرمان با تاکید بر ضرورت نظارت بر حسن اجرای جریان کار‌شناسی گفت: ایرادات باید رفع شود تا اطاله دادرسی را کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: رفع برخی مشکلات در حوزه کار‌شناسی باید براساس تصمیمات کشوری صورت گیرد.

موحد با تاکید بر حسن اجرای کار کار‌شناسی گفت: کار‌شناس نباید خارج از صلاحیت علمی خود اظهار نظر کند و در اجرای کار کار‌شناسی باید بدون ملاحظات حاشیه‌ای به ارایه نظر خود بپردازد.

وی اضافه کرد: بواسطه توسعه علوم و فنون در همه ابعاد جامعه، روابط دچار پیچیدگی‌های مضاعف و اختلافات ناشی از این روابط نیز از همین پیچیدگی برخوردار شده است.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به دعاوی و اختلافات بدون جلب نظر کارشنان و اهل فن و تجربه نامقدور است گفت: ستون فقرات بسیاری از پرونده‌ها را نظریات کار‌شناسی تشکیل می‌دهد.

رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: بخش زیادی از کار و تلاش برای کشف حقیقت در ۵۰۰ هزار پرونده‌ای که سال گذشته در مراجع قضایی استان رسیدگی شد بر دوش فرهیختگان جامعه کار‌شناسی استان بوده است.

وی گفت: هیات مدیره کانون کار‌شناسان رسمی دادگستری در راستای ارتقای کار کار‌شناسی در حوزه‌های مختلف تلاش کرده است.

موحد افزود: با توجه به اینکه کار‌شناسی در رسیدگی به جرایم اهمیت ویژه‌ای دارد، قانوگذار ساختار، قوانین متعدد و دستورالعمل‌هایی را به تصویب رسانده تا چارچوب کار کار‌شناسی را تعیین کرده و انضباط بخشی به کار کار‌شناسی صورت گیرد و افراد شایسته برای این حوزه انتخاب شوند.

وی بیان کرد: کانون کار‌شناسان رسمی دادگستری دارای شخصیت حقوقی، غیر دولتی، غیرانتفاعی و غیر سیاسی است که دارای شورای عالی کار‌شناسی است و در سطح استان‌ها کانون‌های مستقل دایر شده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *