پیامد‌های پایان معافیت‌های نفتی ایران برای کشور‌های دارای معافیت

6:00 - 14 ارديبهشت 1398
کد خبر: ۵۱۴۰۳۴
رسانه‎های کشورهای وارد کننده نفت از ایران در گزارش‎هایی می‎گویند که اقدام اخیر آمریکا در قبال ایران به افزایش تورم و بی ثباتی اقتصادی در این کشور منجر خواهد شد
پیامد‌های پایان معافیت‌های نفتی ایران در رسانه‌های کشور‌های دارای معافیتبه گزارش گروه بین الملل ؛ اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر پایان معافیت‌های تحریمی ایران تردید‌های بسیاری در مورد آینده بازار جهانی نفت به وجود آورده است.
 
در این گزارش به تحلیل و نقطه نظر رسانه‌های هند، چین و کره جنوبی به عنوان سه کشور دریافت کننده معافیت‌های نفتی ایران پرداخته شده است.

«هند بیزنس لاین» با اشاره به هشدار هفته گذشته آمریکا در مورد قطع واردات نفت ایران و در نظر گرفتن مجازات تحریم در صورت عدم اجرای این تحریم نوشت، تحریم‌های دولت آمریکا بر واردات نفت ایران و متعاقب آن افزایش قیمت نفت خام، خطر تورم بالاتر را در کشور افزایش می‌دهد.

افزایش قیمت نفت تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد داخلی هند داشته و هرگونه روند افزایش قیمت نفت، بار مضاعفی بر مصرف کنندگان هندی خواهد بود.

هند حدود ۱۸۰ میلیون بشکه نفت در سال از ایران وارد می‌کند. دهلی نو امیدوار است که سیر نزولی نرخ تورم در ماه مارس، همچنان ادامه داشته باشد.
 
براساس پیش بینی‌های بانک مرکزی هند سیر نرخ تورم در ۲۰۱۹-۲۰ صعودی خواهد بود. نگرانی در مورد تورم زمانی مضاعف می‌شود که تحولات کنونی جهان به ویژه تحریم آمریکا علیه واردات نفت ایران از اختلال در بازار نفت و افزایش احتمالی بهای آن خبر می‌دهد. کاهش تولید نفت ایران از بازار جهانی نفت به کاهش عرضه و نگرانی در مورد تامین نفت منجر و در نهایت به افزایش قیمت نفت خواهد انجامید.

بانک مرکزی هند در آخرین گزارش خود اعلام کرد، افزایش قیمت نفت به ۷۷ دلار در هر بشکه می‌تواند تورمی ۳۰ درصدی در پی داشته و سبب رکود رشد اقتصادی شود.

«سوت کریا نیوز» نیز در رابطه با تاثیرات پایان معافیت‌های نفتی ایران نوشت، بازار نفت خام در انتظار اختلالات ناشی از پایان معافیت‌های نفتی ایران است.

«جین مک گیلیان» مدیر تحقیقات بازار در موسسه «تردیشن انرژی» بر این باور است که عدم قطعیت در بازار باعث سردرگمی شده است. وی ادعای عربستان مبنی بر عدم افزایش فوری سطح تولید را یکی دیگر از دلایل عدم قطعیت در بازار توصیف کرد.

«اس‌سی‌ام‌پی» چین نیز با اشاره به تهدیدات آمریکا مبنی بر پایان واردات نفت ایران از سوی پکن به نقل از یکی از مقامات چینی بر قانونی بودن خرید از ایران تاکید کرد.

از این منظر این تصمیم آمریکا عواقب ناخواسته‌ای بر تجارت دو کشور که در حال انجام مذاکرات برای پایان بخشیدن به جنگ تجاری هزینه بر هستند، خواهد داشت.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *