اجرایی شدن آیین دادرسی کیفری جدید از اول تیر ماه/ کمبود کادر قضایی مانعی بر اجرای این قانون نیست

12:51 - 01 خرداد 1394
کد خبر: ۵۰۸۷۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: هر چند با توجه به کمبود کادر قضایی در روند اجرای قانون آیین دادرسی کیفری جدید با اشکالاتی مواجه خواهیم شد، اما در حال حاضر بنایی بر عدم اجرای این قانون وجود ندارد.
اجرایی شدن آیین دادرسی کیفری جدید از اول تیر ماه/ کمبود کادر قضایی مانعی بر اجرا نیستحجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی ، با اشاره به اهمیت اجرایی شدن قانون آیین دادرسی کیفری جدید اظهار داشت: مطابق آنچه که در قانون پیش‌بینی شده است، قانون آیین دادرسی کیفری جدید باید از اول تیر ماه سال جاری اجرایی شود، هر چند با توجه به کمبود کادر قضایی در روند اجرای این قانون با اشکالاتی مواجه خواهیم شد اما در حال حاضر بنایی بر عدم اجرای این قانون وجود ندارد.

وی ادامه داد: کمبود نیروی انسانی به ویژه در شهرستان‌ها و مناطق محروم یکی از عمده‌ترین مسائلی است که اجرای موفق این قانون را با مشکل مواجه می‌کند البته به نظر می‌رسد این مشکل با گذشت زمان شش الی یک سال مرتفع شود.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان بر ضرورت اجرایی شدن این قانون تاکید کرد و گفت: چنانچه سازوکارهای لازم برای اجرایی شدن قانون آیین دادرسی کیفری جدید پیش‌بینی شود، کمبود کادر قضایی نمی‌تواند  مانعی در روند اجرای این باشد.

حجت‌الاسلام حمیدی تصریح کرد: تغییر ساختار در دادگاه‌های استانها و شهرستانها و هیئتی شدن آنها با  توجه به کمبود نیروی انسانی عمده‌ترین مشکل قانون آیین دادرسی کیفری جدید است، البته تلاش بر این بوده که این قانون متناسب با تشکیلات دادسرا به دادگاه‌های کیفری شود.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان  در پایان خاطرنشان کرد: در قانون آیین دادرسی کیفری جدید دادگاه‌های کیفری به دادگاه کیفری یک، دو، دادگاه انقلاب، دادگاه اطفال و نوجوانان و دادگاه‌های نظامی تقسیم شده  و این در حالی است که دادگاه کیفری یک باید با حضور یک و یا دو قاضی تشکیل شود.

گفتنی است؛ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 4 اسفند 92 مجلس شورای اسلامی دارای 570 ماده بوده و از حیث تعداد مواد، 262 ماده بیشتر از قانون فعلی است. 
 
لازم به ذکر است؛ غلامحسن اسماعیلی رییس دادگستری استان تهران، ایجاد ساختارهای لازم و بسترهای مناسب جهت اجرایی شدن قانون جدید آیین دادرسی کیفری را از مهم‌ترین اولویت‌های دادگستری استان تهران در سال 1394 دانسته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *