وعده نفتی سعودی ها به "پاکستان" تاکنون محقق نشده است

17:15 - 17 فروردين 1398
کد خبر: ۵۰۷۰۷۹
سعودی ها که چندی پیش وعده فروش 3.2 میلیارد دلار نفت به پاکستان با بازپرداخت بلند مدت داده بودند، تاکنون نه تنها گامی در اجرای آن برنداشته اند بلکه اسلام آباد با فشار طرف سعودی برای پذیرفتن شرائط آنان مواجه است.

به گزارش گروه بین الملل ، وب سایت روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان نوشت: عربستان که پیش تر با فروش نفت به پاکستان به ارزش سه میلیارد و 200 میلیون دلار با بازپرداخت بالا موافقت کرده بود اکنون از روند را به پذیرفتن شرائط خاص خود مشروط کرده است.

در این گزارش آمده است: در جریان سفر بهمن ماه گذشته محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به پاکستان دو کشور قرارداد فروش فرآورده های نفتی شامل نفت خام و گاز مایع طبیعی را امضا کردند.

اکسپرس تریبیون نوشت: به رغم اینکه اداره کل امور نفتی پاکستان طی نامه ای به کمیته هماهنگی اقتصادی این کشور خواهان نرمش در قوانین مربوط به بازپرداخت بلند مدت شده، طرف سعودی مصرانه به دنبال تحمیل شرائط خود به پاکستان است.

براساس این گزارش، یکی از دلایل تاخیر در دریافت نفت سعودی این است که عربستان نمی خواهد که بازرسان سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز پاکستان (OGRA) و سازمان توسعه هیدروکرن پاکستان (HDIP) کیفیت نفتی که قرار است با بازپرداخت بالا از عربستان وارد شود، را بررسی و آزمایش کنند.

اکسپرس تریبیون افزود: شرکت آرامکو سعودی که طرف اصلی قرارداد فروش نفت به پاکستان خواهد بود اصرار دارد که روند آزمایش کیفیت نفت باید در بندر مبدا بارگیری و از سوی یک آزمایشگاه مستقل انجام و گزارش نهایی آن ارائه شود.

عربستان پس از آزمایش های هسته ای پاکستان در سال 1998 میلادی و تحریم بین المللی علیه این کشور، نیز بسته کمک مالی مشابهی در اختیار اسلام آباد قرار داده بود. پاکستان بین سال های 1998 تا 2002، 3.5 میلیارد دلار وام بلندمدت برای واردات نفت از عربستان دریافت کرد.

طبق توافقنامه فعلی میان اسلام آباد و ریاض، پالایشگاه های پاکستان نفت خام مورد نیاز را به شرکت آرامکوی عربستان سفارش خواهند داد و پس از آن پاکستان برای تامین روزانه 110 هزار بشکه نفت با آرامکو قراردادی طولانی مدت امضا خواهد کرد.

در پایان سفر دو روزه ولیعهد سعودی به پاکستان که 28 بهمن سال گذشته انجام شد، دو کشور چند قرارداد و یادداشت تفاهم نامه همکاری برای سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری ریاض در پاکستان امضا کردند.

بن سلمان همچنین بنا به درخواست عمران خان نخست وزیر پاکستان مبنی بر ارائه تسهیلات به کارگران و زندانیان پاکستانی موجود در عربستان، دستور آزادی دو هزار و 107 زندانی پاکستانی را صادر کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *